Inleiding in de Marketing MK01
Agenda Wie staat er voor je? Doelstellingen MK01 t/m MK04 Studiewijzer Begin maken Hoofdstuk 1 Voorbereiding volgende keer
De heer J.J. Dekker Roepnaam : Hans Afkorting : Dkk Geboren : 6-9-1968 Woonplaats : Goes Opleiding : HEAO - CE, Nijenrode In dienst sinds : mei 2000 Hiervoor : verkoop copiers/printers Tevens : The Consultant
Doelstellingen MK MK01 Inleiding in de marketing; MK02 Interne en externe analyse; MK03 Marketingmix; MK04 B-2-B en Dienstenmarketing
Doelstellingen MK01 Beeld hebben van vakgebied marketing; Basisbegrippen kennen en begrijpen. Met betrekking tot ABP1 zelfde stof maar hoger niveau ABP1: Cases/praktijk zeer belangrijk
Studiewijzer Motivatie/Doelstellingen Studieinhoud Studieactiviteiten Verhage Toepassingen (zelfevaluatie) Studieactiviteiten ZELFSTUDIE, hoorcollege, o.l.g. Studieplanner http://www.hzeeland.nl/~jdekker/mk01 Tentamen
Het O.L.G. O.L.G. = Onderwijsleergesprek Kort toetsen kennis Voorleggen vraag of situatie Discussie met relevante argumenten Nou, dat vind ik Zover ben ik nog niet Geen J.B.F. algoritmen Leereffect hangt af van JULLIE!
Samenvatting Je zult het met mij moeten doen Bijna alles op het gebied van marketing Inleiding in de marketing, Externe en interne analyse, Marketingmix, B-2-B marketing en Dienstenmarketing. MK01 Wat is markting? Wat zijn de basisbegrippen? Gebruik studiewijzer!
Hoofdstuk 1 Definitie begrip Marketing Invalshoeken Ontstaan van marketing
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing
Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing behoeften van de samenleving als geheel societal/maatschappelijk marketingconcept lange termijn gericht Mesomarketing Micromarketing
Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing bedrijfstak bedrijfskolom distributiekanaal Micromarketing
Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing individuele bedrijf marketing managementproces
Het ontstaan van Marketing productiegericht Verkopersmarkt productgericht verkoopgericht Kopersmarkt marketinggericht
Tot slot Marketing is: Multidisciplinair “een manier van denken” geen absolute wetenschap
Samenvatting Definitie begrip Marketing op de markt afgestemd marketingmix (volgende week) maakt niet uit wat drie R- en (volgende week) stakeholders win-win belangen verwezenlijken
Samenvatting Definitie begrip Marketing Invalshoeken Macro - Samenleving Meso - Bedrijfstak Micro - Bedrijf
Samenvatting Definitie begrip Marketing Invalshoeken Ontstaan Marketing Productie Product Verkoop Marketing
VRAGEN?
voor volgende keer Hoofstuk 1 bestuderen niet § 1.1.2 en § 1.5.2 alle “groene termen” kennen eventuele vragen opschrijven
Einde
Einde