De logistiek taken in kaart gebracht. Kan het anders?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een oefening bij de theorie…
Advertisements

‘Makelaar Informele Zorg’
Algemeen ARTA Algemeen © copyright 2012 Ortus Group BV – ARTA & AeroScout ARTA & AeroScout Integratie Gebruik van WiFi lokalisering techniek in de dagelijkse.
Informatieavond personenzorg
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
ziekenhuisinformatiesysteem ter ondersteuning van de
In week 2 moesten we zelf besluiten hoeveel we zouden inkopen.
TLV - Logistiek Wat is logistiek?.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
ATLANT CATERING WERK MET MEERWAARDE Opleiding Atlant WEL. Thema: Een werkdag.
Implementatie van Elektronisch Voorschrijven (EVS)
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Orde en structuur in de schooladministratie
POD maatschappelijke integratie
Op weg naar een gezamenlijke aanpak
PROJECT: DORPSRESTAURANT AVELGEM Voorstelling Ontmoetingsdagen Ongelijk Gezond – juni 2010.
Gezond roosteren in een ziekenhuis : Hoezo complex ?!
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Infoavond zeeklassen Welkom!.
Ontvangst, opslag en distributie SMH
Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA.
Presentatie Virtueel kantoor
De afdelingen van Cado & co BVBA Receptie Aankoop Verkoop Voorraad Boekhouding.
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
Workshop teamvorming en leiderschap
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
Het efficiënt gebruik van het verpleegdossier
Palske Zandstra CPV Maxima Medisch Centrum Eindhoven
1 MPZ Project Veilig werken met gevaarlijke stoffen in de zorg.
GIS in de thuisverpleging: aanpak bij het Wit-Gele Kruis
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
Een passende baan in het Slotervaart ziekenhuis
NETWERKBIJEENKOMST Woensdag 20 april INDELING BIJEENKOMST  Praktische/inhoudelijke zaken –
GIS-coördinator in Westerlo
RSW 2007 Infoavond 14/12/2006. Agenda Datum RSW, thema, terrein Voorlopig programma Werkgroepjes Werkavonden Diversen / Indeling werkgroepjes.
RSW 2008 Infoavond 29/11/2007.
“In Vlaanderen werken mensen in de verschillende onderdelen van de zorgsector. Tegen 2014 zijn werkkrachten nodig. Als er niets verandert.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Feedback op het best-practice document
Transitie sociaal domein Haarlem Toegang tot voorzieningen
© R. Van Landeghem, Industrial Management 1 Middagactiviteit 21 juni.
Brandaan - Nimfenstraat 1 - B-2800 Mechelen Tel: 0476/ / Fax: 015/ mail:
Zit u tot over uw oren in het werk? Nood aan een administratieve rechterhand? Dé oplossing = medical management assistant (MMA) Taken van een MMA? 
De Waerden op Texel.
Goederen en producten H3 Netjes houden van de werkplek en werkomgeving
Informatie zorgkundige
Welkom op de verplichte bezoekdag Bandenbestek GAC/2013/1805.
AZ Monica. Doelstellingen  Platform voor (huis)arts  Rechtstreeks contact met artsen AZ Monica  Rechtstreeks contact met afdelingen AZ Monica  Inkijken.
Interne stage VSO Middenbouw. Door middel van werkzaamheden wordt er aan het volgende gewerkt: Elkaar helpen en samenwerken Naar elkaar luisteren Het.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Psychiatrisch Centrum Duffel  Maakt deel uit van Emmaüs vzw  Psychiatrisch ziekenhuis: 601 bedden  Psychiatrische verzorgingstehuis:
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Home vrijzicht. 1. algemeen Van “rusthuis“ naar “woonzorgcentrum”
Kraamzorg.
Getuigenis re-integratie
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
DAGINDELING (Elke sessie duurt ca. 1,5 uur)
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Kamertraining Gezinshuis Terug naar de Toekomst
Hoofdstuk 5 Voorraad inventariseren
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Kraamzorg.
Verwerken goederenstroom 1
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Transcript van de presentatie:

De logistiek taken in kaart gebracht. Kan het anders? Bart Cleymans Imelda vzw i.s.m. VSDV vzw

De logistieke taken in kaart gebracht. Kan het anders? Opzet project De enquête Resultaten enquête Normen en wetgeving Verbetervoorstellen Besluiten

Opzet project.  totaalproject goederenstromen/-beheer Oprichting interne logistiek Vanuit het centraal magazijn Personeelsinput vanuit schoonmaak Doel: optimalisatie van transporttaken Aanpak: stapsgewijs groeiscenario  totaalproject goederenstromen/-beheer Vraag vanuit verpleegkundig departement

knelpunten Uitholling takenpakket logistiek assistant. Continuïteit op de afdelingen. Van decentralisatie naar centralisatie logistieke taken.

De enquête. Doel: Informatie verzamelen om een beter inzicht te verwerven in de logistieke taken op een VPE en alzo een antwoord te bieden op de eerder geformuleerde knelpunten.

De enquête. Niet limitatieve lijst logistieke taken Patiëntenkamer Voeding Materialen Administratie Schoonmaak Transport diversen Tijdsbesteding week en weekend Ingevuld door de hoofdverpleegkundigen

De enquête: de patiëntenkamer Opmaken van bedden Ontslag patiënt: opruim kamer, zorg persoonlijke bezittingen patiënten, transfers,…

De enquête: voeding Maaltijdregistratie: bevragen van patiënt, registreren en de daaraan verbonden administratie. Maaltijdverdeling: ontbijt, middagmaal en avondmaal, ophalen dienbladen, drankbedeling. Hulp aan patiënten bij de maaltijd. Algemeen keukenwerk: orde keuken, voorraadbeheer, koffie zetten, bereidingen.

De enquête: materialen Voorraadbeheer: opnemen van de stocks en bestellen Voorraden aanvullen: afladen karren en vullen voorraadkasten Materialen verdelen: patiëntenkamers, verpleegkarren, linnenkarren Apotheek/steriel magazijn: contact, afhalen producten,… Verpleegmaterialen: reinigen van, ophalen, wegbrengen, … Contacten met magazijnen, ophalen allerhande

De enquête: administratie Telefoonpermanentie Algemeen administratief werk (kopiëren, versturen, klasseren, post, …)

De enquête: schoonmaak Pottenwas Schoonmaken van toestellen, materialen, lokalen, … Orde dienstlokalen

De enquête: transport Post Materialen Patiënten

De enquête: diversen Planten verzorgen Beheer zuurstofflessen Verdeling promomateriaal …

De resultaten

De enquête: de resultaten Cijfermateriaal door bevraging Logistieke taken <-> takenpakket logistiek assistent Foutmarge Vraag niet duidelijk Inschatting taak niet eenvoudig Complexe taken Kleuring cijfers

De enquête: voeding 37% Maaltijdregistratie = 1 vte/100 pat. V1= maaltijdregistratie, V2= maaltijdverdeling, V3= hulp bij de maaltijden, V4= keukenwerk * op basis van 7 dagen 37% Maaltijdregistratie = 1 vte/100 pat. Hulp bij maaltijden beperkt  verzorgende/verpleegkundige taak 43’/dag keukenwerk

De enquête: materialen M1= voorraadbeheer, M2= voorraden aanvullen, M3= materialen verdelen, M4= apotheek/steriel magazijn, M5= verpleegmateriaal, M6= andere diensten * op basis van 5 dagen 23%  28% incl. transport Kostprijs goederen M1 > M2 Materialen verdelen op afdeling (M3=20%)

De enquête: patiëntenkamer P1= bedopmaak, P2= ontslag patiënt * op basis van 7 dagen 6,43  10,23 vte of 1 vte/45 bedden Op basis van informatie van 7 diensten voornamelijk verpleegkundige taken waardoor tijdsbesteding onderschat (zie takenpakket logistiek assistant)

De enquête: schoonmaak S1= pottenwas, S2= schoonmaak, S3= algemene orde * op basis van 7 dagen

De enquête: administratie A1= telefonie, A2= algemene administratie * op basis van 5 dagen Telefoonpermanentie niet meegerekend

De enquête: transport T1 en T2  M Centraal patiëntenvervoer aanwezig T1= post, T2= transport materialen, T3= patiëntenvervoer * op basis van 5 dagen T1 en T2  M Centraal patiëntenvervoer aanwezig T3 = vervoer niet uitgevoerd door CPV (afspraken, avonden, weekenden, drukte, …)

De enquête: algemene bemerkingen (1) al te vaak worden de logistieke taken niet getoetst naar hun efficiëntie (bijv. maaltijdbevraging, bestelwijze, intern transport,…) daar ze niet tot de core-business behoren van de uitvoerders Resultaat enquête = 48,82 vte <-> effectieve inschakeling log. assistenten = 24,63 vte verschillen tussen vergelijkbare diensten zijn niet groot verschillende diensten beschikken niet over logistiek assistenten en geven nochtans een groot pakket aan logistieke taken weer.

De enquête: algemene bemerkingen (2) De logistieke taak is vaak de eerste taak die wegvalt bij drukte, afwezigheid,… Men neigt eerder af te stappen van de logistieke invulling en terug over te gaan naar een verpleegkundige invulling omwille van de nood aan ondersteuning aan het bed Is logistieke ondersteuning mogelijk aan het bed? (opdienen van de maaltijd, hulp bij de maaltijd, bedopmaak, …) de bestaffing is per dienst georganiseerd waardoor erg fragiel.

Normen en wetgeving Sociale maribel I  VI Normpersoneel IBF, Gesco-statuut, Activa-plan,… Tekort aan verpleegkundigen Verschuiving financiering: B1  B2 Barema’s

Verbetervoorstellen: voeding Informatisering maaltijdbevraging

Verbetervoorstellen: materialen Automatisering herbevoorrading Centraal beheer kastvoorraad Centrale verdeling tot op kastniveau

Verbetervoorstellen: transport Verdere centralisatie goederentransporten Centrale verdeling goederen steriel magazijn en apotheek Transporten medicatie dagziekenhuis Toeren sterilisatie Postverdeling Versterking centraal patiëntenvervoer

Verbetervoorstellen: transport

Verbetervoorstellen: patiëntenkamer Ontslag patiënt  schoonmaak Ontruimen kamer Verwijderen vuil linnen Schoonmaak kamer Bedopmaak Bedopmaak vrij bed

Verbetervoorstellen: schoonmaak = algemene orde Schoonmaak  dienst schoonmaak

Verbetervoorstellen: administratie en diversen Afdeling per afdeling te bekijken Registratie (electronisch patiëntendossier, MVG, MKG,…)

besluiten een verdere opschuiving naar ‘logistiek’ is mogelijk de juiste tools moeten aangereikt worden: automatische herbevoorrading, geïnformatiseerde maaltijdbevraging, een organisatie van transporten,… een centralisatie van de logistieke taken is vaak een gevolg van organisatie de afdeling dient de inzet en de invulling van logistieke assistenten blijvend te evalueren

De logistiek taken in kaart gebracht. Kan het anders? Met dank De logistiek taken in kaart gebracht. Kan het anders? Bart Cleymans Imelda vzw i.s.m. VSDV vzw