13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
13 maart Opzet van de indicatoren Indicatorenlijst: keuzelijst Instellingen kiezen zelf welke indicatoren ze opnemen Afhankelijk van type instelling Afhankelijk van visie & missie Afhankelijk van de reden tot meting Instellingen kiezen zelf wie de lijst invult (centraal, faculteit, departement, opleiding, vakgroep,…)
13 maart Opzet van de indicatoren Instellingen kiezen zelf de reden van de meting: status questionis bijsturing/remediëring (interne) benchmarking Nulmeting: bevraging ac.jaar (tenzij expliciet anders aangegeven)
13 maart Antwoordmogelijkheden Ja/Neen 0-4 waarderingsschaal: 0= niet van toepassing/onbekend 1= helemaal niet (akkoord) 2= in beperkte mate (akkoord) 3= in meerdere mate (akkoord) 4= volledig (akkoord) Zuiver kwantitatieve gegevens (aantallen)
13 maart Indicatoren 1.Strategisch beleid en governance Visie/missie/strategisch plan Implementatie 2.Curriculum Internationaal curriculum instrumentarium
13 maart Indicatoren 3. Mensen Docenten/onderzoekers (eigen-inkomende) Studenten (uitgaande-inkomende) Administratief personeel 4. Waardering en impact Waardering over de voorbije 5 jaar Impact
13 maart Strategisch beleid en governance Integratie internationalisering in visie & missie Internationaliseringsbeleid in de drie decretale opdrachten Aandacht voor Aandacht voor ontwikkelingssamenwerking
13 maart Strategisch beleid en governance Opzet organisatiestructuur met internationalisering als taakgebied Investering in internationalisering (financieel, personeel, logistiek) Communicatiesysteem (intern en extern) Alumnibeleid
13 maart Curriculum internationale onderzoekscomponenten in curriculum verwerven van internationale, comparatieve en/of cross-culturele competenties taalonderwijs/vreemde talen Mobility windows in curriculum
13 maart Curriculum Aantal Engelstalige olods/modules/Ma- opleidingen Aantal Joint Programmes/Joint Modules initiatieven (aantal en differentiatie) Buitenlandse docenten die (deel van) curriculum verzorgen
13 maart Curriculum ECTS-label DS-label Taal (talen) diploma supplement Implementatiegraad ECTS Instrumenten mbt internationalisering curriculum
13 maart Mensen (docenten/onderzoekers) Bijdrage aan internationale netwerken Ruimte voor professionaliseringsactiviteiten in het kader van internationalisering Ondersteuning docenten/onderzoekers Integratie/deelname internationale campus
13 maart Mensen (studenten en PhD) Selectiecriteria inkomende/uitgaande Ondersteuning inkomende/uitgaande Erkenning buitenlandse verblijven Reden buitenlandse verblijven Aantallen
13 maart Mensen (Administratief Personeel) Ruimte voor professionaliseringsactiviteiten in het kader van internationalisering Aantal deelnames aan uitwisselingservaringen, trainingen, internationale congressen,…
13 maart Waardering en Impact Waardering in de loop van de voorbije 5 jaar Vertrouwdheid met internationalisering Commitment Organisatiestructuur Inspanningen inzake groei internationalisering
13 maart Waardering en impact Bijdrage aan EHEA Vernieuwing onderwijsactiviteiten Stimuleren onderzoeksactiviteiten
13 maart Stand van zaken Eerste beperkte feedback tijdens seminarie Selectie instellingen voor pilot Feedback na pilot Definitieve afwerking en voorstelling (juni 2009)