Het paard als therapeut therapeutisch paardrijden: werkt het eigenlijk wel? jelle drost 4-4-2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
Handelingsgericht werken en de IB
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Begeleiders in Beeld.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Doelstellingen Formuleren
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Interculturele communicatie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Werken aan kwaliteitsverbetering
Professionele ontwikkeling
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Kinderen en hun sociale talenten
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Autismespectrumstoornis
Doelrealisatie als prestatie-indicator in de jeugdzorg.
Een theoretische verkenning
Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Workshop klassenmanagement
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Anders kijken, anders doen
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Besturen en Communiceren
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Het paard als therapeut therapeutisch paardrijden: werkt het eigenlijk wel? jelle drost 4-4-2017

Samen Zeyn Leiderschapsontwikkeling www.zeyn.nu

Waarom paarden als spiegel? Een paard kan niet liegen. Een paard (ver)oordeelt niet. U kunt een paard niet controleren. Een paard leeft in het NU moment. Een paard is heel duidelijk in zijn communicatie. Paarden gebruiken geen woorden om te communiceren. Ze gebruiken hun lichaamstaal. Hun lichaamstaal kan niet verkeerd geïnterpreteerd worden. Ze is heel duidelijk. Er bestaat geen verwarring. Er zijn geen misverstanden. U weet meteen waar u staat. Denk hier even over na … heeft u ooit een menselijke coach ontmoet die niet kan liegen, die niet (ver)oordeelt, die niet gemanipuleerd kan worden, die altijd in het NU moment leeft en die altijd duidelijk is in zijn communicatie?

Onderzoek en effectmeting Dijkstra, A. (2010) Effectonderzoek naar Equitherapie bij jongeren in een residentiele hulpverlening. Groningen, Rijksuniversiteit Groningen Huitema, E. (2011) Pilot Equitherapie. Leeuwarden, Stichting Zorgpks Chiron Fryslan (www.chiron-fryslan.nl) 4-4-2017

Effectmeting Geen uitval (zorgtrouw) Probleemreductie Doelrealisatie Cliënttevredenheid Kwaliteit van bestaan 4-4-2017

Onderzoeksresultaten Positieve ontwikkeling (0 < 1) Plezierige ervaring Toename zelfvertrouwen

Conclusie en discussie Onderzoeksgroepen te klein Therapie te kort Doelgroepen definiëren Methodiekafbakening Doelafstemming doelgroep en methodiek Observatieprotocol 4-4-2017

Fasen tijdens therapie Chiron Fryslan (www.chiron-fryslan.nl) Contact maken Poetsen en opzadelen Warming-up Werken Wensoefening Verzorgen en beloning geven Afscheid nemen 4-4-2017

Doelstellingen Praktijk EquiTrust trefwoord lopen wijken afstand longeren loswerken fysiotherapie controle x lichaamshouding non-verbaal communiceren zelfvertrouwen impulsregulatie emoties leidersrol instructies soc. vaardigheden ontspannen vertrouwen trefwoord lopen wijken afstand longeren loswerken fysiotherapie controle x lichaamshouding non-verbaal communiceren zelfvertrouwen impulsregulatie emoties leidersrol instructies soc. Vaardigheden ontspannen vertrouwen info@equitrust.nl

Doelgroepen Gedragsproblemen Schoolgerelateerde problematiek info@equitrust.nl Gedragsproblemen Schoolgerelateerde problematiek Opvoedingsproblemen Angst / faalangst Sociaal emotionele problematiek ADHD (hyperactiviteit) ADD (o.a. slechte concentratie, niets kunnen afmaken) NLD (Niet verbale leerstoornis) Autisme (Asperger, PDD-NOS)

Wie maakt contact?

Onderzoeksinstrumenten Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) Goal Attainment Scaling (GAS)

Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) Vragenlijst Sterke Kanten en Moeilijkheden 25 vragen Verschillende leeftijdsgroepen (3-4; 4-16; 11-16) Follow-up versies Ouders, leerkrachten en jongere (alleen 11-16 jr.) Houdt rekening met gevoelens van anderen Aardig tegen jongere kinderen Is snel angstig Heeft veel zorgen Wordt gepest door andere kinderen (www.sdqscore.net)

info@equitrust.nl 4-4-2017

Goal Attainment Scaling Yperen, T. van & Steege, M. van der (2007) Voor het goede doel. Amsterdam: SWP Meten van doelrealisatie Hulpverlener en cliënt spreken indicatoren af Hulpverlener en cliënt stellen normen vast Met indicatoren en normen evalueren na afgesproken tijd Scores: 1: situatie ongunstiger 0: situatie als bij start + 1: situatie gunstiger, maar doel niet gehaald + 2: situatie veel gunstiger, doel gehaald

Goal Attainment Scale GAS 1e beoordelaar 2e beoordelaar 3e beoordelaar +2 (bereikt)   +1 (stap op weg) 0 (beginsituatie) -1 (achteruitgang)

Techniek van het doelen stellen Zo concreet mogelijk Aansluitend bij de wensen en mogelijkheden en krachten van cliënt en hun omgeving Productdoelen (toetsbare eindtermen) Procesdoelen (werkpunten) Middelen en onderbouwing Evaluatie/toetsing Eenvoudig en overzichtelijk 4-4-2017

SMARTIES S - Specifiek M - Meetbaar A - Aanvaardbaar R - Realistisch T - Tijdgebonden I - Inspirerend E - Eigen aandeel S - Samenwerken 4-4-2017

Factor en percentage effect (Lambert, 1992) Cliënt- en omgevingsfactoren 40% Algemeen werkzame factoren 30% Placebo-effect 15% Methodiek 15%

Algemeen werkzame factoren Onderling gerelateerd Drie invalshoeken: - cliënt (kind, jongere, volwassene, gezin) - interventie (methode, techniek, theorie) - uitvoering (werker, organisatie)

Algemeen werkzame factoren Aansluiten bij motivatie van de cliënt Goede structurering van de interventie Aansluiting type interventie en probleem client Professionaliteit van de hulpverlener Programmatrouw Goede kwaliteit relatie cliënt-hulpverlener Goede werkomstandigheden hulpverlener

info@equitrust.nl 4-4-2017

Houding Therapeut De cliënt is de moeite waard Echte betrokkenheid tonen Richten op wat goed gaat Respect voor perspectief cliënt Kennis en informatie geven Vertrouwen in veranderbaarheid Inspelen op krachten van cliënt Terugval zien als noodzakelijke heroriëntatie doelen en werkwijze

4-4-2017

Dank voor uw aandacht j.y.drost@rug.nl 4-4-2017