Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Samen ouder worden in en rondom De Bron 10 oktober 2013 Werkconferentie.
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Workshopronde Woensdag 18 april
De hoeden van Edward de Bono
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Ondernemen in de praktijk
Realisatie kindcentrum
Medezeggenschap en de Benchmark
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
De Utrechtse Servicenormen
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Maatschappelijk Aanbesteden
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I Kring F 10 juni 2005 Haarlem.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam
Landschap beschermen en ontwikkelen
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I 9 februari 2006 Amsterdam.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Zeewolde.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken G3 Kringbijeenkomst III 16 november 2006 Utrecht.
Overheid heeft Antwoord © 1 Antwoord © Presentatie Antwoord © : stand van zaken en vooruitblik Congres Benchmark Publiekszaken 20 november 2008 Art Klijn.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
Participatie en een Klantenraad
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
“Bouwen op vertrouwen”
Uw gemeente & mensen met een beperking
Programma uur Opening door Hans Borstlap, voorzitter Bestuur Leerstoelen uur 'Soberheid' | Korte inleidingen en aansluitend discussie
Bijpraten over de Wmo
moderniseren van het curriculum.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
VAN DIGITALE GRIFFIE NAAR OPEN RAADSPORTAL De Digitale Griffie ii
Burgerinitiatieven.
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
EMVI Evaluatie Ingenieurs Netwerk Twente
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Evaluatie, Actualistie en Oefening Incidentenplan riolering
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 De Publieksdienst anno 2015 VNG, Den Haag Dinsdag 28 november 2006 Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Agenda Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 13.00 uur Welkom en toelichting op het programma 13.10 uur Uitkomsten sessie scenariodenken 14.10 uur Pauze 14.30 uur Good practice carrousel (3 rondes van 20 min) 15.45 uur Terug- en vooruitblik op de benchmark 16.15 uur Creatieve strategieën voor de publieksdienst 16.45 uur Slotwoord burgemeester Marijnen 17.00 uur Afsluiting en borrel Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Onze eerste servicenorm… Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Onze eerste servicenorm… Dinsdag 28 november 2006 De belofte: vragen via info@benchmarking-publiekszaken.nl of contactformulier worden binnen 1 werkdag beantwoord. De compensatie: voor iedere te laat beantwoorde vraag wordt €10 overgemaakt aan Artsen zonder Grenzen Het resultaat: van de ruim 1000 ontvangen e-mails zijn er (naar ons weten) 12 vragen niet tijdig beantwoord. Tijd om af te rekenen: Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Wat kan de toekomst ons allemaal brengen? Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Wat kan de toekomst ons allemaal brengen? Patrick van der Duin (TU Delft ) Hans Stavleu (TNO ICT) Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Masterclass Scenariodenken De toekomst van publieksgerichte dienstverlening in vier toekomstscenario’s

Aandacht voor de toekomst?

Waarom naar de toekomst kijken? Het gaat snel…..

…hoewel…. “If, over the past 30 years, the automotive and aircraft industries developed at the same rate as have chips that power PCs, a Rolls-Royce would cost $ 2.75 and a Boeing 767 would cost $ 500 and could circle the globe in 20 minutes on 5 gallons of gas.”

Gokken naar de toekomst?

Het op één na oudste beroep ter wereld… Alleen de grafiek volgen is nutteloos Voorspellen is lastig Maar wel... “in de flight-simulator” Flight-simulator van een Boeing 747

Scenario’s: wat zijn scenario’s? archetypische beelden van de toekomst interpretaties van de huidige realiteit intern consistente verhalen over een pad van nu naar de toekomst plausibele, maar onderling verschillende verhalen over mogelijke toekomsten

Scenario’s: wat zijn scenario’s niet? voorspellingen extrapolaties goede/slechte toekomsten ‘science fiction’ (‘zeppelin-syndroom’) strategie

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Scenario bouw Minder effect Meer effect Meer voorspelbare uitkomsten Minder voorspelbare uitkomsten Dimensie A Scenario 1 Scenario 2 Dimensie B Scenario 3 Scenario 4 Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

De zes B’s van scenariodenken Bestaansrecht Bouwen Betrekken Benutten Beleven Borgen

De drie C’s van scenariodenken Creativiteit Communicatie Cognitief

Wat staat er vanmiddag te gebeuren? Toekomstscenario’s Toekomstverkenning Plenaire presentatie avontuur budget 2006 2016 comfort duurzaam

Vier toekomsten Avontuur Budget Duurzaam Comfort calculerend korte termijn pragmatisch rationeel direct egoïsme ‘struggle for life’ Avontuur Budget fun mondiaal dynamisch kleurrijk flexibel hyper originaliteit harmonie correct verantwoordelijk bewust soft samen onthaast functioneel controle eenvoudig risicomijdend transparant kwaliteit orde Duurzaam Comfort

fun mondiaal dynamisch kleurrijk flexibel hyper originaliteit Avontuur fun mondiaal dynamisch kleurrijk flexibel hyper originaliteit

Budget calculerend korte termijn pragmatisch rationeel direct egoïsme ‘struggle for life’

functioneel controle eenvoud risicomijdend transparant kwaliteit orde Comfort functioneel controle eenvoud risicomijdend transparant kwaliteit orde

harmonie correct verantwoordelijk bewust soft samen onthaast Duurzaam harmonie correct verantwoordelijk bewust soft samen onthaast

Samenvattend Avontuur Budget Duurzaam Comfort calculerend korte termijn pragmatisch rationeel direct egoïsme ‘struggle for life’ Avontuur Budget fun mondiaal dynamisch kleurrijk flexibel hyper originaliteit harmonie correct verantwoordelijk bewust soft samen onthaast functioneel controle eenvoudig risicomijdend transparant kwaliteit orde Duurzaam Comfort

backcast naar mijlpalen 2 2016 3 backcast naar acties voor nu 2006 ontwikkelen toekomstenvisie 1

Drie onderwerpen over de toekomst van publieksgerichte dienstverlening Drie presentaties Drie onderwerpen over de toekomst van publieksgerichte dienstverlening Vergunningen Sportbevordering Rampenplan

De drie opdrachten op een rij Groep 1: Publieksvriendelijk vergunning verstrekken Burger (verzin een naam) wil een vergunning (elk scenario een passende vergunning). Hoe vindt de interactie plaats van de gemeente met de bewuste burger? Groep 2: Publieksvriendelijk sport bevorderen De gemeente wil sport bevorderen voor en met een buurt. Hoe vindt de interactie plaats met deze buurt? Groep 3: Publieksvriendelijk rampenplan communiceren De gemeente communiceert haar rampenplan aan burgers en organisaties (preventief en tijdens een ramp). Hoe vindt de interactie plaats met de bevolking in en rondom de gemeente?

De drie opdrachten op een rij Groep 1: Publieksvriendelijk vergunning verstrekken Burger (verzin een naam) wil een vergunning (elk scenario een passende vergunning). Hoe vindt de interactie plaats van de gemeente met de bewuste burger? Groep 2: Publieksvriendelijk sport bevorderen De gemeente wil sport bevorderen voor en met een buurt. Hoe vindt de interactie plaats met deze buurt? Groep 3: Publieksvriendelijk rampenplan communiceren De gemeente communiceert haar rampenplan aan burgers en organisaties (preventief en tijdens een ramp). Hoe vindt de interactie plaats met de bevolking in en rondom de gemeente?

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Ons vraagstuk Publieksvriendelijk vergunning verstrekken Een burger wil een vergunning. Hoe vindt de interactie plaats van de gemeente met de bewuste burger? Scenarioplanners Jacqueline Aan de Stegge (Twenterand) Joep Schulten (Eindhoven) Jeanette van Heijningen (Amstelveen) Martijn Nijhuis (TNS NIPO) Tom Burgers (Hilversum) Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Avontuur Tom wil fantasie-kasteel bouwen Tom werkt plan uit Tom haalt specialisten in huis Tom meldt de gemeente: “Ik ga bouwen!” Gemeente: repressief, veiligheid en duurzaamheid (= kernbegrippen voor regelgeving) Geen vergunningen meer maar meldingen Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Budget Tom wil goedkope woning snel bouwen Tom koopt gecertificeerde bouwstenen voor modulaire woning in ‘Legoland-showroom’ (Cash & Carry) Na koop: serienummer via kassa  gemeente: toestemming is geregeld! Contact met gemeente is er niet meer. Dus ook niet meer tussen professionals en gemeente en Tom en gemeente Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Comfort Tom wil een nieuwe woning Tom gaat naar leefspecialist. Leefspecialist maak totaalconcept o.b.v. wensen Tom Leefspecialist levert woning op. Tom doet ‘t licht aan Contacten tussen Tom en gemeente: nihil Contacten worden geregeld door leefspecialist (met professionals) Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Duurzaamheid Tom wil doorleefwoning bouwen Mondiale milieuvraagstuk = nationale norm Ecologisch verantwoord In samenspraak met de wijk Veel collectieve voorzieningen Levensloopbestendig Gemeente: participerend, faciliterend, regisseur op wijk/stadsniveau Samenlevingsvergunning (community) Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Duurzaamheid Interactie tussen community - gemeente Toekomstige bewoners bouwen virtueel hun buurt Gemeente houdt regie als ‘webmaster’ Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Beginnen in 2007 met... Creëer eenvoud, biedt vrijheid en vraag verantwoording. Denk in vraagpatronen en herken profielen en levensfases Landelijk interactief bouwadviescentrum (multimediaal) Maak een wijk virtueel Als leerplatform vooor communicatie, processen Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Waardevol? Ja, indien vervolg / gestructureerd Evt. Voorhoedegemeenten die toekomstgericht denken Zet gedachten in gang, vaak klantgericht Collectief als gemeenten (VNG): Bottom up: van burger naar rijksoverheid: De klant bepaalt, wij regiseren Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

De drie opdrachten op een rij Groep 1: Publieksvriendelijk vergunning verstrekken Burger (verzin een naam) wil een vergunning (elk scenario een passende vergunning). Hoe vindt de interactie plaats van de gemeente met de bewuste burger? Groep 2: Publieksvriendelijk sport bevorderen De gemeente wil sport bevorderen voor en met een buurt. Hoe vindt de interactie plaats met deze buurt? Groep 3: Publieksvriendelijk rampenplan communiceren De gemeente communiceert haar rampenplan aan burgers en organisaties (preventief en tijdens een ramp). Hoe vindt de interactie plaats met de bevolking in en rondom de gemeente?

Ons vraagstuk Publieksvriendelijk sport bevorderen De gemeente wil sport bevorderen voor en met een buurt. Hoe vindt de interactie plaats met de bewuste buurt? Scenarioplanners Peter Douma (Den Haag) Ton Aaftink (Hengelo) Christel Koman (Enschede) Tessa van der Beld (Hilversum) Erwin Schipper (Zoetermeer) Sergio van Keulen (TNS-NIPO)

Avontuur: Beleef sport Burger bepaalt Randvoorwaarden overheid Minimale regels Keuze vrijheid burger Multimediale overheid Accountmanager Minimale rol overheid Waterdome

Budget: Sport heeft zin, zin in sport Goedkope collectieve voorzieningen Persoonlijk budget Gebruik maken van bestaande communicatie middelen Verantwoording burger Sport op school

Comfort: Sport komt naar je toe Luxe scenario Wellnes Burger wil betalen Communicatie functioneel maatwerk (PIP)

Duurzaam: Sport blijft! Verantwoord Blijvende producten Collectieve verbinding Blijven investeren Toekomst bestendig Schoolzwemmen Ketenbenadering (publiek, privaat, privé) Gratis

Tussenstap Politiek draagvlak Stadsdeelgewijs/ buurt gericht werken Mandatering buurt Vereenvoudiging regelgeving Ontwikkeling/gebruik multimediale communicatie middelen Herontwerp processen Ketendenken, samenwerken en doen Ander financieringsmodel Andere Ambtenaar

Vanuit verschillend perspectief Genereert nieuwe producten Het geleerde Buiten kaders denken Van buiten naar binnen Vanuit verschillend perspectief Genereert nieuwe producten Belangrijk zeker nu de omgeving snel verandert en andere eisen aan ons stelt Vraag: Kan de overheid wel meegroeien?

De drie opdrachten op een rij Groep 1: Publieksvriendelijk vergunning verstrekken Burger (verzin een naam) wil een vergunning (elk scenario een passende vergunning). Hoe vindt de interactie plaats van de gemeente met de bewuste burger? Groep 2: Publieksvriendelijk sport bevorderen De gemeente wil sport bevorderen voor en met een buurt. Hoe vindt de interactie plaats met deze buurt? Groep 3: Publieksvriendelijk rampenplan communiceren De gemeente communiceert haar rampenplan aan burgers en organisaties (preventief en tijdens een ramp). Hoe vindt de interactie plaats met de bevolking in en rondom de gemeente?

Ons vraagstuk Publieksvriendelijk rampenplan communiceren De gemeente communiceert haar rampenplan aan burgers en organisaties (preventief en tijdens een ramp). Hoe vindt de interactie plaats met de bevolking in en rondom de gemeente? Scenarioplanners Jolanda Aerts (Tilburg) Margreet Nugteren (Amstelveen) Lex Noyon (Alphen aan den Rijn) Menno Bak (Zutphen) Werner Ten Kate (Ridderkerk)

De vraagstukken…….. Voorkennis? Probleem eigenaar? Wijze van alarmering? Vluchtcoordinatie? Wie organiseert de vlucht? Wie communiceert? Nazorg?

Avontuur Individueel keuzemenu Ik zoek zelf uit wat ik wil weten Via mijn pa krijg ik info Ik kijk zelf hoe ik vertrek Ik organiseer zelf mijn vlucht Ik zie wel waar ik neerstrijk Geen georganiseerde communicatie, ik neem wat nodig is Nazorg? Hoezo nazorg?

Budget Individueel vooraf gekozen menu, via een mannetje Ik heb zelf geregeld wat ik wil weten Via mijn pa krijg ik info waar ik om gevraagd heb Ik heb mijn vertrek geregeld Ik organiseer zelf mijn vlucht zo goedkoop mogelijk Ik weet waar ik heen moet Ik krijg gecommuniceerd wat ik besteld heb Nazorg? Wat kost dat?

Comfort De overheid heeft het goed geregeld Wij worden op maat geinformeerd Het communicatiekanaal is doelgroep gericht Ik weet waar ik heen moet, het is geregeld Wij gaan naar een bungalowpark Overheid maakt nieuwe media mogelijk Nazorg? De overheid heeft ons verzekerd

Duurzaam We hebben samen een risicokaart gemaakt Op initiatief van de buurt heeft de gemeente een plan opgesteld We zijn allemaal aangesloten op de rampencirkel We helpen elkaar om te cluchten volgens ons plan Wij vangen elkaar op Communicatie is tweezijdig, wij weten waar we heen willen en worden begeleid Nazorg? Samen goed geregeld

Beginnen in 2007 met... Wie is aan zet? Het automatisme van de overheidsverantwoordelijkheid ter discussie stellen. Breng diversiteit en flexibiliteit in communicatie aan naar locatie, doelgroep en middel (waar, wanneer, wie, hoe) De exclusieve rol van de overheid loslaten, zoek naar ketenpartners (van regisseur naar uitvoering?) Kiezen is niet verliezen….de rampenbestrijding vermarkt?

Evaluatie van het proces….. Het kost tijd om ‘ los’ te komen van hedendaagse denkbeelden Anticiperen is meer dan fantaseren Je hebt een voorkeursrol (de ‘wereld’ is eenvoudiger te bedenken dan de rol van de overheid) Scenariodenken onthaast Scenariodenken bindt….. Scenariodenken maakt je bewust van de keuzes die er zijn Scenariodenken geeft voorsprong Scenariodenken; alles is mogelijk

Afsluiting Verkennen van toekomsten Denken in vier “kleuren” Backcasten naar het heden

de volgende verkiezing, een staatsman aan de toekomst” Tot slot “Een politicus denkt aan de volgende verkiezing, een staatsman aan de toekomst”

Masterclass Scenariodenken De toekomst van publieksgerichte dienstverlening in vier toekomstscenario’s

Werkwijze ‘Carrousel’ Maak 3 keer een keuze uit de 10 onderdelen van de praktijkvoorbeelden carrousel (zie uitgedeelde toelichting) 3 rondes van ieder 20 minuten Ga naar de bijbehorende zaal Circa 10 minuten toelichting Circa 10 minuten vragen & discussie U krijgt een teken als het tijd is om te wisselen Maar eerst even pauzeren… Graag om 14.30 uur bij het praktijkvoorbeeld van uw keuze!

U kunt 3 keer kiezen uit… Van Lyndenzaal (boven) 1. Ridderkerk: Nummer één in KTO baliedienstverlening 2. Hengelo & Den Haag: Besturen met een dashboard Eliaszaal (plenaire zaal) 3. Enschede & Amstelveen: Kwaliteit van telefonische dienstverlening 4. Zeewolde: Klantvolgsysteem 5. Zwolle: Werken op afspraak 6. Den Haag & Zaanstad: 1 telefoonnummer: zelf doen of uitbesteden? Van Lanschotzaal (hiernaast) 7. Franeker: Organiseren van eenduidige e-mailafhandeling 8. Utrecht: Nik aan huis 9. Dimpact & GovUnited: samenwerken aan digitale dienstverlening 10. BZK: Kwaliteitshandvesten

Een woordje namens de NVVB Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Een woordje namens de NVVB Simon Rijsdijk Vice voorzitter NVVB Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Benchmarking Publiekszaken Hoe was ‘t? Hoe wordt ‘t? Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Benchmarking Publiekszaken Hoe was ‘t? Hoe wordt ‘t? Martijn Nijhuis Team Benchmarking Publiekszaken Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 2006… Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Evaluatie 2006 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 55 gemeenten, 110 respondenten Benchmark gebruikt voor: Positiebepaling (52%) ↑ Meetbare doelen stellen of evalueren (42%) ↑ Beleidsstuk (33%) ↑ Burgerjaarverslag (30%) ↓ Verbeteren informatiehuishouding (30%) ↓ Concrete verbeteringen dienstverlening (24%) ↓ Openingstijden, werken op afspraak Begroting (15%) ↑ Niet gebruikt (9%) ↑ Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Evaluatie 2006 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006   2005 2006 Algemene informatievoorziening 7,4 7,3 Toegevoegde waarde deelname 6,6 7,0 Prijs/kwaliteitsverhouding project 6,3 6,7 Ondersteuning TBP (gemiddeld) 7,5  Website totaal 7,1 Mini-experimenten nvt 5,7 Validatiegesprek 7,5 7,2 Kringbijeenkomsten KTO rapport SLA gehaald??????? 7,3 … met de hakken over de sloot Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 …2007 Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 What’s new Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Indicatorenset Focus = balie / fo Producten worden basis voor veel indicatoren Uitbreiden indicatoren telefonie (Antwoordproject VNG) Website Meer rapportage via website Individueel dashboard (groeimodel) Navigeren & zoeken verbeteren Automatische controle invoer uitbreiden & collegiale controle Meer good practices door actievere houding TBP KTO Vergelijkbare opzet met 2006 O.a. aanvullend SvdG mogelijk Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 What’s new Dinsdag 28 november 2006 Flitsprojecten Doorlooptijd: 9 maanden Concreet geagendeerd voor 2007 Past binnen benchmark / Publieksdienst Levert relevante kennis / ervaring op voor deelnemers Gemeenten leveren suggesties TBP kiest maximaal 6 flitsprojecten met concreet doel TBP levert flits-teams Flitsteam biedt ondersteuning (aanjagen, verslaglegging, inhoudelijke kennis) November 2007: resultaat geboekt en beschikbaar voor alle gemeenten. Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Plm. 75 deelnemers Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Nieuwe deelnemers (per 28-11: 21) Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Amersfoort Arnhem Cuijk De Wolden Dinkelland Echt-Susteren Goes Hof van Twente Houten Leidschendam-Voorburg Moerdijk Nieuwegein Rijssen - Holten Rijswijk Roermond Stadskanaal Terneuzen Veldhoven Wassenaar Westland Woerden Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Herinschrijvingen (‘handtekeningen’ per 28-11: 35) Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Alkmaar Alphen aan den Rijn Amstelveen Assen Berkelland Bernisse Den Helder Deventer Eindhoven Emmen Etten-Leur Gouda Groningen Haarlemmermeer Harderwijk Hengelo Hilversum IJsselstein Katwijk Leiden Maastricht Nijmegen Oisterwijk Oosterhout (NB) Raalte Sittard-Geleen Skarsterlân Teylingen Twenterand Tynaarlo Wijk bij Duurstede Zaanstad Zeewolde Zoetermeer Zwolle Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Creatieve strategieën voor de Publieksdienst Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Creatieve strategieën voor de Publieksdienst Frans van der Reep Senior Strateeg en lector eBusiness INHOLLAND Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Slotwoord burgemeester Marijnen Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Slotwoord burgemeester Marijnen Kennismaken met de nieuwe voorzitter van de VNG Stuurgroep Gemeentelijke dienstverlening Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Dank voor uw deelname en betrokkenheid in 2006! Vergeet niet bij weggaan één tasje per gemeente mee te nemen met o.a.: 2 eindrapporten Benchmarking Publiekszaken 2006 2 boekjes van sprekers van vanmiddag Werkboek handvesten Interesseformulier Dashboardgroep 2007 Aanmeldingsformulier 2007