6 ASO St-Guido Anderlecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Interculturele Communicatie
Marokkaanse migratie naar de Lage Landen in de 20 ste eeuw.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Kun jij de plusklas aan?.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Portfolio
De pluriforme samenleving
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Thema 2 Om te leven heb ik geld nodig
Het Debat Opbouw en inhoud.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Iedereen coach naar Jef Clement.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
4th BELGIAN GEOGRAPHY DAYS Geography in a changing World Leren denken met aardrijkskunde: Toepasbaarheid in de lespraktijk.
Welkom in groep 5.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Het leven geeft te denken
Typ hier je eigen naam Naam van de school
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Aanpak problematisch gedrag
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
How to love GOD back. Deuteronomium 6:5 Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. Mattheüs 22:36-37 Farizeeën:
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Lezen: doe het goed voor
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Klachtenbrieven schrijven Oefening 4.6 p
Welkom ik maak me sterk.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Welkom op onze thema-avond
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Europa Mijn thuis.
Denken als een computer
Bepaal jouw SuperPowers!
What is the meaning of? Student centered learning
Laaggeletterdheid en de BPV
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
De geschiedenis van de aardappel
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
DE AMERIKAANSE PRESIDENTSVERKIEZINGEN

Inleiding.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

6 ASO St-Guido Anderlecht evaluatie les Marokko

De les Bekend – Benieuwd Inleiding: migratie Enquête Legpuzzel Stellingenspel Bewaard

Bekend - Benieuwd

IDEE Bekend - Benieuwd Voorkennis Motivatie

Positief: voorkennis en motivatie Negatief: vragen beantwoorden … EVALUATIE Bekend - Benieuwd Positief: voorkennis en motivatie Negatief: vragen beantwoorden …

Inleiding: migratie

Klassieke methode: doceren en onderwijsleergesprek IDEE Inleiding: migratie Terminologie Historisch kader Klassieke methode: doceren en onderwijsleergesprek

Positief: Negatief: Leerlingen werkten goed mee EVALUATIE Inleiding: migratie Positief: Leerlingen werkten goed mee Duidelijkheid omtrent de begrippen Duidelijk historisch kader Negatief: Originelere aanpak mogelijk (match oefening) Noteren goed !

Enquête

“De moslimcultuur en de westerse cultuur kunnen perfect hand in hand gaan.”

Visualisatie van de klasopinie IDEE Enquête Visualisatie van de klasopinie

Positief: Negatief: Leerlingen willen dat graag weten EVALUATIE Enquête Positief: Leerlingen willen dat graag weten Goed om na stellingspel mee te confronteren Negatief: (zie stellingenspel)

Legpuzzel

Oplossen vragen bij bronfragmenten Overleg in oorspronkelijke groepen IDEE Legpuzzel 4 expertengroepen Oplossen vragen bij bronfragmenten Overleg in oorspronkelijke groepen + 1 antwoordenformulier

IDEE Legpuzzel Days of glory

Welke soort bron is dit? Een primaire of een secundaire? IDEE Legpuzzel "Wees welkom in België !!!" Je denkt eraan in België te komen werken ? Misschien heb je de grote beslissing, reeds genomen ? Wij, Belgen, zijn gelukkig dat jij ons je krachten en verstand aanbiedt. Wij wensen dat dit nieuwe leven mag bijdragen tot jouw geluk. Om dit te bereiken stellen we je voor langs deze brochure kennis te maken met de levensomstandigheden en het werk in België. Welke soort bron is dit? Een primaire of een secundaire? Wat is de bedoeling van dit document? Hoe wordt werken in België hier voorgesteld?

IDEE Legpuzzel

IDEE Legpuzzel

Positief: Negatief: Opdrachten waren goed Instructies duidelijk EVALUATIE Legpuzzel Positief: Opdrachten waren goed Instructies duidelijk Leerlingen waren met de opdrachten bezig en dachten er over na Negatief: Overleg ontbrak in sommige groepen, door het ‘overschrijven’…

Stellingenspel

Helft van de klas zoekt pro en helft contra IDEE Stellingenspel Helft van de klas zoekt pro en helft contra Zoeken persoon die akkoord / niet-akkoord zou gaan Zoeken als het ware hun eigen hoed Confrontatie klas-opinie

IDEE Stellingenspel “De Marokkaanse soldaten hadden in feite niets te zoeken op het Europese slagveld tijdens WO II.” “De Belgische regering heeft de gastarbeiders gebruikt om de vuile karweitjes op te knappen.” “De Belgische regering heeft de Marokkaanse immigranten naar België gelokt met valse beloften.” “Gastarbeiders moeten terug naar huis gestuurd worden als een gebrek aan werk is in het gastland.” “Hoofddoeken behoren tot de private sfeer en moeten niet op school gedragen worden.” “De moslimcultuur en de westerse cultuur kunnen perfect hand in hand gaan.”

Positief: Negatief: Leerlingen wilden zich inleven EVALUATIE Stellingenspel Positief: Leerlingen wilden zich inleven Leerlingen wilden hun verhaal er aan linken Leerlingen wilden hun mening uitleggen Negatief: Ingewikkeld om persoon bij te denken Tijdsgebrek  warboel Tijdsgebrek  te weinig de leerlingen geconfronteerd met eigen mening

Bewaard

Nagaan wat de leerlingen opgestoken hebben IDEE Bewaard Nagaan wat de leerlingen opgestoken hebben

Positief: Negatief: Leerlingen waren enthousiast EVALUATIE Bewaard Positief: Leerlingen waren enthousiast Leerlingen hadden duidelijk iets bijgeleerd Negatief: Niet terdege kunnen uitvoeren (tijdsgebrek)

EVALUATIE LES MAROKKO Positief: Negatief: Een goede afwisseling van werkvormen Timing relatief oké. (behalve voor stellingenspel) Zowel kennis, vaardigheden als attitudes Leerlingen zelf enthousiast Negatief: Gemiste kans van eigen migratiegeschiedenis Overschrijven van antwoorden <-> uitleggen aan elkaar Stellingenspel: tijdsgebrek