Aanleiding herinrichting Elandsgracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
Advertisements

Fortis • Multi Vastgoed • Hillen en Roosen 2 oktober 2006 Herstelplan Bos & Lommerplein Presentatie winkeliers Maandag 2 oktober, 2006.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
HERINRICHTING MOLENSTRAAT/ MULDERSWEG
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
21 maart 2012 Buitengewone ALV: Informatie Nieuwbouw.
Karel Doormanplein Herinrichting openbare ruimte 12 oktober 2011 Raymond Zwanziger.
MJOP Ceintuurbaan juni Agenda 1.Introductie 2.Aanleiding + opdracht 3.Randvoorwaarden 4.Per tafel informatie ophalen 5.Terugkoppeling (20.45.
BINNENSTAD DELFT naar een actueel bestemmingsplan voor de binnenstad
Omgeving EBC Regenboog Ontwikkelingen EBC en omgeving.
Uitvoering Rioolvervanging en Herinrichting Ulicotenseweg en omgeving
Rioolvervanging en herinrichting Bavelselaan en
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
Centrumontwikkeling Stein
Informatieavond bestemmingsplan herontwikkeling maisonnettes aan de Malvert 81e – 91e straat 13 juni 2013 Welkom!
Informatieavond Kustwerk Katwijk
Verkeersveiligheid en voorstel sanering borden in Enspijk 2.
1 juli 2010 Informatie avond Deijlerweg
Welkom!.
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Van Gentplein Herinrichting openbare ruimte 19 december 2011 Raymond Zwanziger.
Bètaprojectweek.  Belanghebbenden Belangen  Fietsers leuke omgeving en veilige weg  Automobilisten brede weg  Voetganger leuke omgeving en veilige.
Informatieavond 17 april 2012 project Zuidwende-Zuid.
Europaplein.
Nr. 3, augustus 2013 ‘Ruimte om te leven met water’ PROJECT KOSTVERLORENSTRENG en KLOOSTERZIELSTRENG Waar staan we nu? In de afgelopen periode is gewerkt.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Informatieavond 19 april 2010
Sloop, bodemsanering en bouwrijp maken voormalige gemeentewerf Wakerstraat 7 te Oostzaan Door: Frank de Groot Wareco ingenieurs.
Bonheiden Putsesteenweg
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Informatie avond Ontwerpbestemmingsplan Taxiopstelstrook Leidsebosje
IP Schepenstraat.
Reconstructie Jeltingalaan Buitenpost
Opening en voorstelronde. Terugblik: - Oktober 2014: duidelijk dat Schoorl Klopt in de gewenste vorm niet uitgevoerd kan worden - Oktober 2014 – februari.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Rioolvervanging 'De Lors'
Informatieavond herinrichting centrum Liempde
Reinier de Graaf Ad van PeltManager bouw Aan de Stegge Twello Jeroen DrenthProjectmanager presentatie parkeergarage rdgg NIEUWBOUW PARKEERGARAGE REINIER.
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Herinrichting Bisschopsmolenstraat 29 juni Opzet avond Welkom Wethouder van Jan van Hal Toelichting Peter de Leeuw Gelegenheid tot het stellen van.
Ontmoetingsplek De Kloosterhof Weurt. Doel van de avond Stand van zaken totaalproject Stand van zaken ontwerp gebouw Werkatelier openbare ruimte.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Bewonersavond Bosduifstraat e.o Maandag 4 april 2016
Informatiebijeenkomst Werkzaamheden Coolhaven Donderdag 10 december 2015.
PRESENTATIE GEMEENTERAAD GOUDA ONTWIKKELINGSPLAN KLEIWEG februari 2011Presentatie Gemeenteraad Ontwikkelingsplan Kleiweg
Herinrichting Wilgenplein 17 juni Programma  Opening  Overdracht Peter Toes  Toelichting Oranjewoud  parkeeronderzoek  analyse  visie  modellen.
-- (Presentatie start om uur) -- Herstructurering Vlietlocatie e.o. en Sluispolder West Informatiebijeenkomst 6 oktober 2014.
Stiller spoor voor Deurne Informatiebijeenkomst, 19 februari 2014.
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
Door: Datum: Locatie: G. van der Ven B.V. Aannemingsbedrijf 2 e informatieavond Martin den Otter 13 oktober 2014 Gemeentehuis Zoeterwoude Vervanging Lagerbergbrug.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Voorlopig ontwerp restauratie Schouwburg Kunstmin Presentatie Raadscommissie 15 september 2011.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
CENTRUMPLAN BEDUM PRESENTATIE BELANGHEBBENDEN
Wheermolen-Oost Renovatie 1.
Bewonersavond Herstraten Hoogstraat westelijk deel-Veerstraat
Vervangen stalen gasleidingen
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Pastoor Bauwenslaan definitief ontwerp
HERINRICHTING VALKENBURGERSTRAAT
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
Iv-Infra.
Nationaal Parkeercongres 2017
Groot Onderhoud Noordkade
Vervangen stalen gasleidingen
Informatiebijeenkomst omwonenden 11 oktober 2017
Reconstructie Looierstraat en Gulp
Herinrichting Stationsstraat en Sterkselseweg Maarheeze
Transcript van de presentatie:

Aanleiding herinrichting Elandsgracht De Elandsgracht is in de loop der jaren verrommeld en parkeren heeft de overhand. Auto’s, fietsen en brommers domineren het beeld Het wordt drukker in de Jordaan, met name het aantal voetgangers en fietsers neemt toe

Plattegrond bestaande situatie Plattegrond bestaande situatie. Helaas zijn ook de nieuw te planten bomen uit de 2 ontwerpen op deze plattegrond terecht gekomen. Fotoimpressie van de chaos met geparkeerde auto’s, fietsen, brommers, zitbanken die verstopt zijn tussen de fietsen, bomen die te weinig ruimte hebben, smalle trottoirs, blokerin zicht op de gracht door het bestaande NUON-huisje Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum 4 april 2017

Uitgangspunten herinrichting Elandsgracht In het handboek inrichting openbare ruimte van stadsdeel Centrum (HIOR) is de middenruimte van de Elandsgracht aangewezen als bijzonder gebied. Langs de randen van de gracht komt de ‘standaard’ inrichting van rode gebakken klinkers en grijze hardstenen banden. De middenruimte krijgt een andere kleur gebakken klinkers. Hier is ook ruimte voor fietsnietjes, zitbanken etc. Een en ander afhankelijk van het te kiezen ontwerpmodel. De bomen worden behouden en aangevuld.

Doel herinrichting Elandsgracht Doel van de herinrichting is om ruimte te maken voor de voetganger en de ruimtelijke kwaliteiten van de Elandsgracht weer zichtbaar te maken Autoparkeerplekken verdwijnen en worden grotendeels gecompenseerd in de Q-park garage aan de Marnixstraat Voor fietsen en bromfietsen worden nieuwe parkeermogelijkheden gerealiseerd Foto’s laten zien dat het weghalen van autoparkeerplaatsen ruimte oplevert en de gevels weer zichtbaar kan maken [afhankelijk van gekozen model in meer of mindere mate] [los van toepassing nieuwe materialen] Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum 4 april 2017

Twee verschillende ontwerpmodellen Er zijn 2 mogelijkheden om met de, door het verplaatsen van de parkeerplekken, vrijkomende ruimte om te gaan Een open middenruimte ten gunste van de voetganger; verblijven, wandelen, (auto’s parkeren langs de gevelzijde van de rijbaan) De trottoirs langs de gevels worden smaller dan in de huidige situatie omdat er meer ruimte voor de bestaande bomen komt Brede trottoirs voor de gevels ten gunste van de voetganger; verblijven, winkelen, wandelen (auto’s parkeren op de middenruimte) Op de ‘koppen’ van de middenruimte is ruimte voor verblijven

Bestaande situatie Model 1 Model 2 Bestaande situatie Parkeren domineert Middenberm eigenlijk niet bruikbaar voor iets anders dan parkeren Bomen erg dicht op de rijbaan met alle problemen van dien Alle vrije ruimte volgepropt met fiets- en brommerparkeren Model 1 Meer ruimte voor bomen Gevolg smallere trottoirs [260 – 3,00 m. Nu 3,30 – 3,50 m.] Langsparkeren aan de kant van de gevels Bredere parkeervakken [2,00 m. ipv 1,80 m. Nieuwe normen] Niet overal parkeerplekken mogelijk i.v.m. uitstekende trappen, kelders, etc die het trottoir anders te smal maken Ook ruimte voor fietsparkeren langs de gevelzijdes om middengebied zo vrij mogelijk te houden Drempels ter plaatse van oversteken Model 2 Brede trottoirs van ca. 5 meter Laden en lossen op de trottoirs [op tekening staan plekken aangegeven, mogelijk hele trottoir te gebruiken] Schuin parkeren in de middenberm Middenberm ca. 1 meter breder, doorloopmogelijkheid tussen de geparkeerde auto’s Gemiddeld ruimere parkeervakken dan in de huidige situatie, huidige normen Grootste deel fietsparkeren in de middenberm Op trottoirs mogelijkheden voor fietsparkeervakken, naar wens Ruime ‘koppen’ van de middenberm met ruimte voor verblijven, etc. Bestaande situatie Model 1 Model 2 Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum 4 april 2017

Profiel bestaande situatie Parkeervakken te smal volgens de huidige normen Uitdraaiende, schuin geparkeerde auto’s, langs geparkeerde auto’s en rijdende fietsers en auto’s zitten elkaar in de weg, leidt tot gevaarlijke situaties De bomen staan te dicht op de rijbaan, hebben weinig ruimte en drukken de verharding omhoog Profiel bestaande situatie Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum 4 april 2017

Model 1: Een middenberm vrij van autoparkeren Ruimte, openheid De oude Élandsgracht’ wordt weer beleefbaar Flexibel gebruik van de middenberm mogelijk Zicht op de gevels blijft beperkt Zicht gericht op de open middenberm Parkeren langs de trottoirs aan de gevelzijde Deel van de parkeervakken krijgt overdag dubbelgebruik als laad- en losplekken Fietsparkeren met name geconcentreerd op de trottoirs, met aanvulling op de middenberm op drukke locaties [AH] Aanvulling met nieuwe bomen Meer ruimte voor de beelden. Het Johnny Jordaanpleintje als onderdeel van de hele middenberm [beelden ontbreken nog op de plattegrond !!!!] NUTS-gebouwtje verdwijnt en wordt vervangen door een ‘zuil’ [hoe noem je ze ook alweer?] Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum 4 april 2017

Gebruik van de vrijgekomen middenruimte De middenruimte wordt een open ruimte omzoomd door bomen en is flexibel te gebruiken. Laden en lossen vindt tijdens venstertijden plaats op verschillende, nader vast te stellen parkeerplaatsen, langs de rijbaan. Deze krijgen daarmee een dubbelgebruik, ‘s nachts zijn dit reguliere parkeerplaatsen. De ruimte tussen de bomen op de middenruimte is beperkt en daarmee ongeschikt voor laden en lossen.

Profiel Model 1 Meer ruimte voor bomen [+ 55 cm.] Veel ruimte voor voetgangers in de middenberm Beperkte breedte trottoirs Profiel Model 1 Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum 4 april 2017

Impressies en voorbeelden van een autovrije middenberm Fotomontage met een lege middenberm [helaas niet goed gelukt] Voorbeelden van brede, open voetgangersruimtes in middenberm, Onbekend - Amsterdam - Barcelona Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum 4 april 2017

Model 2: Brede trottoirs Ruim zicht op de gevels en alle voorzieningen hierin Veel voetgangers- en gebruiksruimte op die plek waar de meeste voetgangers zijn willen Veel gevoel van ‘ruimte en openheid’ op de Elandsgracht Parkeren geconcentreerd op enkele locaties in de middenberm Idem voor fietsparkeren. Ruimte voor fietsparkeervakken op de trottoirs [indien gewenst] Laden en lossen op venstertijden op de trottoirs langs de gevels [tussen de bomen weinig ruimte] Ook hier veel verblijfsruimte op de ‘koppen’ van de middenbermen Nieuwe bomen ter aanvulling laan Meer ruimte voor de beelden. Het Johnny Jordaanpleintje als onderdeel van de hele middenberm NUTS-gebouwtje verdwijnt en wordt vervangen door een ‘zuil’ [hoe noem je ze ook alweer?] Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum 4 april 2017

Gebruik van brede trottoirs De brede trottoirs langs de gevels geven ruimte aan de voetgangers om de diverse winkels, bedrijven en woningen te bezoeken die zich op de Elandsgracht bevinden. Er is ruimte voor wandelen, verblijven en winkelen. Laden en lossen gebeurd, tijdens nader vast te stellen venstertijden, op de trottoirs. Na laad- en lostijd is dit trottoir. Op de middenruimte is naast ruimte om auto’s te parkeren ook ruimte voor fietsparkeren en op ‘de koppen’ voor verblijven.

Foto’s en impressies model 2 Veel ruimte langs de gevel Mogelijkheid tussen de geparkeerde auto’s door te lopen Meer ruimte voor de bomen Profiel Model 2 Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum 4 april 2017

Impressies en voorbeelden van brede, autovrije trottoirs Fotomontage met autovrije trottoirs [helaas niet goed gelukt] Voorbeelden van brede, autovrije trottoirs langs de gevel, Amsterdam - Groningen Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum 4 april 2017

Parkeren Verplaatsing van 100 parkeerplaatsen voor een mooie en toegankelijke straat. Stadsdeel huurt 100 parkeerplaatsen in de Europarking Q-Park op de Appeltjesmarkt. Autoparkeren: nu 166 reguliere parkeerplaatsen. Straks 100 parkeerplaatsen bij Q-park en op straat: In model 1 met vrij middenterrein en parkeren langs de gevels zijn er 54 parkeerplaatsen. In model 2 met brede trottoirs en schuinparkeren op het middenterrein zijn er 60 parkeerplaatsen. Bij model 1 is dat een vermindering van twaalf parkeerplekken en bij model 2 zes parkeerplekken. ‘Winkelstraatregime’ Fietsparkeren: nu 250 plekken. Straks 210 / 258 plekken plus ‘fietsvakken’ van ca. 100 m. (beide modellen). Tussentijds evalueren en eventueel bijstellen

Proces Na inspraakmoment 6 weken de tijd om te reageren daarna bundeling van inspraakreacties. Stafbespreking portefeuillehouder over de inspraakreacties; of en welke bijstelling de plannen behoeven. Bespreking van de voorstellen in de vergadering van het dagelijks bestuur waarna het dagelijks bestuur besluit over het definitieve ontwerp. Daarna worden de plannen voorgelegd aan de raadscommissie Openbare Ruimte en Parkeren. Dit is de laatste mogelijkheid voor belanghebbenden om hun mening over de plannen te geven.

Planning Tot en met 20 juni 2012 de tijd om te reageren, dan bundeling van de inspraakreacties.  Begin juli bespreking in de staf van de portefeuillehouder.  Bestuurlijk reces is van 14 juli tot 2 september 2012.  September 2012 bespreking van de plannen in het dagelijks bestuur. Oktober 2012 bespreking in de raadscommissie Openbare Ruimte*. *Als in de raadscommissie goedkeuring aan de plannen is gegeven begint het voorbereidingstraject tot daadwerkelijke herinrichting. Zo gaat het stadsdeel bijvoorbeeld in overleg met gas- en elektriciteitsbedrijven over vervanging van hun kabels en leidingen. Ook wordt er een Bereikbaarheid-, Leefbaarheid- Veiligheid- en Communicatieplan gemaakt. Uiteindelijk wordt een bestek/contract gemaakt en zal er een aanbesteding plaatsvinden. De geplande start van de uitvoering zal circa september 2013 zijn.

Communicatie Website stadsdeel Centrum: www.centrum.amsterdam.nl > Projecten > Projecten openbare ruimte > Elandsgracht, herinrichting E-mail: stadsdeel@centrum.amsterdam.nl o.v.v. Herinrichting Elandsgracht t.a.v. de heer R. Schreuders Stadsdeelnieuws Nieuwsbrief tijdens de uitvoering