De hoeden van Edward de Bono

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De hoeden van Edward de Bono
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
De hoeden van Edward de Bono
Samen ouder worden in en rondom De Bron 10 oktober 2013 Werkconferentie.
De hoeden van Edward de Bono
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
De hoeden van Edward de Bono
De hoeden van Edward de Bono
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Opzet van de workshop Kennismaken
De hoeden van Edward de Bono Informatieontsluiting in de gemeente.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
De hoeden van Edward de Bono
De hoeden van Edward de Bono
Maatschappelijk Aanbesteden
De hoeden van Edward de Bono 1e praktijksessie
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Benieuwd naar wie ik ben ...
Welkom bij de presentatie van het
Het einde is in zicht. De Criteria Nulmeting - Linkaudit.
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
De hoeden van Edward de Bono Informatieknooppunten in ketens.
Alwien Bogaart Stadsconferentie Rotterdam 16 april 2013
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Experimentele Proeftuin Sint-Oedenrode Jo Gloudemans.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Met inzicht verantwoord live! De testmonitor in actie
Zeggenschap voor zorgvragers
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Verschillende rollen en stijlen
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Pauline de Heer Jaarcongres Public Finance 6 november 2013 Systeemdenken bij maatschappelijke transities Afbeeldingen: Zorgbelang Brabant, Uitspraken.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Kennisdelen en samenwerken via GGD Kennisnet.. Hoe het begon… Eerste GGD Kennisnet in 2001 Doel: platform voor professionals die bij GGD’en werken zodat.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
2 jaar Veens: Verhalen & Feiten Gemeente: Veranderingen in het sociale Domein: het moet anders in Veenendaal ! Model Veenendaal - aanbesteding Vitras,
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
KNVI Congres Introductie BI.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Integraal sociaal werk
Toekomstige veranderingen:
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
Processen Knelpunten Oplossingen
“Omgeving in beweging”
Transcript van de presentatie:

De hoeden van Edward de Bono Zaakgericht werken toegepast

Zaakgericht werken toegepast Vanuit de theorie lijkt voor de vraagstukken rondom de decentralisatie het Zaakgericht Werken een voor de hand liggende oplossing. In VISD rapportage is juist gesproken over ‘adaptive casemanagement’. Maar denken gemeenten hier ook zo over? Wie werkt er al zaakgericht en ziet men dit ook als oplossing? Ondersteunt deze manier van werken ook daadwerkelijk de professional in een wijkteam of levert dit juist beperkingen op? Immers, een gezin is geen ‘zaak’, mogelijke onderdelen van dienstverlening daarbinnen juist weer wel. Waarom zou het niet kunnen en waar is behoefte aan vanuit gemeenten om in dit kader zaakgericht te gaan werken?

Thema uitwerking ronde 1 Kun je als gemeente überhaupt Zaakgericht werken in het sociaal domein? Aantekeningen verslaglegger 0.05 – 0.10

Rode hoed ronde 2 0.10 – 0.15 Gebrek aan uniformiteit Gebrek aan standaarden Diversiteit aan medewerkers, met verschillende werkwijzen Hoe gaan we medewerkers zgw laten denken Cultuurverschil tussen business en i-kant (niet met elkaar praten en al helemaal niet in sociaal domein) Weinig kennis van het sociaal domein in organisatie aanwezig Weet ik als I-manager wel genoeg van het sociaal domein om te kunnen adviseren? De business moet leidend zijn bij de i-kant Spanningsveld tussen zgw en adaptive casemanagement Om werk goed te kunnen doen moet je toegang hebben tot informatie Aan de juiste mensen informatie ontsluiten zonder versnippering Aantekeningen verslaglegger 0.10 – 0.15

Witte hoed ronde 3 Uitvoering (jeugdzorg, wijkteams) blijft zijn werk gewoon doen (professional wijkteam) Sociale wijkteams gaan minder zaakgericht te werk (uitvoeringsmandaat gemeente) Financiele en kwaliteitsverantwoording nog niet ingeregeld (Commissie Geluk) Competenties professionals (opgesteld vanuit BZK) zijn meer gericht op ‘zachte kant’ (Ministerie BZK) Zonder gegevens geen integraal klantbeeld en geen verantwoording (VISD rapport) Aantallen dossiers en klanten nu nog onbekend (Gemeente) Aantekeningen verslaglegger 0.15 – 0.20

Zwarte hoed ronde 4 Hoe ga ik het aan elkaar vastknopen c.q. onderbrengen in een architectuur? Hoe zorgen we ervoor dat alle relevante gegevens worden gedeeld? Tijdig en ‘het mogen’ delen Toegankelijk delen met feitelijke data Oude wijn in een zak; feestje van leveranciers Vraag van de beroepsgroep nog steeds onduidelijk en diffus Gebrek aan standaarden Hoe krijg je de business/professional enthousiast om zaakgericht te gaan werken? Handen aan het bed houden en niet aan het toetsenbord! Te veel gegevens uitvragen en vastleggen (gegevens hebzucht) Processen zijn nog niet in kaart, welke criteria zijn leidend? Ik wil als burger geen keukentafel gesprek met signalering en data. Ik wil hulp! Aantekeningen verslaglegger 0.20 – 0.25

Gele hoed ronde 5 Voor de burger wordt het makkelijker en transparanter Klant heeft een probleem en gaat naar de gemeente Integrale klantbeeld waardoor proactieve dienstverlening mogelijk is Gemeentelijke medewerker is onafhankelijk: objectieve beoordeling Delen en hergebruiken van gegevens = effectief en efficient burger bedienen 80% van de gevallen kunnen Zaakgericht worden afgehandeld, zo meer tijd voor 20% gevallen Eindelijk de kans niet meerdere keren mijn verhaal te hoeven doen (eenmalige verstrekking = meervoudig gebruik) Goed vastleggen van gegevens, data, procesverloop Snellere besluitvorming Aantekeningen verslaglegger 0.25 – 0.30

Groene hoed ronde 6 0.25 – 0.30 Gebruik van Open en Big data Integratie met kennissysteem Sturen met procesdata Niet alles hoeft zaakgericht; stapgewijs en verstandig groeien Prijsbewust maken van medewerkers Professionals als proceseigenaar (verantwoordelijkheid neerleggen daar waar die hoort) Aantekeningen verslaglegger 0.25 – 0.30

Discussie ronde 7 0.40 – 0.55 Groep 1 Gebruik van Open en Big data, integratie met kennissysteem, sturen met procesdata Informatie kunnen uitwisselen met andere partijen\ Gestructureerder werken en processen Data ontstaat die verrijkend is voor systemen en proces maar nog per definitie zaakgericht Noem het geen zaakgericht werken maar dossier werken of mensgericht werken Aantekeningen verslaglegger 0.40 – 0.55

Discussie ronde 7 0.40 – 0.55 Groep 2 Professionals als proceseigenaar (verantwoordelijkheid neerleggen daar waar die hoort) Integraal klantbeeld vraagt ook uitspraken over bewaartermijnen. Sommige zaken kunnen niet zaakgericht afgehandeld worden Een andere manier van zaakgericht werken is zaakinformatie uitwisseling waardoor een zaakdossier ontstaat. Aantekeningen verslaglegger 0.40 – 0.55

Herijking ronde 7 Er heeft geen herijking van het thema plaatsgevonden. Aantekeningen verslaglegger; Deze goed vastleggen 0.55 – 0.65

Rode hoed ronde 8 0.65 – 0.75 Proceseigenaren Open data Goed gevoel: ‘dit is goed te doen’ Noodzakelijk Gewoon gaan doen Pragmatisch omgaan met de i-kant Kloppelvlak en geen koppelvlak Open data Voor de toekomst Marktpartijen moeten ermee aan de slag Veel ontsluiting maar weinig toepassingen – hieraan kunnen wij richting geven geschikt voor preventie Aantekeningen verslaglegger; Deze goed vastleggen 0.65 – 0.75

Samenvatting De huidige professional in het 3D domein doet gewoon zijn werk. En dat is nu niet zaakgericht ingeregeld. ZGW kan toegepast worden (in 80% van de processen) waarbij de professionals in de ‘lead’ is. De focus ligt op het delen van zaakinformatie zodat er een zaakdossier ontstaat. In de toekomst eventueel aangevuld met Open Data. Aantekeningen verslaglegger; Deze goed vastleggen 0.75 – 0.85