Ir. Frank van Genne MRICS Directeur Onderzoek & Innovatie – AM Lector Vastgoed – Hanzehogeschool Groningen Jaarcongres Bedrijventerrein 11 oktober 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
C R E A T I N G V A L U E ING Vastgoed Ontwikkeling B.V. Jac Vries Adjunct-directeur.
Presentatie ontwikkelingen Structuurvisie en Centrumvisie Ermelo
De totstandkoming van domotica in het Leo Polak
de Brabantse arbeidsmarkt in transitie René Voogt
Demografische verandering: kansen voor de woningmarkt
CBZ congres Aanbestedingsinnovatie of vraaginnovatie? Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 25 september 2007.
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Duurzaam omgaan met de openbare ruimte…… doe je samen!
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
2 juli 2012 Upgraden Martini Trade Park Parkeren.
Loopbaancentrum Zwolle
ruimteconferentie 28 oktober 2008
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Herontwikkeling Industrieterrein Amerongen
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 1 Harmonie of conflict? Wetenschappelijke kring Tilburg Leeftijdsbestendig wonen prof.dr.
Mediatheek R5 Good practice Economische instituten.
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012.
Ik zou noemen dat we dit jaar derde zijn geworden bij de verkiezing
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Van Leegstand van Kantoren naar Kansen van Leegstand 9 februari 2015 Politiek Cafe Gemeenteraad Haarlemmermeer.
DOOR REGIONALE AFSPRAKEN De klant centraal Kwaliteit belangrijker dan kwantiteit?! Jan Doorakkers, 3 december 2014.
Netwerkdynamiek op de Nieuwe Kaart
Symposium: (Geen) zorgen om leegstand #bbdebat. Hard zijn voor de binnenstad BB symposium leegstand 23-9 Cees-Jan Pen Lector Brainport Fontys FHMER.
Cluster- en ketenonderzoek Gemert-Bakel uitgevoerd door: gemeente Gemert-Bakel i.s.m. BKG Bart Janssen Thema-avond BKG – 15 oktober 2015.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Opdracht Wijk niveau Opstellen Toekomstvisie Boswinkel Sociale Agenda Herstructurerings opgave Oost Boswinkel WoonWensenOnderzoek Ruimtelijke Verkenning.
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Lokale ondernemersfondsen Regie bij georganiseerde ondernemers. Kwaliteitsimpuls voor verouderde bedrijvenparken
Gebiedsontwikkeling Voor een welvarend Yerseke Yerseke DE BUSINESSCASE Jan Sips Directeur a.i. AM Zeeland Directeur TopLevel Development.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
De marketing van kennis
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Regionale Visie Werklocaties
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
Structuurschets RONDOM KAMPERLAND.
Duurzaam integraal ontwerpen
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Bewoners binnenstad Sneek
Transcript van de presentatie:

Ir. Frank van Genne MRICS Directeur Onderzoek & Innovatie – AM Lector Vastgoed – Hanzehogeschool Groningen Jaarcongres Bedrijventerrein 11 oktober 2007 de verdwijning van “Het bedrijventerrein” Spannend:

 Bedrijventerrein = economische motor  Hoe bouw je die motor?  Hoe start je hem?  Wat moet je doen aan onderhoud?  Wie is daar voor verantwoordelijk Aankondiging

 Voor wie is het bedoeld?  Waar heeft zij/hij behoefte aan?  Smaak, hoeveelheid, sfeer, associatie, … The proof of the pudding …

1933 CIAM: La Charte d'Athènes Scheiding - wonen - werken - verkeer - recreëren Bedrijventerreinen  Woonwijken  Bedrijventerreinen  Wegtracee’s  Recreatiegebieden

Vijf locatietypen:  zware-industrieterreinen  zeehaventerreinen  gemengde terreinen  hoogwaardige bedrijvenparken  distributieparken Bedrijventerreinen: IBIS (> m2 kantoor: kantorenpark)

IBIS 2006 TerreintypeAantalOppervlak (ha.) Zware industrie1284% % Zeehaven461% % Gemengd % % Hoogwaardig1344%3.6294% Distributiepark562%3.5834% Onbekend963%3.3914% Nederland % %

CPB (2002) en RPB (2007): Slechts zinvol onderscheid:  Zeehaventerreinen  Overige bedrijventerreinen IBIS (Integrale Bedrijventerreineninformatiesysteem)

Minder nodig ‘Bedrijventerrein van de toekomst is vaak geen ‘bedrijventerrein’

 Oplossingen van toen > problemen vandaag  Huidige concepten belemmeren het denken  Marktonderzoek > creatie > innovatie Wat nu ?  Focus op waardecreatie  Ruimtelijke kwaliteit is symtoom … … niet de oorzaak

Waardecreatie

Bijdrage huisvesting > primaire bedrijfsproces CRE: corporate real estate Vastgoed Bedrijfsomgeving  Fysiek  Andere vestigers  Services

Mogelijke bijdrage primaire proces  Aan- en afvoer goederen  Goedkope productiefactoren  Delen netwerken  Toeleveranciers  Kostenbesparingen

 Bereikbaarheid auto, spoor, water  Bereikbaarheid openbaar vervoer  Parkeren  Laden/lossen  Services  Beveiliging Mogelijke bijdrage primaire proces

 Voorzieningen personeel  Sociale veiligheid  Kinderopvang  Horeca  Winkels  Wonen Mogelijke bijdrage primaire proces

 Niveau andere gevestigden  (On-) zichtbaarheid  Reclame  Exclusiviteit  Beperkte schaal Mogelijke bijdrage primaire proces

 Combinatie leisure  Verkoop/outlet  Product-trial  User-meetings Mogelijke bijdrage primaire proces

Combinatie van waardefactoren die voor bepaalde doelgroep optimale waarde levert Conceptontwikkeling Waarde in relatie tot primaire proces Bedrijven bepalen zelf wat kwaliteit is … … publieke rol beperkt tot recht en orde.

Dus niet ! Zien als een ruimtelijke opgave Streven naar continue upgrading Autonome beeld-kwaliteitplannen Kwantitatief beperken vanwege oude voorraad

 Retail parks: Auto, Meubels  Media Park  Outlet en design centers  High Tech Campus  Logistieke campus  Van Nelle Ontwerpfabriek Veel is er al:

 Inventarisatie sterke punten per terrein Van concept naar locatie-invulling

 Inventarisatie sterke punten per terrein  Visie op terrein-meerwaarde Van concept naar locatie-invulling

 Inventarisatie sterke punten per terrein  Visie op terrein-meerwaarde  Inventarisatie huidige gebruikers Van concept naar locatie-invulling

 Inventarisatie sterke punten per terrein  Visie op terrein-meerwaarde  Inventarisatie huidige gebruikers  Mismatch: Kansen en haalbare scenario’s Van concept naar locatie-invulling

 Inventarisatie sterke punten per terrein  Visie op terrein-meerwaarde  Inventarisatie huidige gebruikers  Mismatch: Kansen en haalbare scenario’s  Visie op fysiek en beheer Van concept naar locatie-invulling

 Inventarisatie sterke punten per terrein  Visie op terrein-meerwaarde  Inventarisatie huidige gebruikers  Mismatch: Kansen en haalbare scenario’s  Visie op fysiek en beheer  Ontbrekende waardefactoren toevoegen Van concept naar locatie-invulling

 Inventarisatie sterke punten per terrein  Visie op terrein-meerwaarde  Inventarisatie huidige gebruikers  Mismatch: Kansen en haalbare scenario’s  Visie op fysiek en beheer  Ontbrekende waardefactoren toevoegen  Potentiële verhuizers faciliteren Van concept naar locatie-invulling

Kennisontwikkeling Terreinbeoordelingen Bedrijfsenquêtes Conceptontwikkeling