NVP bijeenkomst ‘Bedrijfstrots’ bij de Persgroep Randstad 16 november 2010 Van harte welkom bij de NVP bijeenkomst ‘Bedrijfstrots’ bij de Persgroep Randstad Veiligheid en zekerheid >> overzichtelijke doelstellingen, duidelijk verwachtingspatroon en stabiliteit Vrijheid en autonomie >> zelf beslissingen nemen en op eigen manier werken zonder beperkingen door regels Balans en evenwicht >> voldoende ruimte voor privéleven naast het werk Uitdaging en ontwikkeling >> ontplooiing, vernieuwing en verbetering d.m.v. opleidings- en doorgroeimogelijkheden Materiële beloning en status >> materiële zaken en beloning door bonus of promotie Nalatenschap en relevantie >> een bijdrage leveren met werk dat maatchappelijk relevant is, ook voor volgende generatie
Drijfveren Quiz 1. Aan welke drijfveer kennen, volgens u, hbo’ers en academici anno 2010 de hoogste waarde toe? a. Balans & evenwicht b. Veiligheid & zekerheid
Drijfveren Quiz 2. Er zijn zes drijfveren onderzocht. Aan welke drijfveer wordt, volgens u, de laagste waarde toegekend ? a. Vrijheid & autonomie b. Materiële beloning & status
Drijfveren Quiz 3. Wat is voor directie- en managementleden binnen onze lezersgroep een bovengemiddeld belangrijke drijfveer? a. Vrijheid & autonomie b. Veiligheid & zekerheid
Drijfveren Quiz 4. Welke drijfveer is voor onze lezers werkzaam in het onderwijs bovengemiddeld belangrijk? a. Veiligheid & zekerheid b. Nalatenschap & relevantie
Extra vraag! 5. De HOI oplagecijfers 2e kwartaal zijn bekend. 5. De HOI oplagecijfers 2e kwartaal zijn bekend. De oplage van het AD is gestegen met : a. 1,8% b. 2,7%
NVP-bijeenkomst 16 november 2010 Drs. Ir. Marjon Bohré-den Harder Bedrijfstrots NVP-bijeenkomst 16 november 2010 Drs. Ir. Marjon Bohré-den Harder Welkom: interactieve bijeenkomst / zelf aan de slag / twee inleidingen, daarna plan maken, vervolgens tips en advies 2. Introductie Opleiding: Afgestudeerd in consumentenwetenschappen, arbeids- en organisatiepsychologie en geschiedenis Ervaring: 15 jaar ervaring in P&O functies in bedrijfsleven en bij overheid w.v. 10 jaar bij Prov Zuid-Holland als organisatie adviseur, senior beleidsmedewerker, hoofd P&O, verandermanager Bureau Bohré: Strategisch advies, interim management, training en coaching op gebied van P&O en verandermanagement 3. Waarom dit onderwerp: Als verandermanager verantwoordelijk voor grote reorganisatie, waarin koerswijziging samenviel met bezuiniging. Motto van OR was: trots, lol en zinvol werk. Daardoor in gaan verdiepen en zowel in theorie als in praktijk gekeken wat trots en betrokkenheid is, en hoe je het kunt beinvloeden. Hierna: filmpje
Trots / Betrokken Van Dale: 1trots de; m 1 (min) een te hoge dunk van zichzelf; hoogmoed 2 (in positieve zin) zelfbewustheid, eergevoel 3 persoon of zaak waarop men trots is 2trots bn, bw; -er, -t 1 met een te hoge dunk van zichzelf; hoogmoedig 2 zich vereerd voelend met: ~ op haar zoon be·trek·ken -trok, h, i -trokken 1 erbij halen: bij iets betrokken zijn a)er deel van uitmaken; b) zich er emotioneel mee verbonden voelen 2 gaan bewonen: een nieuwe woning ~ 3 laten komen: goederen uit Engeland ~ 4 met wolken enz. overtrokken worden be·trok·ken bn 1 bewolkt 2 ermee gemoeid zijnd; ermee belast: de ~ ambtenaar 1. Wat is trots / betrokkenheid Volgens Steve Balmer: I love this company Volgens Van Dale: zelfbewust, vereerd voelen, deel uitmaken, ermee verbonden voelen Volgens internetwoordenboek: zelfgevoel, eigenwaarde Conclusie: trots en betrokkenheid zegt iets over emoties van mensen bij hun bedrijf. 2. Waarom is dit nu een issue: waarom vind jijjhet belangrijk Oefening: buzzen Wissel eens uit met je buurman Ben jij trots op de organisatie waar je werkt ? Waarom ben je wel of niet trots ?
Bedrijfstrots Betrokkenheid Betere resultaten Grotere loyaliteit Waarom is het voor organisaties van belang ? Betrokken medewerkers presteren beter: concurrentievoordeel of succesfactor bij veranderingen Betrokken medewerkers zijn geneigd langer te blijven: voorbereiding op de “war on talent”
Medewerker A Medewerker C Personal Identity Corporate Identity Betrokkenheid / Trots: gaat om aansluiting en verbinding Aansluiting persoonlijke doelen: wat wil de individuele medewerker? Op organisatiedoelen: waartoe is deze organisatie op aarde? Wat wil je als organisatie bereiken en welke identiteit streef je daarbij na ? Medewerker B
Om verbinding te krijgen tussen medewerker en organisatie kun je aan meerdere knoppen draaien Personal identity en corporate identity Doelen organisatie: wat wil je bereiken en persoonlijke doelen: wat wil medewerker bereiken en sluit dat aan? Concrete bijdrage: kun je een zinvolle en zichtbare bijdrage formuleren voor de medewerker aan de organisatiedoelstellingen Relaties en teamwork: is er een fit en lever je een gezamenlijke bijdrage * Zolang persoonlijke doelen en organisatie doelen gelijk oplopen: is er ruimte voor trots en betrokkenheid. Dat kun je versterken. * Als het uit elkaar gaat groeien wordt dat steeds moeilijker. Kiezen is dan beter! * Totaal van bedrijfstrots wordt groter als het gezamenlijk gevoel groter is: dus als er meer mensen in de groep zijn die andere motieven gaan nastreven wordt het moeilijker
Versterken van Bedrijfstrots Corporate identity: waar sta je voor? Werving en Selectie: doelen en drijfveren Retention: relatiebeheer en aandacht! Wees duidelijk in je organisatiedoelen en wat je nastreeft Besteed in w&s trajecten aandacht aan persoonlijke drijfveren van de kandidaat. Is er een fit tussen de persoonlijke doelen en de organisatiedoelen ? Retention: besteed aandacht aan je medewerkers: veranderen hun persoonlijke doelen ? Zijn die nog in lijn met de organisatie? Organisatieverandering: als je organisatie verandert, moet je opnieuw aandacht besteden aan de fit. Willen en kunnen de mensen mee ? Rol van de manager is hierbij cruciaal! Voorbeelden: XS4all, Effectory, Matthieu Weggeman
dan krijg je vertrouwen Schenk vertrouwen, dan krijg je vertrouwen Albert Heijn Analoog aan uitspraak van Albert Heijn: Als je betrokken medewerkers wilt: zorg dan dat je betrokken bent bij je medewerkers Als je wilt dat medewerkers trots zijn op je bedrijf, maak dan duidelijk dat je trots bent op je medewerkers Hierna: Stefanie van Rootselaar: gaat in op het medewerkersperspectief: wat beweegt talent ?
Nyenrode Business Universiteit Mensenkennis, dé HR succesfactor Drijfverenonderzoek 2010 van de Persgroep en Nyenrode Business Universiteit Stefanie van Rootselaar, de Persgroep
De drijfveren Veiligheid en zekerheid Vrijheid en autonomie Balans en evenwicht Uitdaging en ontwikkeling Materiële beloning en status Nalatenschap en relevantie Veiligheid en zekerheid >> overzichtelijke doelstellingen, duidelijk verwachtingspatroon en stabiliteit Vrijheid en autonomie >> zelf beslissingen nemen en op eigen manier werken zonder beperkingen door regels Balans en evenwicht >> voldoende ruimte voor privéleven naast het werk Uitdaging en ontwikkeling >> ontplooiing, vernieuwing en verbetering d.m.v. opleidings- en doorgroeimogelijkheden Materiële beloning en status >> materiële zaken en beloning door bonus of promotie Nalatenschap en relevantie >> een bijdrage leveren met werk dat maatchappelijk relevant is, ook voor volgende generatie o.b.v. eerder onderzoek van o.a. Erickson en Gratton (2007) en Van der Sluis (2010)
Resultaten
Resultaten
Resultaten Terug naar de regio 48% van de lezers werkt in profit en 52% in non-profit
Resultaten: P&O/HRM functie
Resultaten AD lezers: Balans en evenwicht is belangrijkste drijfveer (8,5) Gevolgd door drijfveer veiligheid en zekerheid (7,8) Kennen van alle lezers de hoogste waarde toe aan materiële beloning en status (6,0)
Conclusies Mensenkennis, de HR succesfactor Kennis over drijfveren biedt inzicht in wat uw mensen beweegt Ontevredenheid: lage motivatie/productiviteit, ziekteverzuim en verloop Match drijfveren medewerkertevredenheid TROTS! Uw medewerkers zijn de ambassadeurs van het bedrijf HR heeft belangrijke rol in het creëren van tevredenheid en trots! Balans betekent voor iedereen iets anders. Drijfveren voorspellen voor groot deel keuzes op de arbeidsmarkt.
Hartelijk dank voor uw aandacht. Vragen?
Stefanie van Rootselaar Marketing & Communications Manager stefanie.van.rootselaar@persgroep.nl
Wat levert bedrijfstrots voor jouw bedrijf op? Wat is jouw actieplan? Wat is jouw rol als HRM? Introductie van de jury: Naast Stefanie van Rootselaar nog twee juryleden die praktische ervaring hebben opgedaan met bedrijfstrots: Mariette Havekes / Tempo Team, sr HR manager is onderdeel van de Randstad Holding, die in 2007 Vedior overnam. in 2007 is uitzendbureau Vedior bij Tempo-Team gevoegd, geintegreerd. Werkwijze was dat bij de dubbele functionarissen gekozen werd voor de beste ( Best of both worlds); dit gaf in eerste instantie gigantisch veel onrust. Ook werden de winkeltjes samengevoegd en zaten dus oud Vedior mensen bij Tempo-Team en vice versa. Ook onrust. Door heel snel acties in te zetten is de onrust beperkt gebleven en is de daarvoor al heersende TT bedrijfstrots overgenomen door Vedior. Echt bijzonder voor mijn beleving! Daarbij komt dat de medewerkers in de uitzendbranche gemiddeld maar 9 maanden bij een winkeltje werken; dit ligt bij TT hoger. Zelf ben ik afkomstig van Vedior en zie ik als ik in de winkeltjes kom (is niet zo gek vaak) dat men echt trots is op zijn werk en dat de leeftijd (en soms samenstelling) van de teams anders is als bij de meeste andere uitzendbureaus. Mariette Havekes is heel nauw betrokken geweest bij het hele proces van integratie en ook erna met bedrijfstrots. Olav Bongarts / directeur de Persgroep Randstad · In de zomer van 2009 is PCM en AD overgenomen door de Belgische Persgroep en is de Persgroep Nederland onstaan. · De Persgroep Nederland is uitgever van AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool (Nederlands-Belgisch bedrijf). · De Persgroep Nederland heeft 3 commerciële takken: de Persgroep Advertising (landelijke verkoop van merken & diensten), de Persgroep Banen (landelijke verkoop van arbeidsmarktcommunicatie) en de Persgroep Randstad (regionale verkoop van merken & diensten en arbeidsmarktcommunicatie). · Er is een hele nieuwe organisatie neergezet: bepaalde mensen pasten bij deze nieuwe organisatie, anderen niet. Duidelijke focus gelegd op commercie. · In nieuwe organisatie gaat de Persgroep door met de beste mensen die geloven in onze producten! De vragen die je in jouw mail hebt staan (over valkuilen/winstpunten), kunnen ook prima aan Olav gesteld worden. Daarnaast heeft hij nog wat aanknopingspunten benoemd voor eventuele vragen: · Bedrijfstrots creëren is niet een kwestie van een knop indrukken, maar is een proces. · Bedrijfstrots is een cumulatie van individuele drijfveren en trots à het is iets subjectiefs wat voor iedereen iets anders betekent. · Bij de Persgroep is er een soort ‘duale’ bedrijfstrots: men kan trots zijn op het feit dat ze voor de Persgroep werken én op de merken die wij vertegenwoordigen (bijvoorbeeld het AD). Denk aan iemand van Unilever die trots is om voor het product Dove te werken. · Geloof in print mede door de Belgen kan ook nog aanleiding zijn voor een vraag.