Ir. Frank van Genne MRICS Directeur Onderzoek & Innovatie – AM Lector Vastgoed – Hanzehogeschool Groningen Jaarcongres Bedrijventerrein 11 oktober 2007 de verdwijning van “Het bedrijventerrein” Spannend:
Bedrijventerrein = economische motor Hoe bouw je die motor? Hoe start je hem? Wat moet je doen aan onderhoud? Wie is daar voor verantwoordelijk Aankondiging
Voor wie is het bedoeld? Waar heeft zij/hij behoefte aan? Smaak, hoeveelheid, sfeer, associatie, … The proof of the pudding …
1933 CIAM: La Charte d'Athènes Scheiding - wonen - werken - verkeer - recreëren Bedrijventerreinen Woonwijken Bedrijventerreinen Wegtracee’s Recreatiegebieden
Vijf locatietypen: zware-industrieterreinen zeehaventerreinen gemengde terreinen hoogwaardige bedrijvenparken distributieparken Bedrijventerreinen: IBIS (> m2 kantoor: kantorenpark)
IBIS 2006 TerreintypeAantalOppervlak (ha.) Zware industrie1284% % Zeehaven461% % Gemengd % % Hoogwaardig1344%3.6294% Distributiepark562%3.5834% Onbekend963%3.3914% Nederland % %
CPB (2002) en RPB (2007): Slechts zinvol onderscheid: Zeehaventerreinen Overige bedrijventerreinen IBIS (Integrale Bedrijventerreineninformatiesysteem)
Minder nodig ‘Bedrijventerrein van de toekomst is vaak geen ‘bedrijventerrein’
Oplossingen van toen > problemen vandaag Huidige concepten belemmeren het denken Marktonderzoek > creatie > innovatie Wat nu ? Focus op waardecreatie Ruimtelijke kwaliteit is symtoom … … niet de oorzaak
Waardecreatie
Bijdrage huisvesting > primaire bedrijfsproces CRE: corporate real estate Vastgoed Bedrijfsomgeving Fysiek Andere vestigers Services
Mogelijke bijdrage primaire proces Aan- en afvoer goederen Goedkope productiefactoren Delen netwerken Toeleveranciers Kostenbesparingen
Bereikbaarheid auto, spoor, water Bereikbaarheid openbaar vervoer Parkeren Laden/lossen Services Beveiliging Mogelijke bijdrage primaire proces
Voorzieningen personeel Sociale veiligheid Kinderopvang Horeca Winkels Wonen Mogelijke bijdrage primaire proces
Niveau andere gevestigden (On-) zichtbaarheid Reclame Exclusiviteit Beperkte schaal Mogelijke bijdrage primaire proces
Combinatie leisure Verkoop/outlet Product-trial User-meetings Mogelijke bijdrage primaire proces
Combinatie van waardefactoren die voor bepaalde doelgroep optimale waarde levert Conceptontwikkeling Waarde in relatie tot primaire proces Bedrijven bepalen zelf wat kwaliteit is … … publieke rol beperkt tot recht en orde.
Dus niet ! Zien als een ruimtelijke opgave Streven naar continue upgrading Autonome beeld-kwaliteitplannen Kwantitatief beperken vanwege oude voorraad
Retail parks: Auto, Meubels Media Park Outlet en design centers High Tech Campus Logistieke campus Van Nelle Ontwerpfabriek Veel is er al:
Inventarisatie sterke punten per terrein Van concept naar locatie-invulling
Inventarisatie sterke punten per terrein Visie op terrein-meerwaarde Van concept naar locatie-invulling
Inventarisatie sterke punten per terrein Visie op terrein-meerwaarde Inventarisatie huidige gebruikers Van concept naar locatie-invulling
Inventarisatie sterke punten per terrein Visie op terrein-meerwaarde Inventarisatie huidige gebruikers Mismatch: Kansen en haalbare scenario’s Van concept naar locatie-invulling
Inventarisatie sterke punten per terrein Visie op terrein-meerwaarde Inventarisatie huidige gebruikers Mismatch: Kansen en haalbare scenario’s Visie op fysiek en beheer Van concept naar locatie-invulling
Inventarisatie sterke punten per terrein Visie op terrein-meerwaarde Inventarisatie huidige gebruikers Mismatch: Kansen en haalbare scenario’s Visie op fysiek en beheer Ontbrekende waardefactoren toevoegen Van concept naar locatie-invulling
Inventarisatie sterke punten per terrein Visie op terrein-meerwaarde Inventarisatie huidige gebruikers Mismatch: Kansen en haalbare scenario’s Visie op fysiek en beheer Ontbrekende waardefactoren toevoegen Potentiële verhuizers faciliteren Van concept naar locatie-invulling
Kennisontwikkeling Terreinbeoordelingen Bedrijfsenquêtes Conceptontwikkeling