Breaking the Taboo II project Congres Vlaams Meldpunt ouderenmis(be)handeling 10 Juni 2011 Els Messelis – Project partner BtT2 project - Opleidingscoördinator.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

“The Future depends on what we do in the present!”
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Diakenen op de bres… voor mantelzorgers Workshop Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat Inspiratiebeurs 2012.
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
VAGGA-JEUGD.
Workshop Seksuele Intimidatie
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
De HR-Businesspartner als servant-leader
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
RISICOTAXATIE-INSTRUMENT (RITI-schaal)
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Buurtbemiddeling Een methodiek voor het oplossen van conflicten en het versterken van de buurtcohesie.
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Best practice Doel: voorlichting team
Jaarlijks congres ouderenmis(be)handeling 13 juni 2014.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Pedagogische theorieën
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
Coping.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Belang van wetenschappelijke benadering bij ouderenmishandeling
Meldcode Kindermishandeling
Ouderenmisbehanding in de thuissituatie
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Het afwegingskader in de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling Martenjan Poortinga Amersfoort, 19 april 2018.
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Verandering leidt tot beter sociaal werk? Of niet?
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Suïcidepreventie Amsterdam
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
WVO 1A November 2016 Standaard WVO HSE pakket maart 2016
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Breaking the Taboo II project Congres Vlaams Meldpunt ouderenmis(be)handeling 10 Juni 2011 Els Messelis – Project partner BtT2 project - Opleidingscoördinator Seniorenconsulentenvorming Hogere Leergangen voor Fiscale en Sociale Wetenschappen - HUBrussel In samenwerking met Ann Moreels (Vlaams Meldpunt ouderenmis(be)handeling) Els Messelis 10 juni 2011

Breaking the Taboo II project Overzicht van het trainingsprogramma Trainers Handboek Els Messelis 10 juni 2011

Overzicht van de modules 9 modules: per module 1 ½ uur Luik 1: module 1-3: theoretische achtergronden: wisselwerking tussen familie, geweld, leeftijds- en genderaspecten Luik 2: modules 4-9: professionelen actief in de gezondheids- en welzijnssector: uitwerking van de ‘chain of action’ Els Messelis 10 juni 2011

Chain of action Recognising Adress violence Providing safety Networking Support services Care for ourselves Els Messelis 10 juni 2011

Structuur van de modules Trainer informatie Oefeningen: iedere topic houdt een of meerdere oefeningen in Presentaties: iedere module bevat slides waarbij een samenvatting van de centrale aspecten wordt gepresenteerd Handouts: iedere topic bevat handouts voor de deelnemers: vb. theoretische kaders, figuren, tabellen, aanvullende literatuur, interessante achtergrondinformatie,… Els Messelis 10 juni 2011

Module 1 Introductie Doelstellingen – Introductie, verwelkoming, creëren van ‘vertrouwelijke atmosfeer’ – Peilen naar de verwachtingen van de deelnemers+ peilen naar de professionele ervaring van de deelnemers, gelinkt aan ‘geweld’ – Het bevorderen van de ‘zelfreflexie’ ten aanzien van de eigen professionele ervaringen dienaangaande Els Messelis 10 juni 2011

Module 2: Op weg naar een universeel begrip over geweld ten aanzien van oudere vrouwen in families Doelstellingen – Begrijpen van de gender- en de leeftijdsaspecten van geweld – Vertrouwd geraken met de verschillende definities en vormen van geweld ten aanzien van oudere vrouwen in families Els Messelis 10 juni 2011

Module 3: dynamieken, risico factoren Doelstellingen – Op de hoogte zijn van de incidentie, de prevalentie en de sociale dynamieken van geweld tegen oudere vrouwen binnen families – Vertrouwd zijn met risico factoren en sociale/structurele oorzaken van ouderenmis(be)handeling – Karakteristieken van de sociale situatie van slachtoffers en daders kennen alsook zicht hebben op de sociale dynamiek van de ‘dader’- ‘slachtoffer’ relatie – Zicht hebben op de belemmeringen van het slachtoffer om een gewelddadige relatie te verbreken (gelinkt aan een discussie over gender gerelateerde componenten van geweld tegen oudere vrouwen; tevens gelinkt aan belemmeringen van een zorgbehoevend persoon) Els Messelis 10 juni 2011

Power and control wheel Els Messelis 10 juni 2011

Els Messelis 10 juni 2011

Module 4: vroegdetectie van geweld Doelstellingen – De noodzakelijken stappen kennen(eerste vermoeden, obeservatie, discussie binnen het team) – Hulpverleners in staat stellen om symptomen en signalen van geweld op te merken – Hulpverleners toelaten het verschil te detecteren tussen ‘normale’ verouderingsverschijnselen (zoals gewichtsverlies, ziektes,..) en gevolgen van mishandeling. – Zicht bewust zijn van belemmeringen om tot actie over te gaan. – De impact van de omgeving kunnen inschatten. – Het kennen van de land specifieke wetgeving betreffende bescherming van het slachtoffer, vaststelling en internering Els Messelis 10 juni 2011

Being open for the problem Sensitivity to signals Gray aria Lack of knowledge BARRIERS OF ACTION Guilt Shame Dependency Fear Staff member Hidden problem Loyalty Negative experience with staff member help/care Addiction, psychiatric syndrome Victim Perpetrator Moreels, A Model: Barriers for detection and acting of elderly abuse, Vlaams Meldpunt Ouderenmis(be)handeling Els Messelis 10 juni 2011

Module 5: ageren Om sociale en gezondheidswerkers te laten ageren na detectie van geweld. Om sociale en gezondheidswerkers de problemen met oudere vrouwelijke slachtoffers, de geweldpleger of anderen te duiden. Om sociale en gezondheidswerkers te laten inschatten in welke gevallen het belangrijk is om op te treden en wanneer optreden meer schade zou kunnen berokkenen. Om zich bewust te worden van de moeilijkheden die kunnen opduiken en hoe er mee omgaan. Om zich bewust te worden van typisch gedrag en antwoorden van de geweldpleger en hoe er mee omgaan. Els Messelis 10 juni 2011

Module 6: veiligheidsaspecten, juridische aspecten – Het potentieel gevaar van de situatie kunnen inschatten en handelen naar veiligheid voor het slachtoffer en zichzelf. – Samen met de oudere vrouw een veiligheidsplan kunnen ontwikkelen. – Leren documenteren van een gewelddadige situatie (wanneer, wat, hoe,...) – De relevante lokale procedure en vereisten van forensische documentatie kennen. – Weten wanneer actie verplicht is, wanneer het (niet) wenselijk is en waneer het verboden is (legale aspecten) Els Messelis 10 juni 2011

Module 7: diensten waar beroep op kan worden gedaan, samenwerking en networking – Om de verschillende diensten te leren kennen in eigen land die werken rond de topic ‘geweld’ en ‘ouderenmis(be)handeling – Om zicht te hebben op ‘good practices’ van samenwerking in eigen land Els Messelis 10 juni 2011

Module 8: omgaan met moeilijke situaties en ‘zorg voor onszelf’ Bewust zijn van persoonlijke beperkingen, veiligheid en institutionele verantwoordelijkheden Dieper ingaan op moeilijke situaties Op zoek gaan naar coping strategieën en concrete acties om om te gaan met moeilijke situaties en om burn out te vermijden. Els Messelis 10 juni 2011

Spanning en stress Els Messelis 10 juni 2011

Burn out cycle Els Messelis 10 juni 2011

Module 9: praktische oefeningen de-escalatie De deelnemers in staat stellen om de opgedane kennis uit modules 4,5, 6, 7 en 8 in praktische situaties te gebruiken (case studie of rollenspel) Vertrouwd zijn met de tools om te ‘de-escaleren’. Zich bewust zijn van de voordelen en impact van ‘de-escalatie’ en communicatieve interventies. Medewerkers de bagage meegeven om in gewelddadige situaties adequaat te handelen, door het gebruik van communicatie en ‘de- escalatie’ technieken. Els Messelis 10 juni 2011

Volgende stappen? 15 juni 2011: expert meeting om trainers handboek verder te bespreken Tussen juni en september 2011 worden de, in het Engels ontwikkelde modules, vertaald in het Nederlands In september 2011 worden workshops georganiseerd om het trainers handboek uit te testen 20 & 21 oktober 2011: Europese partner meeting in Brussel November – december 2011: afwerking trainers handboek en CD-rom Nadien: implementatie van trainers handboek in diverse organisaties, scholen,… Els Messelis 10 juni 2011

Vragen? Ik dank u voor uw aandacht! Els Messelis 10 juni 2011