Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
Van Dwang en Drang naar HIC
Samenspel Nieuw Vennep
Technieken 3: de-escaleren
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.
TOTALE COMMUNICATIE.
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
KAIRO K ennisontwikkeling A utismebehandeling en I ntegratie R egulier O nderwijs Naar het Middelbaar Beroepsonderwijs met ASS Anja Hagenaars, sectordirecteur,
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en niet-aangeboren hersenletsel (NAH) Hoofdstuk 14.
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
ASS in de levensloop: onderzoek
Kernprocessen van de Act methodiek
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Autisme Spectrum Stoornissen
Stoornissen bij kinderen
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Focus op motivatie en communicatie
Syncope hulpverlening.
Is de vereniging auti-proof?
Emmy Räkers, Arts voor Verstandelijk Gehandicapten (ASVZ)
De weg naar passende arbeid voor jongeren met autismespectrum- stoornissen Nathalie Cornette.
Training Studieloopbaanbegeleiding & Autisme
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Het venijn zit in de staart
Gespreksvaardigheden
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Het syndroom van Asperger
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Heel gewoon maar toch anders.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Een explorerend onderzoek naar inzet van familieleden bij dwangtoepassing.
CPV Conflicthantering en persoonlijke veiligheid.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
NICKY WELLEMAN NON-VERBALE COMMUNICATIE. OVERZICHT Wat is non-verbale communicatie? Wat is de waarde van NVC? Onderverdeling Functies.
Afwijkend gedrag tijdens eten Hoe ga je ermee om?.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
H. Bloemert1, B. van Meijel3, B.B. Sizoo1& E.W.M. Verhoeven2
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Autisme en pubers.
Transcript van de presentatie:

Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg d.rodenburg@leokannerhuis.nl

Het Dr. Leo Kannerhuis is een topreferent gespecialiseerd kinder- en jeugdpsychiatrisch ziekenhuis met een gedifferentieerd, vraaggestuurd zorg-/behandelaanbod voor mensen met een autisme-spectrumstoornis (ASS). Daarnaast is het Dr. Leo Kannerhuis een kenniscentrum voor consultatie, detachering, voorlichting, opleiding en onderzoek met betrekking tot autisme Als top-klinische voorziening wil het Dr. Leo Kannerhuis op pro-actieve wijze en in samenwerking met partners bijdragen aan het ontwikkelen en versterken van de autismehulpverlening in Nederland

AUTISME ?

Autisme CC Informatieverwerkingsstoornis Verklaringstheorieën Centrale coherentie EF Executieve functies TOM Theory of mind

Vaardig en veilig Basiscursus Alle behandelaren Introductie Secretaresse Medicatie Vervolgmodules Gw ers Vervolgmodules Sociotherapeuten De-escalerende gespreksvoering Leren van agressie Beeldmateriaal laten zien van RutgerJAn van der Gaaag, jongetje met moeder en het witte speelgoed konijn. Uitleg over het kijkgedrag van jonge kinderen: samen naar iets kijken en weer terugkijken naar elkaar, ouder benoemt het object. kind kijkt naar het object en weer terug naar de ouder, probeert de mondbeweging na te doen (spiegelneuronen) al te zien bij heel jonge kinderen alsof ze als een visje luchthappen. Fysieke Interventies

Basiscursus Autisme Aanpassen van communicatie Behandelattitude Structuur en overzicht Omgaan met herhaalgedrag Praktijk opdracht Verticale groep Beeldmateriaal laten zien van RutgerJAn van der Gaaag, jongetje met moeder en het witte speelgoed konijn. Uitleg over het kijkgedrag van jonge kinderen: samen naar iets kijken en weer terugkijken naar elkaar, ouder benoemt het object. kind kijkt naar het object en weer terug naar de ouder, probeert de mondbeweging na te doen (spiegelneuronen) al te zien bij heel jonge kinderen alsof ze als een visje luchthappen.

Communicatieproblemen non-verbaal Moeite met begrijpen of zelf gebruiken van non-verbale signalen (vlakke mimiek, afwijkend oogcontact, afwenden van de ander, wijze van spreken / intonatie, moeite met vage of abstracte boodschappen, moeite met boodschappen op betrekkingsniveau) Emoties van een ander niet herkennen (ongeduld, boosheid, (des)interesse) Non verbaal speelt zich af tussen levende mensen en dieren, gedrag dat een reactie oproept bij een ander en een boodschap in zich draagt. Non-verbale communicatie: denk o.a. aan geluid, muziek, kleuren, geuren, sfeerscheppers en beeldcombinaties. Wat mensen betreft, denk aan: uiterlijk (kleding, kleuren, kapsel), lichaamshouding, handentaal, je gezicht / ogen aflezen, melodie en intonatie van je zinnen

Communicatie-aanpassingen Wel doen: Langzamer tempo ivm de verwerkingstijd (10-sec.regel) Help communicatie te organiseren (hoofd-en bijzaken, samenvatten, stoppen) Socratisch vragen

Communicatie-aanpassingen Niet doen: Verwijs niet naar eigen gevoelens In discussie treden: argumenteren leidt tot chaos

Vervolgmodules Sociothp. Probleemgedrag Trainen van Seksualiteit Motivatie Middelen gebruik Multi Media Spilfunctie Behandelattitude 2 Beeldmateriaal laten zien van RutgerJAn van der Gaaag, jongetje met moeder en het witte speelgoed konijn. Uitleg over het kijkgedrag van jonge kinderen: samen naar iets kijken en weer terugkijken naar elkaar, ouder benoemt het object. kind kijkt naar het object en weer terug naar de ouder, probeert de mondbeweging na te doen (spiegelneuronen) al te zien bij heel jonge kinderen alsof ze als een visje luchthappen.

Leren van agressie . Signaleren en observeren Analyseren van eigen interventies en factoren uit de omgeving die van invloed kunnen zijn op het gedrag van de cliënt Interventies per fase Team gericht Gericht op de-escalatie van de cleint Beeldmateriaal laten zien van RutgerJAn van der Gaaag, jongetje met moeder en het witte speelgoed konijn. Uitleg over het kijkgedrag van jonge kinderen: samen naar iets kijken en weer terugkijken naar elkaar, ouder benoemt het object. kind kijkt naar het object en weer terug naar de ouder, probeert de mondbeweging na te doen (spiegelneuronen) al te zien bij heel jonge kinderen alsof ze als een visje luchthappen.

Vervolgmodules GW ers. Verdiepende ass problematiek + Co- morbiditeit Opzetten van een behandeling Schrijven van een behandelplan Trainen van Coachen van teams Beeldmateriaal laten zien van RutgerJAn van der Gaaag, jongetje met moeder en het witte speelgoed konijn. Uitleg over het kijkgedrag van jonge kinderen: samen naar iets kijken en weer terugkijken naar elkaar, ouder benoemt het object. kind kijkt naar het object en weer terug naar de ouder, probeert de mondbeweging na te doen (spiegelneuronen) al te zien bij heel jonge kinderen alsof ze als een visje luchthappen.

Herhaling : Herhaling : Herhaling Fysieke interventies Indien nodig, gericht op veiligheid van de cliënt en eigen veiligheid Herhaling : Herhaling : Herhaling Beeldmateriaal laten zien van RutgerJAn van der Gaaag, jongetje met moeder en het witte speelgoed konijn. Uitleg over het kijkgedrag van jonge kinderen: samen naar iets kijken en weer terugkijken naar elkaar, ouder benoemt het object. kind kijkt naar het object en weer terug naar de ouder, probeert de mondbeweging na te doen (spiegelneuronen) al te zien bij heel jonge kinderen alsof ze als een visje luchthappen.

VRAGEN ?