Groeprisico rond Rotterdam The Hague Airport

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkvoorbeelden transport GS
Advertisements

Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Groepsrisico van geluid in beeld gebracht met geluideffectcontouren Elly Waterman en Henk de Kluijver 6 november 2012.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Wat is goed medezeggenschapsoverleg?
Toekomst voor buisleidingen
Van agrarische bedrijfswoning naar burgerwoning
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Praktische zaken bij de risicosanering Bevb Themabijeenkomst buisleidingen 22 juni 2011.
Evaluatie van transitie-management als beleidsvorm
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
Zuid Holland meer op de fiets Fietsplan 2008 Presentatie 12-6-'08.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Nieuwe ruimte! Ontslakken in Eindhoven 20 september 2013.
Wat is een communicatieplan?
Brieven risiconormering buis Samenvatting van: Brief Alders aan Minister VROM Brief Minnister VROM aan Tweede Kamer Reactie Gasunie Simone van Dijk, Merle.
Mal Groepsrisico stand van zaken Terry de Zoete 1 december 2009.
Externe veiligheid en bouwkundige materialen
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Zorg nieuwe stijl.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Grondwater & IJpelaar Bas Hoefeijzers Eric Willekens, mei 2011
Beïnvloeding Reisgedrag
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Richtwaarde geluid als nieuw afwegingskader
Themadag EV en RO donderdag 1 december 2011
Met Stakeholders Gedeelde Visie
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
* KNOOPERF Achterveldse Eng Anne Jansen PCL, 16 juni 1.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Beelden van de toekomstige samenwerking
Update St. Sebastiaansbrug presentatie Raadscommissie 2 december 2010.
Vakdagen nHWBP Workshop natuur(wetgeving) 28 november 2013, prof. mr. A.A. Freriks.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Hoe werkt een gemeente? Welkom Opdracht vandaag Gemeente werkt met Bureaucratie Democratie Schema Beleid Maken Vaststellen Toepassen Conclusie.
Actieprogramma Klimaat Actieprogramma Klimaat 2008 Wat is er gedaan in 2008?
Omgevingsplan Rijnhaven Oost Brug naar de Omgevingswet.
1 Perceelsplitsingen - Nadere uitleg -. 2 Technisch beraad (N.a.v. raadsvoorstel perceelsplitsingen) Begrenzingen in regelingen Mogelijkheden.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Actualiseren EV-beleid
Actualiseren EV-beleid
Toekomstige veranderingen:
Integrale afweging woningbouw Landerd
Inhoud van een ontheffingsaanvraag
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Omgevingswet & omgevingsveiligheid Verkenning van integraliteit
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Workshop Prioritaire Projecten
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Leegstand en regionale samenwerking
Cursus Interne auditor
Challenge I Daniel Blake
Een veilige leefomgeving?
Transcript van de presentatie:

Groeprisico rond Rotterdam The Hague Airport Oud en nieuw beleid in relatie tot ruimtelijke ontwikkelingen bij het vliegveld

Hoe was het in 2001? Geen rijksbeleid voor risico luchthaven-> interim beleid Interim beleid: geen nieuw kwetsbaar binnen 10-6 en motivatie verhoging groepsrisico (ten minste kwalitatief) Nog geen algemeen beschikbare rekentool Pessimistische uitkomsten vergeleken met nu (uitgangspunten berekeningen) Interim beleid op basis van vastgelegde contouren gekoppeld aan het aanwijzingsbesluit en bijbehorend MER alternatief.

Tussentijd MER voor aanpassing aanwijzing Wet luchtvaart, voorbereiding omzettingsbesluit. Vertraging door geluid? Van kracht, maar niet in werking? Gevers Aanpassingsbesluit aanwijzing genomen -> nieuwe contouren en rekenparameters. Conclusie: we zijn technisch in staat tot een volledige GR-afweging, en ook formeel: Provinciale ruimte voor eigen GR-beleid, ook bij luchthavens van nationaal belang

Wat zijn de problemen bij GR beleid ruimtelijke plannen? Moeilijke besluitvorming door, in verhouding tot andere situaties, hoog GR (zie volgende slide) Techniek: bepaling van GR kan door verkeerd soort bevolkingsbestand (veel) te hoog uitvallen, ook door bevolkingsconcentraties op grote afstand van een luchthaven. Het is moeilijk een bruikbaar en zinvol invloedsgebied af te bakenen.

Een plan met een groot GR ‘verdwijnt’ toch in het totale GR Fictief voorbeeld Een plan met een groot GR ‘verdwijnt’ toch in het totale GR

Invloedgebied en verdeling GR over het berekeningsgebied (40x40 km) in relatie tot vliegroutes. Te zien is dat het potentiele invloeds- c.q. beoordelingsgebied zich tot op grote afstand uitstrekt. Enerzijds zijn er bijdragen nabij vliegroutes, anderzijds is er kennelijk een achtergrondkans die uitwerkt op (extreem) hoge bevolkingsconcentraties. In dit geval zijn een aantal concentraties fictief, zoals alle TU-Delft medewerkers /studenten op 1 punt

Oplossingen Gebiedsgerichte benadering, waarbij het paradigma “bijdrage aan totale GR” verlaten wordt. Immissie in plaats van emissie. Wat is binnen een gebied te verantwoorden, acceptabel etc. Door toepassing GR per deelgebied kan met een verfijnder bevolkingsbestand gewerkt worden en zullen de uitkomsten juist(er) zijn.

Uitwerking oplossingen Luchthaven risico leent zich bij uitstek voor gebiedsgerichte benadering omdat relevante ongevallen binnen het beschouwde gebied plaatsvinden. Om aan te sluiten bij overig GR-beleid, is het van belang een gebiedsgrootte te bepalen waarop we de waarde van 1xOW toepasselijk achten (zie beleidsnotitie). Hoe erg we n x OW vinden, wordt hier uitdrukkelijk NIET bepaald.

Toepassing groepsrisicoindicator (integraal) Bij de afweging van planalternatieven kan is behoefte aan een enkelvoudige uitkomst ipv een grafiek. Het rekenvoorschrift/programma voorziet daarom in een sommatie van de FN-grafiek in eenheden van OW. Dit getal is bruikbaar voor een afweging en kan als kleurvlak op de kaart weergegeven worden.

Belangrijkste toepassingen groepsrisicoverantwoording bij WRO-besluiten. Motiveren planvariant met laagste GR. Noodzaak bepalen voor gebouwmaatregelen (uitzonderlijk) Toetsing aan provinciaal GR-beleid: extra kritische noot bij ontwikkelingen > OW

Interactie PR en GR beleid (Net) niet kwetsbare bestemmingen binnen 10-6, meestal bedrijfsvestingen / kantoren Zeer grote bevolkingsconcentraties dwz hoogbouw in de buitencategorie. Afronding van PR-contouren (60 meter regel): Ontwikkelingen (net) buiten de contouren kunnen een hoog GR veroorzaken, evenwel is dit door tamelijk geringe verschuivingen te beperken.

Te doen: Definitieve validatie rekentool consequentie-analyse op basis van populator Gevoeligheidskaarten maken tbv gemeentelijke EV-visies Definitieve vaststelling beoordelingsgebied

Vervolg Op zoek naar andere geïnteresseerde overheden? Beheer organiseren: Modelbeheer Beleidsmatig beheer: zin en onzin van uitgewerkte verantwoordingen verbetervoorstellen