Visie op vlak van mobiliteit, logistiek en bevoorrading

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Advertisements

Plaats over deze achtergrondfoto uw eigen [kleuren]foto op de voorgrond......gebruik vervolgens onderstaande tool om uw foto op maat te knippen......zo,
Studenten in Kortrijk. Vandaag voor jullie… • Uitgangspunt • Situering Kortrijk – centrum – onderwijsinstellingen • Aantallen (algemeen & kotstudenten)
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
Kunst, cultuur en duurzaamheid... Steven Vromman – Low Impact Man.
Vlakglas in de bouw VMP – congres 12 november 2013.
Synchromodaal transport
Hengelo loopt leeg!.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
POD maatschappelijke integratie
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Transitie-arena 3 juni 2010 To Simons. Maatschappelijke uitdagingen.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Vlaams Materialen programma Sluiten van ‘kritische’ metaalkringlopen – 12/11/2013 Patrick Van den Bossche, director Environment.
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
Door Nik Van Looy & Pieter Jan Proost
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
© 2011 Stad Hasselt1. Logistiek servicepunt Hasselt. Brussel - 28 februari 2011.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
1.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
Samenwerking met het bedrijfsleven
Digitale vrachtwagensluizen
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Inter-provinciale studie detailhandel
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Duurzaam goederenvervoer in steden; verbinden van mensen met gedragsverandering als focus VerDuS 19 november 2012.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
P. 1 Jeugdraad 23 oktober 2012 Stedenfonds III. p. 2 Doelstellingen Advisering en reflectie door alle VGC- adviesraden over de beleidsovereenkomst Stedenfonds.
Reststromen in de Gentse Kanaalzone Mogelijkheden voor uitwisseling en valorisatie Bram Van Dyck Onderzoeksproject.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Leerpunten uit de praktijkvoorbeelden en de vragen die daaruit volgen voor het beleid.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
Slimme stadsdistributie
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Het belang van een horecabeleidsplan Leuven, 11 mei 2016.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
STRATEGISCHE OEFENING MOBILITEIT GENT OPLOSSINGSGERICHTE DIALOOG & VERFIJNING VAN HET CIRCULATIEPLAN 13/07/2016.
Duurzaamheidsagenda 2025 Informatieavond
Green deal Gedeelde mobiliteit
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
Katrien Verbeke Stad Gent.
Klankbordsessie 2 december 2015
Fijn stof onderzoeken Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters.
Hoofdstuk 3 - Stedelijke gebieden §2
Mobiliteit: ruimte durven delen
Zero Accidents Netwerk Nederland Februari 2015
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Visie op vlak van mobiliteit, logistiek en bevoorrading

Globale trends Verstedelijking Vergrijzing Milieubewustwording Meer mensen op een kleine oppervlakte bevoorraden Vergrijzing Wijzigende bestedingspatronen, aan huis service Milieubewustwording Consumenten besteden meer aandacht aan omgevingskwaliteit en duurzaamheid Keuze voor milieubewuste leveranciers Everything, everytime, everywhere!

Uitdagingen voor Stad Gent (1) Binnenstad vaak beleverd met grote vrachtwagens Kunnen moeilijk manoeuvreren Onvoldoende laad- en loszones Klassieke laad- en loszones werken niet Niet vrij bij aankomst Onvoldoende gehandhaafd Gevolg  Stilstaan gebeurt dikwijls op straat

Gevaarlijke situaties voor fietsers en voetgangers

Oponthoud voor trams en bussen

Uitdagingen voor Stad Gent (2) Bevoorraden handelszaken in voetgangerszone Tussen 18u en 11u vrije toegang voor laden en lossen Vaststelling Teveel (zwaar) vrachtverkeer gelijktijdig aanwezig Ook buiten de venstertijden Grote vrachtwagens voor kleine leveringen Gebrek aan efficiëntie

Streefdoelen van een beleid (1) Effectieve en efficiënte logistiek mogelijk maken Betrouwbaar, snel en volledig Prestatie met gepaste inspanningen Bereikbaar houden stadscentrum Versterken overslagpunten en multimodaliteit Voorkomen vervoer: optimaal gevulde voertuigen Bundeling goederenstromen, gedeelde distributiecentra, retourstromen… Bevoorrading via de weg én het water Bestelwagens, vrachtwagens, boten, fietskoeriers…

Streefdoelen van een beleid (2) Vergroten veiligheid zachte weggebruikers Druk op milieu verminderen Minder gebruik fossiele brandstoffen Minder gereden kilometers Kleinere wachttijden door gepaste faciliteiten Kenniscentrum opbouwen rond stedelijk goederenvervoer Verankeren, delen en upgraden van kennis, samenwerken met bedrijven en onderzoeksinstellingen Meerjarenplanning opstellen

Dienstoverschrijdende aanpak Samenwerking over verschillende beleidsdomeinen Mobiliteit: doorstroming, faciliteiten, veiligheid Economie: leefbaarheid, communicatie, overleg Milieu: luchtkwaliteit, geluidsproductie, ruimte

Vertaling in concrete acties (1) Beheer van toegang tot voetgangerszone Geleidelijk aan beleid verstrengen in overleg met sector Tussen 11u en 18u geen conventionele leveringen Striktere controle van de toegang met camera’s Tegelijk alternatieven stimuleren

Vertaling in concrete acties (2)

Vertaling in concrete acties (3) Proefproject nieuw type laad- en loszones Omgeving Vlaanderenstraat (deel 1) Bevraging handelaars brengt noden in kaart Laad- en loszones in aanpalende straten Niet langer dan enkele minuten gratis stilstaan Zones die beschikbaar zijn Creatie zones ‘max. 15 min. met ticket’

Vertaling in concrete acties (4) Onder retributiereglement voor straatparkeren 15 min. ticket is gratis Parkeerwachters controleren gebruik Frequent en met onmiddellijk gevolg Opvallende signalisatie

Vertaling in concrete acties (4) Bestendigen na positieve evaluatie Enquêtering na proefperiode Evaluatie gebruik Toegepast in andere straten

Vertaling in concrete acties (5) Deelname VVSG werkgroep rond stedelijke mobiliteit Overleg tussen verschillende Vlaamse steden Verzamelen data rond stedelijke distributie Expertise opbouwen Overlegplatform Stedelijke Distributie Vertegenwoordiging van handelaars, horeca, vervoerders, stadsbeleid en stadsdiensten Draagvlakvorming, klankbord aftoetsen studies, voorstellen en projecten, uitwisselen van kennis

Vertaling in concrete acties (6) PIEK project Stille leveringen tijdens dagrand 2 grote vestigingen supermarkten Stad zet mee communicatie op Positieve reacties

Geplande acties (1) Bundeling op straatniveau Eerst aan bod: Mageleinstraat en Bennesteeg Enquêtering: beleveringsprofiel en ophalen van afval Wie? Wanneer? Hoe frequent? Welke voertuigen? Volumes? Afspraken? Bundelingsvoorstellen formuleren Overleg met handelaars Realisatie project rond bundeling

Geplande acties (2) Distributie via de waterwegen Europees subsidiëringsproject Haalbaarheid op verschillende domeinen Testproject opzetten Distributie via water, natransport met fietskoeriers Ondersteunen private initiatieven distributiesector Overkoepelend concept Inrichten distributiecentrum met value added services (opslag en afhalen, retour, bundeling, tracering…) Milieuvriendelijk natransport (elektrisch of hybride) Vraag aan overheid: faciliteren (venstertijden, locatie)

Geplande acties (3) Deelname aan het PIEK II project Focus nog te bepalen Belevering in stadscentra Klemtoon op verdieping i.p.v. verbreding Handelaars in aanraking laten komen met duurzame initiatieven

Dank u voor uw aandacht. Nog vragen?