Opleidingskundig Leiderschap voor een Positief Leerklimaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Module B: De ‘Whole School Approach’
Edushock leerfestival
De kracht van mensen 16 februari 2011.
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Door: Ruud van den Nieuwenhof Accountmanager 365 BV Datum: 13/3/2012
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Trends en Toekomst van werk in Noord-Holland
Presteren met professionals KULTIFA improving knowledge performance
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
DAIR SEMINAR 2005 Workshop ‘Organiseer IR’ Peter Hoekstra Institutional Researcher Universiteit van Amsterdam 10 november 2005.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Leren voor en door het werk
Integreren van onderzoek in onderwijs
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Leren en doceren in de 21e eeuw
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Docentontwerpteams en self-efficacy
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
J OBTEVREDENHEID The interaction of Job Satisfaction, Job Search, and Job Changes Cornelißen, T. (2009). The Interaction of Job Satisfaction, Job Search,
Benchmarking met landelijke gegevens
Communiceren met mensen met een meervoudige beperking…..een hele kunst? Het intersubjectiviteitskader als leidraad voor de communicatieve ontwikkeling.
HRM for all seasons: Theorie en praktijk in evenwicht.
Vermelding onderdeel organisatie 1 3TU Masteropleiding Construction Management and Engineering (CME) De missie van CME in relatie tot de ontwikkelingen.
Winst of zingeving: op zoek naar winst met een menselijk maat Dr. Margreet F. Boersma-de Jong Lector Duurzaam Financieel Management.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Wie wordt er leraar? Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf
English and IPC How to teach content through English.
Motivatie & differentiatie
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
Geïntegreerde schoolverbetering
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Eigenaarschap voor kwaliteit
Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren
Blame the youth? The changing professional ideology of the social worker Steven Brandt Preconference TiSSA 2017 Social Work as a Space for Dialogue, Diversity.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Jannes Huisman Senior coach
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Boeien en binden van goede medewerkers
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Opleidingskundig Leiderschap voor een Positief Leerklimaat POOLL KU Leuven Joseph Kessels Universiteit Twente – LOOK Open Universiteit 9 januari 2013

Opleidingskundig Leiderschap een overzicht: Dilemma’s bij leidinggeven aan vernieuwing Aandacht voor leerklimaat en kennisproductiviteit Positioneel leiderschap: Impliciete opvattingen Verkenning van het gespreide leiderschap Professionele ruimte: autonomie en sturing

Verleiden tot kennisproductiviteit Bevorderen wederzijdse aantrekkelijkheid: gedeelde zorg voor een aangenaam leerklimaat participatie sociale context Op zoek naar een passie: de energie uit persoonlijke gedrevenheid vertrouwen in eigen bekwaamheid inhoudelijke component Kessels (2001) Verleiden tot Kennisproductiviteit. Inaugurele rede Enschede: Universiteit Twente

Medewerkersgestuurd Leren Grote betrokkenheid Snelheid Vernieuwend Effectief Van der Waals (2001). Op eigen kracht. Van managergestuurd naar medewerker gestuurd leren. Enschede: Universiteit Twente

Versterking van het onderwijs: Kwaliteit van de leraren Zorg dat de besten de volgende generatie gaan opleiden Een professional word je door van elkaar te leren – met de deur open Schoolleiders werken minimaal 40% van hun tijd samen met leraren aan onderwijskwaliteit McKinsey (2012)

Leiderschap Dienend Democratisch Samenwerkend Gespreid Collegiaal Gedeeld Leiderschap Coachend Transformationeel

Corporate Curriculum materiedeskundigheid probleemoplossen reflectieve vaardigheden communicatieve vaardigheden zelfregulatie van motivatie en affectie rust en stabiliteit creatieve onrust Kessels (2001); Van Lakerveld (2005); Stam (2007)

Dilemma bij vernieuwen: De grenzen van het organiseren Knowledge Productivity 29-03-2010 Dilemma bij vernieuwen: De grenzen van het organiseren Kennisontwikkeling vereist: nieuwsgierigheid betekenisvol werk passie autonomie, vrijheid en zelfsturing zin in leren en onderzoek gunstig leerklimaat Performance verbetering vereist: prestatieafspraken administratieve regels centrale sturing gehoorzaamheid kwaliteitscontrole verantwoording accreditatie Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

Motivatie voor werk en leren Behoefte aan: de ontwikkeling van bekwaamheid het vergroten van autonomie het versterken van verbinding (Ryan & Deci, 2000: Self Determination Theory)

Taak en Autonomie stress leren taak eisen regelmogelijkheden uitdagend hoog overbelast uitdagend taak eisen vervelend makkelijk laag regelmogelijkheden weinig veel Karasek & Theorell (1990)

Bevlogenheid in het werk Toewijding (Dedication): betekenisvol, enthousiasme, inspiratie, trots. Opgaan in het werk (Absorption): flow, jezelf vergeten Uitdaging (Challenge): uitdagende, complexe taken Plezier (Enjoyment): nieuwsgierigheid en zelfexpressie (Schaufeli & Bakker, 2004)

Sociaal Kapitaal Kwaliteit van verbindingen Vertrouwen, respect, integriteit, veiligheid, transparantie, gedeelde waarden. De Jong (2010). Kessels, J.W.M., Verdonschot, S, & De Jong, Tj. (2011

Ontwerp Principes voor innovatieve teams (1) Initiator Urgente en intrigerende vraag Persoonlijke motivatie, passie en engagement Bouwen op kracht: positive psychology Ondersteun de ontwikkeling van nieuwe bekwaamheden (Verdonschot, 2009, De Jong, 2010)

Ontwerp Principes voor innovatieve teams (2) Creëer samen iets nieuws – stop met praten Verbind verschillende werelden en disciplines (linking) Aandacht voor interactie processen Werken vanuit wederzijdse aantrekkelijkheid (Verdonschot, 2009, de Jong, 2010)

Balanceren tussen Instructie & Ontwikkeling Knowledge Productivity 29-03-2010 Balanceren tussen Instructie & Ontwikkeling Performance indicatoren Protocollen Materiedeskundigheid Competentie profielen Gap analysis: wat ontbreekt er Toetsen en assessment Afrekenen op prestatieafspraken Persoonlijke ontwikkeling Talent en nieuwsgierigheid Betekenisvolle activiteiten Geloof in eigen kunnen Waardering voor wat is Samen sterk zijn Zin in leren en onderzoeken Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

referenties Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2008). Positive organizational behavior: engaged employees in flourishing organizations. Journal of Organizational Behaviour, 29, 147-154. doi: 10.1002/job.515 Bush, T. (2011). Theories of Educational Leadership and Management (Fourth ed.). London: SAGE Publications Ltd. Congress Federal Government USA. (2001). No Child Left Behind Act - Public Law 107-110 (p. 670). Washington. De Jong, T. (2010). Linking Social Capital to Knowledge Productivity. Universiteit Twente, Enschede. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "What" and "Why" of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. DeRue, D. S., & Ashford, S. J. (2010). Who will lead and who will follow? A social process of leadership identity construction in organizations. Academy of Management Review, 35(4), 627-647. Fullan, M. (2005). Leadership & sustainability. System thinkers in action. Thousand Oaks: Corwin Press. Harrison, R., & Kessels, J. W. M. (2004). Human Resource Development in a knowledge economy. An organizational view. Hampshire – New York: Palgrave Macmilla. Hemelrijk, C., & Hildenbrandt, H. (2011, 5 August 2011). De magie van een spreeuwenzwerm. Retrieved from http://www.kennislink.nl/publicaties/onderzoekers-doorbreken-magie-van-spreeuwenzwerm Karasek, R. A., & Theorell, T. (1990). Healthy work: stress, productivity and the reconstruction of working life. New York: Basic Books. Kessels, J. W. M. (1996). Het Corporate Curriculum. Inaugurele rede, 23 februari 1996: Rijksuniversiteit Leiden. Kessels, J. W. M. (2001). Verleiden tot kennisproductiviteit. Inaugural lecture Inaugural lecture, Universiteit Twente, Enschede. Kessels, J. W. M., & Plomp, T. (1999). A systematic and relational approach to obtaining curriculum consistency in corporate education. Journal of Curriculum Studies, 31(6), 679-709. Kessels, J. W. M., Verdonschot, S., & Jong, T. (2011). Characteristics of learning environments which support knowledge productivity and which facilitate innovation. In IPOB (Ed.), The future of knowledge intensive service work. Theory and practice of managing human and organizational resources (pp. 221-232). Marburg: Metropolis-Verlag. Lakerveld, J. v. (2005). Het corporate curriculum. PhD, University of Twente, Enschede. OECD. (2010b). PISA 2009 Results: What Makes a School Successful? – Resources, Policies and Practices (Vol. 4). Paris: OECD. Sahlberg, P. (2012). Finnish Lessons. What can the world learn form educational change in Finland? : Teacher's College Press. Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: a multi-sample study. Journal of Organizational Behaviour, 25, 293-315. doi: 10.1002/job.248 Stam, C. (2007). Knowledge productivity. PhD, University of Twente, Enschede. Van der Waals, J. K. (2001). Op eigen kracht. Van managergestuurd naar medewerkergestuurd opleiden en leren. PhD, University of Twente, Enschede. Van Ginneken, J. (2009). De kracht van de zwerm. Zelfsturing in de organisatie. Amsterdam/Antwerpen: Business Contact. Van Lakerveld, J. A. (2005). Het corporate curriculum. Onderzoek naar werk-leeromstandigheden in instellingen voor zorg en welzijn. Universiteit Twente, Enschede. Verdonschot, S. G. M. (2009). Learning to innovate. a series of studies to explore and enable learning in innovation practices. Dissertatie, Universiteit Twente, Enschede.