6 ASO St-Guido Anderlecht evaluatie les Marokko
De les Bekend – Benieuwd Inleiding: migratie Enquête Legpuzzel Stellingenspel Bewaard
Bekend - Benieuwd
IDEE Bekend - Benieuwd Voorkennis Motivatie
Positief: voorkennis en motivatie Negatief: vragen beantwoorden … EVALUATIE Bekend - Benieuwd Positief: voorkennis en motivatie Negatief: vragen beantwoorden …
Inleiding: migratie
Klassieke methode: doceren en onderwijsleergesprek IDEE Inleiding: migratie Terminologie Historisch kader Klassieke methode: doceren en onderwijsleergesprek
Positief: Negatief: Leerlingen werkten goed mee EVALUATIE Inleiding: migratie Positief: Leerlingen werkten goed mee Duidelijkheid omtrent de begrippen Duidelijk historisch kader Negatief: Originelere aanpak mogelijk (match oefening) Noteren goed !
Enquête
“De moslimcultuur en de westerse cultuur kunnen perfect hand in hand gaan.”
Visualisatie van de klasopinie IDEE Enquête Visualisatie van de klasopinie
Positief: Negatief: Leerlingen willen dat graag weten EVALUATIE Enquête Positief: Leerlingen willen dat graag weten Goed om na stellingspel mee te confronteren Negatief: (zie stellingenspel)
Legpuzzel
Oplossen vragen bij bronfragmenten Overleg in oorspronkelijke groepen IDEE Legpuzzel 4 expertengroepen Oplossen vragen bij bronfragmenten Overleg in oorspronkelijke groepen + 1 antwoordenformulier
IDEE Legpuzzel Days of glory
Welke soort bron is dit? Een primaire of een secundaire? IDEE Legpuzzel "Wees welkom in België !!!" Je denkt eraan in België te komen werken ? Misschien heb je de grote beslissing, reeds genomen ? Wij, Belgen, zijn gelukkig dat jij ons je krachten en verstand aanbiedt. Wij wensen dat dit nieuwe leven mag bijdragen tot jouw geluk. Om dit te bereiken stellen we je voor langs deze brochure kennis te maken met de levensomstandigheden en het werk in België. Welke soort bron is dit? Een primaire of een secundaire? Wat is de bedoeling van dit document? Hoe wordt werken in België hier voorgesteld?
IDEE Legpuzzel
IDEE Legpuzzel
Positief: Negatief: Opdrachten waren goed Instructies duidelijk EVALUATIE Legpuzzel Positief: Opdrachten waren goed Instructies duidelijk Leerlingen waren met de opdrachten bezig en dachten er over na Negatief: Overleg ontbrak in sommige groepen, door het ‘overschrijven’…
Stellingenspel
Helft van de klas zoekt pro en helft contra IDEE Stellingenspel Helft van de klas zoekt pro en helft contra Zoeken persoon die akkoord / niet-akkoord zou gaan Zoeken als het ware hun eigen hoed Confrontatie klas-opinie
IDEE Stellingenspel “De Marokkaanse soldaten hadden in feite niets te zoeken op het Europese slagveld tijdens WO II.” “De Belgische regering heeft de gastarbeiders gebruikt om de vuile karweitjes op te knappen.” “De Belgische regering heeft de Marokkaanse immigranten naar België gelokt met valse beloften.” “Gastarbeiders moeten terug naar huis gestuurd worden als een gebrek aan werk is in het gastland.” “Hoofddoeken behoren tot de private sfeer en moeten niet op school gedragen worden.” “De moslimcultuur en de westerse cultuur kunnen perfect hand in hand gaan.”
Positief: Negatief: Leerlingen wilden zich inleven EVALUATIE Stellingenspel Positief: Leerlingen wilden zich inleven Leerlingen wilden hun verhaal er aan linken Leerlingen wilden hun mening uitleggen Negatief: Ingewikkeld om persoon bij te denken Tijdsgebrek warboel Tijdsgebrek te weinig de leerlingen geconfronteerd met eigen mening
Bewaard
Nagaan wat de leerlingen opgestoken hebben IDEE Bewaard Nagaan wat de leerlingen opgestoken hebben
Positief: Negatief: Leerlingen waren enthousiast EVALUATIE Bewaard Positief: Leerlingen waren enthousiast Leerlingen hadden duidelijk iets bijgeleerd Negatief: Niet terdege kunnen uitvoeren (tijdsgebrek)
EVALUATIE LES MAROKKO Positief: Negatief: Een goede afwisseling van werkvormen Timing relatief oké. (behalve voor stellingenspel) Zowel kennis, vaardigheden als attitudes Leerlingen zelf enthousiast Negatief: Gemiste kans van eigen migratiegeschiedenis Overschrijven van antwoorden <-> uitleggen aan elkaar Stellingenspel: tijdsgebrek