Inleiding in de Marketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Wat is interactieve marketing?
Salesmanagement Hoofdstuk 2.
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
4 P´s en 3 R-en MK01.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Ondernemen na je studie!
Marketing .
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Inleiding tot management en organisaties
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketing vandaag en morgen
MVO en public relations
ABP3 week 1 introductiecollege
Marketingplanning en strategie
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Marketingplanning en strategie
Het bestaansrecht ABP3 week 2 HEO –CO1 ABP3.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Ethiek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie par. 3.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1.
Salesmanagement Hoofdstuk 8.
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Doelen Soorten vormgeving.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Vak: Marketing Docent: Anja Lorié.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Sales 2.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Dienstenmarketing Week 4.
Inleiding tot marktonderzoek
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Transcript van de presentatie:

Inleiding in de Marketing MK01

Agenda Wie staat er voor je? Doelstellingen MK01 t/m MK04 Studiewijzer Begin maken Hoofdstuk 1 Voorbereiding volgende keer

De heer J.J. Dekker Roepnaam : Hans Afkorting : Dkk Geboren : 6-9-1968 Woonplaats : Goes Opleiding : HEAO - CE, Nijenrode In dienst sinds : mei 2000 Hiervoor : verkoop copiers/printers Tevens : The Consultant

Doelstellingen MK MK01 Inleiding in de marketing; MK02 Interne en externe analyse; MK03 Marketingmix; MK04 B-2-B en Dienstenmarketing

Doelstellingen MK01 Beeld hebben van vakgebied marketing; Basisbegrippen kennen en begrijpen. Met betrekking tot ABP1 zelfde stof maar hoger niveau ABP1: Cases/praktijk zeer belangrijk

Studiewijzer Motivatie/Doelstellingen Studieinhoud Studieactiviteiten Verhage Toepassingen (zelfevaluatie) Studieactiviteiten ZELFSTUDIE, hoorcollege, o.l.g. Studieplanner http://www.hzeeland.nl/~jdekker/mk01 Tentamen

Het O.L.G. O.L.G. = Onderwijsleergesprek Kort toetsen kennis Voorleggen vraag of situatie Discussie met relevante argumenten Nou, dat vind ik Zover ben ik nog niet Geen J.B.F. algoritmen Leereffect hangt af van JULLIE!

Samenvatting Je zult het met mij moeten doen Bijna alles op het gebied van marketing Inleiding in de marketing, Externe en interne analyse, Marketingmix, B-2-B marketing en Dienstenmarketing. MK01 Wat is markting? Wat zijn de basisbegrippen? Gebruik studiewijzer!

Hoofdstuk 1 Definitie begrip Marketing Invalshoeken Ontstaan van marketing

Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1

Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1

Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1

Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1

Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1

Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1

Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing

Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing behoeften van de samenleving als geheel societal/maatschappelijk marketingconcept lange termijn gericht Mesomarketing Micromarketing

Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing bedrijfstak bedrijfskolom distributiekanaal Micromarketing

Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing individuele bedrijf marketing managementproces

Het ontstaan van Marketing productiegericht Verkopersmarkt productgericht verkoopgericht Kopersmarkt marketinggericht

Tot slot Marketing is: Multidisciplinair “een manier van denken” geen absolute wetenschap

Samenvatting Definitie begrip Marketing op de markt afgestemd marketingmix (volgende week) maakt niet uit wat drie R- en (volgende week) stakeholders win-win belangen verwezenlijken

Samenvatting Definitie begrip Marketing Invalshoeken Macro - Samenleving Meso - Bedrijfstak Micro - Bedrijf

Samenvatting Definitie begrip Marketing Invalshoeken Ontstaan Marketing Productie Product Verkoop Marketing

VRAGEN?

voor volgende keer Hoofstuk 1 bestuderen niet § 1.1.2 en § 1.5.2 alle “groene termen” kennen eventuele vragen opschrijven

Einde

Einde