Ruimte rond de A2 Discussiestuk gemeentelijke nota Randvoorwaarden en uitgangspunten Ondertunneling A2-Traverse Maastricht 6 december 2004
Wat ging vooraf? >> juli 2002 Maastricht raakt de weg kwijt >> januari 2003 Bestuursovereenkomst >> november 2003 cie SMM 1e versie >> december 2003 Buurtverkenning A2 >> mei 2004 cie. SMM/ nieuwe inzichten >> november 2004 presentatie aan Buurtplatform A2 >> december 2004 cie. SMM / discussienota
Ruimte rond de A2 Doel nota ‘Ruimte rond de A2’: >> visie: optimale oplossingen infra & gebied >> basis: programma van eisen/wensen >> voorportaal: planologische procedures Nota ‘Ruimte rond de A2’ bevat: >> Voorlopige inzet van de gemeente bij het A2-Project >> Bij oplossing via ondertunneling A2-Traverse >> Binnen budget (€ 360 miljoen) Waarom nu? >> Om bewoners zo vroeg mogelijk te betrekken >> Om eventueel tijdwinst te boeken in totaaltraject Richtlijnen >> Advies MER-commissie wordt gevolgd >> Alle alternatieven worden onderzocht
Doel A2-project >> doorstroming >> bereikbaarheid >> leefbaarheid Inhoud: >> Verknoping A2/A79 >> Verbinding Beatrixhaven >> Ondertunneling A2-Stadstraverse >> Stadsboulevard op maaiveld >> Aanpassing Viaductweg >> Vastgoedontwikkeling
1924: de A2 is aangelegd in een oude overlaat van de Maas
1963: vroeger was er bij De Geusselt een grote rotonde
Gewenst verkeerssysteem
Gewenst verkeerssysteem; nieuwe inzichten (1) Afslag Bunde: >> Afslag / toerit Bunde handhaven >> Huidige situatie Vliegveldweg handhaven >> (Vracht)verkeer Beatrixhaven via nieuwe verbinding Verknoping A2/A79: >> A2 wordt hoofdroute >> A79 ondergeschikt aan A2 >> Aansluiten lokaal wegennet Verbinding Beatrixhaven: >> Drie alternatieven >> Onderzoek voor- en nadelen >> Inspraakreacties worden meegenomen bij bepaling voorkeurstracé
Gewenste verkeerssysteem; nieuwste inzichten (2) A2-Tunnel: >> Drie rijstroken per richting >> Twee doorgaande rijstroken >> Eén doorlopende in- en uitvoerstrook Knooppunt Geusselt: >> Blijft zeer druk kruispunt >> Waarschijnlijk oplossing in 3 (verkeers)lagen
Gewenst verkeerssysteem; nieuwste inzichten (3) Stadsboulevard: >> Twee rijstroken per richting >> Brede middenberm Knooppunt Europaplein: >> Lussen aan noordzijde verdwijnen >> Ruimte voor stedelijke ontwikkeling
Effecten >> worden onderzocht in Tracé/MER-studie >> planning: gereed in 2006 Gestreefd wordt naar: Verbeteren doorstroming op A2 Verbeteren bereikbaarheid stad Verbeteren leefbaarheid buurten Opheffen filevorming voor Geusselt Opheffen barrièrewerking van A2-Stadstraverse Verbeteren oversteekbaarheid Verminderen sluipverkeer door woonbuurten Verbeteren verkeersveiligheid
Onderzoek leefbaarheid Toekomstige Europese normen luchtkwaliteit Het is nog onzeker hoe die ingevoerd gaan worden Er komt een actieplan (voor alle knelpunten in de stad) Mogelijke maatregelen aan: >> wegen >> verkeersafwikkeling >> plannen voor de A2 Handhaving bestaande bebouwing is uitgangspunt
Visie op inpassing infrastructuur Beboste omgeving knoop A2/A79 A2 door het groen naar de Geusselt Viaductweg brug over de stad Geusselt stadsentree noordzijde Europaplein stadsentree zuidzijde Ondertunneling A2-Traverse Nieuwe Stadsboulevard op maaiveld
Uitgangspunten en randvoorwaarden Algemene eisen en wensen op gebied van >> leefbaarheid en milieu >> bouwen en wonen >> water en natuurcompensatie Specifieke eisen en wensen per deelgebied
Landgoederenzone Handhaving groene karakter ‘Ontsnipperen’ door verbetering: >> watersysteem >> recreatief netwerk Hergebruik grond die vrijkomt bij graven tunnel
Aanlanding Beatrixhaven Uitbreiding bedrijfsterrein tot aan spoor Rekening houden met Park & Ride-voorziening Ruimte voor een nieuw ‘landgoed’
Knooppunt Geusselt Vormgeving stadsentree Afstemming met plannen rond MVV-stadion Hoogbouw toegestaan
Stadsboulevard ‘Ruggengraat’ voor Maastricht-Oost Centrumgebied Wyckerpoort – Wittevrouwenveld
Knooppunt Europaplein Vormgeving stadsentree Stedelijke ontwikkeling noordzijde Hoogbouw toegestaan
Totaalbeeld Mogelijk beeld van de toekomstige situatie rond de A2
Aandacht voor uitvoering Eisen aan: Verkeersafwikkeling Bereikbaarheid Oversteekbaarheid Veiligheid Schade vermijden Overlast beperken
Samenvatting Vastgoedontwikkeling: >> Vijf locaties voor woningen en kantoren Aankoopbeleid: >> Sloop wellicht noodzakelijk >> Passief aankoopbeleid gemeente Leefkwaliteit: >> Onderzoek maatregelen >> Handhaving bebouwing is uitgangspunt Extra ruimte om te bouwen: >> Optimalisatie infrastructuur - ruimte >> Vormgeving stadsentrees Hergebruik grond rond verknoping A2/A79: >> Geluidwerende voorzieningen >> ‘Ontsnippering’ en ‘landscaping’ Verbinding Beatrixhaven: >> Meerdere tracés mogelijk >> Onderzoek naar voorkeurstracé
Inspraak Geen formele inspraak Gemeentebestuur vindt dat bevolking recht heeft op informatie Reageren voor 20 januari 2005 Besluitvorming gemeenteraad: planning voorjaar 2005