INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Snel wegwijs op Wajongwerkt.nl > Cv’s zoeken en bekijken > Aanmelden en inloggen > Op een cv reageren > Uw bedrijfsprofiel aanmaken > Informatie over werk.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Certes tevredenheidsenquête Resultaten enquêtes 133 enquêtes > Verdeling per makelaar.
Snel wegwijs op Wajongwerkt.nl
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
De Utrechtse Servicenormen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Startpunt 2008: evaluatie deontologische code Vlaamse overheid
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Detentie Antwerpen VDAB.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Presentatie Reisbranchecampagne Reisagentensymposium 20 april 2009, Hoofddorp.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
| Dé werving & selectie specialist voor de sport! Uw vacature, onze uitdaging!
VOOR WERKZOEKENDE 40+ERS
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Waarden & organisatiecultuur
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Voorlichting Stichting Philadelphia Zorg Wanneer heeft u recht op een WW uitkering? Er is relevant urenverlies (>5 uur/wk), geen recht op loondoorbetaling.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Concreet aan de slag met coreset ICF 1. Indiceringsinstrument obv ICF Hoe is het indiceringsinstrument opgebouwd? 43 categorieën Elke categorie is voorzien.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
SERR Meeting Naar een sluitende aanpak voor werkgevers.
Top kwaliteit Websites die wij maken Welkom bij Nexxite Internet.
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
In samenwerking met:.
Evaluatie in CMW & LDE.
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Lokaal loket kinderopvang
Persoonlijk Leiderschap
Infodag onderwijs Welkom!
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Lokaal loket kinderopvang
Gebruik VDAB-zelfbedieningstools
Leiderschapsontwikkeling
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid Het voorbeeld van de garantiekaart van de VDAB Linda Wouters en Iris Indesteege

Algemeen kader Het algemeen dienstverleningscharter van de Vlaamse overheid (VR 15/12/2006) Kwaliteitsvolle dienstverlening Vertrouwen in de overheid De gebruikers centraal In een charter: Wat mogen burgers en ondernemingen verwachten? Duidelijke dienstverleningsnormen LOGO

Algemene aanpak Van het algemene charter “ De Vlaamse overheid garandeert een vlotte bereikbaarheid en toegankelijkheid, zowel op de dienst zelf als telefonisch, schriftelijk of via het internet. De uren waarin de dienst bereikt kan worden zijn voldoende ruim en flexibel.” Naar concrete operationele charters “De wachttijd is maximaal 15 minuten. Is de wachttijd langer, dan ontvangt u een kopje koffie.” Uitgetest bij 3 proefprojecten VDAB, Flanders Investement and Trade, Jobpunt Vlaanderen LOGO

Doelstelling garantiekaart VDAB Het algemene dienstverleningscharter van de Vlaamse Overheid omzetten in concrete garanties aan onze bezoekers De garanties passen binnen “focus op werk” en zijn een veruiterlijking van “warmte en respect” Communicatie volgens “het ALDI – principe”

Samen sterk voor werk Garantiekaart werkzoekenden Een warm onthaal en een luisterend oor Gelijke kansen en maatwerk voor iedereen Automatische CV – matching met passende vacatures Gerichte begeleiding en / of opleiding in je zoektocht naar werk We rekenen erop dat je actief meewerkt LOGO

Methodologie – stappenplan Projectgroep (kwaliteit + integriteit) 3 focusgroepen interne medewerkers Projectgroep Focusgroep van interne leidinggevenden Projectgroep met externe consultant Externe focusgroepen LOGO

Garantiekaart Voorbeeld Werkwinkel werkzoekenden Bij elk bezoek mag je rekenen op een persoonlijk contact. We luisteren tot we weten wat je wilt. Gewijzigde gegevens passen we samen met je aan. Elke klacht onderzoeken we grondig binnen de 20 dagen. We werken jobgericht. We garanderen je elke maand minstens één gepaste jobaanbieding of een nieuw gesprek. We rekenen erop dat je actief meewerkt. Garantiekaart

Garantiekaart Voorbeeld Werkwinkel werkgevers We luisteren tot we weten wat u wilt. Bij een vacature garanderen we u minstens 3 bekwame kandidaten uit ons aanbod. Elke klacht onderzoeken we grondig binnen de 20 dagen. We rekenen erop dat u die kandidaten gelijk behandelt, wij doen dat ook. We contacteren u achteraf voor opvolging. Garantiekaart

Samen sterk voor werk Garantiekaart werkgevers: Ondersteuning in uw zoektocht naar kandidaten Hulpmiddelen om uw vacature zo snel mogelijk in te vullen Een ruim aanbod van CV’s We rekenen op ‘gelijke kansen voor iedereen’ LOGO

Resultaten Voorlopige garantiekaart is klaar NIEUW: Elk team maakt zijn eigen charter ! Enkele algemene en voor iedereen toepasbare garanties 3 à 4 eigen vrij te bepalen garanties, rekening houdend met locatie, economische situatie , … i.v.m.: Wachttijd en bereikbaarheid Vacatures Informatieverstrekking Implementatie in 2008 LOGO

Positieve ervaringen Betrokkenheid en input in de focusgroepen Waarden concreet maken Medewerkers stimuleren door zelf concrete garanties aan te brengen Flexibele reactie doorheen het traject LOGO

Leerpunten Kapstok zoeken om het project aan vast te hangen, mag niet los staan: inhoudelijk geïntegreerd Eerst alle mogelijke bronnen in huis checken, wat loopt er, waar is iedereen mee bezig + deze diensten betrekken over de diensten heen. Kadering van het project om medewerkers te overtuigen Goede communicatie is nodig tijdens alle project-fasen LOGO

Tips uit het traject – qua aanpak Gedragen door de top Creëer draagvlak bij medewerkers Geïntegreerde benadering: zoek aanknopingspunten met bestaande initiatieven en andere partners Vergeet ook de gebruikers niet Voldoende tijd voor traject en iteraties LOGO

Tips uit het traject – qua inhoud Maak het tastbaar Realistische garanties bieden (2-richtingsverkeer) Voorkom defensieve reacties bij medewerkers Garanties = kwaliteitsnormen Extern publiceren Ook engagementen vanwege de gebruikers Kijk eens bij de buren LOGO

ZEGGEN WAT JE DOET en DOEN WAT JE ZEGT LOGO

Contactpersonen Linda Wouters Agentschap voor Overheidspersoneel linda.wouters@bz.vlaanderen.be Iris Indesteege VDAB iris.indesteege@vdab.be LOGO