Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?) uur: Opening uur: Opening uur: Europese Geluidpolitiek uur: Europese Geluidpolitiek (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen UIC) (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen UIC) uur: De richtlijn omgevingsgeluid uur: De richtlijn omgevingsgeluid uur: Bronbeleid uur: Bronbeleid uur: Handhaving en bewijsvoering uur: Handhaving en bewijsvoering uur: Strategie uur: Strategie uur: Vragen&Discussie uur: Vragen&Discussie uur: Borrel en bezoek van de stands uur: Borrel en bezoek van de stands
STAIRRS Management Game Pieter Dings
Financiële instrumenten Paul de Vos
Financiën in balans ? Infra-beheer Overheid Vervoerders Aannemers Vervoersmarkt personeelmaterieel Resultaat?
UIC actieplan UIC actieplan Alle goederenwagens in Europees netwerk Versnelde ombouw naar K-blokken Life cycle kosten vs. investering
Budget transfer op interfaces Jaarlijkse kosten bestaande situatie in mio (NB. Fictieve getallen) Vervoerders met gewone treinen Infra managers vervoerders met stille treinen 12,000 Schermen, gevelisolatie Overige infra kosten 60,000 20,000
Budget transfer op interfaces (2) Jaarkosten toekomstige situatie in mio (NB. Fictieve getallen) Vervoerders Ovr. treinen Infra managers vervoerders met stille treinen 0 Overige infra kosten 60,000 Max. 12,000 Max.12,000 Bijdrage aan “arme” landen Min.8,000
BUDGET TRANSFER FLOWS (variabele) infra heffing Performance regiem (korting en boete) Subsidie aan bepaalde vervoerder Subsidie aan de branche (X) Veiling Verhandelbare emissie rechten Infra Publiek Rijk Exploitatie Privaat Arm
Classificatie op basis van geluid Pieter Dings
Financiële instrumenten discrimineren.... en discriminatie vraagt om kwantitatieve aanduiding van “stil” en “lawaaierig” en zit daar nog iets tussen?
Klassificatie van materieel IC hogesnelheidstreinen stoptreinen goederen
.. en van spoortypen houten dwarsliggers brug betonnen dwarsliggers ballastloos spoor
Klassificatie geluidemissie treinsnelheid klassen categorieën Wat is lawaaierig, en wat is stil, en zit er nog iets tussen?
Dus dit kunnen we nu opdelen in duidelijke verantwoordelijkheden
wielruwheid baangeluid voertuiggeluid railruwheid en eventueel kunnen die alle in klassen opgedeeld worden F E D C B A B toegev.blok gietijzer blok schijf
en als je dat nou weet, wat dan? geluidafhankelijke infraheffing geluidafhankelijke infraheffing korting voor de stillere trein geluidafhankelijke toedeling geluidafhankelijke toedeling geen lawaaitreinen in de nacht subsidie voor stille techniek subsidie voor stille techniek vervroegd vervangen van lawaaierig materieel waar beginnen als het stiller moet waar beginnen als het stiller moet geluid: wiel of baan (ontwerp, demping, afstraling) geluid: wiel of baan (ontwerp, demping, afstraling) ruwheid: wiel of rail (slijpen, remsysteem) ruwheid: wiel of rail (slijpen, remsysteem)
Integraal capaciteitsmanagement Paul de Vos
Instrumenten van ICM Gedragsbeïnvloeding Belonen: korting voor stille treinen prioriteit bij capaciteitstoedeling verhandelbare emissierechten investeringssubsidie voor milieuvriendelijkheid Straffen: hogere infraheffing voor lawaaiïge treinen gebruiksregels: nachtverbod, snelheidsbeperking, routering, voorrang
Instrumenten van beleid
Voorbeeld: effectieve geluidpaden Twee klassen: “stil” en “luid” Verschil 6 dB, d.w.z. 1xluid=8xstil op traject X zijn tussen en 7.00 uur beschikbaar: 50 paden extremen: 6 luide en 2 stille treinen of50 stille treinen Meer klassen, meer nuance bijv. goederen/reizigers, stil/luid, nationaal/internationaal
Actieplannen Reductie van geluidproductieplafond Maatregelen aan de baan (slijpen, dempers) Alleen stille voertuigen (BüF) etc.
en emplacementen ? Nationaal probleem L den kan voordelen opleveren gebruiksregels, geluidproductiegrenswaarden, geluidproductieplafonds effectieve “overstands-units” andere keer
PRESTATIES DOOR INNOVATIES