Welkom Presentatie gemaakt door: Nancy van Bakel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
Advertisements

Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Heeft u de aap van het verzuim op uw nek?
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De SAZAS relatiedagen 2013 WELKOM.
Mogelijkheden en beperkingen bij terugkeer naar arbeid
Wetgeving in vogelvlucht
Kanker en Werk Cobi Oostveen Bedrijfsarts
Bedrijfsgezondheidszorg in Suriname, de huidige situatie
Wet Verbetering Poortwachter: beoordeling Re-integratieverslag
WERKOVERLEG Sector techniek
Oplossingen van Zorg van de Zaak
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Preventief Verzuimmanagement
Regels en protocollen bij nieuwe vormen van werken (HNW)
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Welkom Vierde openbare casuïstiekbespreking 2012 Netwerk Palliatieve Zorg Waardenland.
Bedrijfsgezondheidszorg
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Begeleidingsplannen GGZ
managen van de doorstroom
Ambtenaar en recht Utrecht,
Begeleiding door de SPV
Te bespreken onderwerpen
Programma Modernisering Ziektewet Prikkels voor vangnetters
‘Modernisering Ziektewet’
Wetgeving in vogelvlucht
Oplossingen van Zorg van de Zaak
Stap 6: Preventie van beroepsziekten
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Ervaringsdeskundige Ambassadeurs
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
BeZaVa (Beperking Ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid Vangnetters)
Modernisering ZW NISZ 27 november2014 P.S. Fluit.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Slechtziendendag 17 januari 2014 Dick Spreeuwers
Werkvoorzieningen.
Wet- en regelgeving De zakelijke kant van het verhaal
Inkoop arbo- en verzuimbeleid
ARB(eids)O(mstandigheden
Handelen bedrijfsarts bij rugklachten (herzien)
Handelen bedrijfsarts bij werknemers met ischemische hartziekten
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Wet- en regelgeving De zakelijke kant van het verhaal
NvVA 12 november 2015 Handleiding Omgaan met Passende arbeid door arbeidsdeskundigen bij passende arbeid in het civielrecht Mr. Thom Wildeboer.
VERZUIMBELEID EN REGISTRATIE VERZUIMDREMPEL EN HERVATTINGSDREMPEL
Werk en kanker, re-integratie
Trombose en arbeid Marjan Bijzet en Sanja de Bruin, ervaringsdeskundige coaches van Centrum Chronisch Ziek en Werk (CCZW)
ARBO.
Casus ‘ziekmelding’  Medewerker belt op om 8.15 uur en wil zich ziek melden met vage klachten (buikpijn, verkouden, keelpijn, etc.)  Functie is facilitair.
WGA Eigenrisicodragerschap. 2 Scope eigenrisico- dragerschap WGA 0-35% AO Categorieën WIA Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten Volledig en.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Welkom bij Summit Health Themabijeenkomst GEZONDBeleid Leeftijdsbewust personeelsbeleid.
De sportvereniging en formeel werkgeverschap Myra Illés, 25 april 2013.
Blink Advies BV Centrum Arbeid & Gezondheid Gevestigd in Breda René Blok Caroline Mosselman.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
WGA en ARBO VEB congres 23 maart 2017.
Ketenproces Op welke manier wordt de gemeente op de hoogte gesteld?
Gevolgen wijzigingen Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) 22 juni 2017
Wijzigingen Arbowet & Procedure Ziekteverzuim
ARBO-dienst.
Welkom! Jolande Dirkx en Judd Emmen 6 maart 2019.
ARBO-dienst.
Transcript van de presentatie:

Welkom Presentatie gemaakt door: Nancy van Bakel

1 2 3 4 5 * HR Sparringspartner * Vragenlijn / helpdesk * Informatieverstrekking * Bedrijfsregelingen * Doorverwijsloket Informatie / Helpdesk HR Ondersteuning 1 2 3 4 5 Specifieke diensten 1. Flex-vraag Bundelen en collectieve inkoop 2. Opleidingen Collectief organiseren / inkoop 3. Advocatuur Collectieve contracten 4. Arbo en verzuim Individuele begeleiding 5. Werving en selectie

Presentatie PDCU Case Manager PDCU Henry Nuijen

Een gezonde onderneming door gezonde mensen “Vitabiliteit” Een gezonde onderneming door gezonde mensen

Gezondheid van de werknemers Privé: Eet- en drinkgewoonten Relaties / kinderen Bewegen / sport Werk: Technische omgeving (veranderende) Beleving Belasting

Uitdagingen voor werkgever: Hoe kom ik aan personeel? Hoe houd ik personeel? Hoe voorkom ik verzuim? Hoe houd ik mijn personeel gekwalificeerd? = vinden, binden & boeien!

De praktijk van verzuim: Verzuim is vaak niet medisch (80%) Veel ziekmelders twijfelen nog (verzuimprofiel) Ziek zijn: daar mag je niet aankomen Veel (verzuim)beleid is helder op papier 57% van de werknemers neemt een baaldag onder het kopje “griep” Vraag: wat is ziekteverzuim? Verzuim kost € 250,- per dag!

Uitgangspunten loondoorbetaling Wie werkt krijgt loon: artikel 7.627BW Wie niet werkt krijgt geen loon Tenzij: bijzondere reden, artikel 7.629BW - Buiten de risicosfeer van werknemer - Verzuim als gevolg van ziekte of gebrek

Verplichtingen werkgever Het zijn van een “goede” werkgever (art 7.611BW) Regeling procesgang eerste en tweede ziektejaar De Poortwachterverplichtingen: - probleemanalyse - plan van aanpak - evaluatiemomenten - 42e weekziekmelding etc. Treffen van maatregelen: - interne mogelijkheden - externe mogelijkheden Preventiezorg

Preventiezorg Gericht op bewustraking & veranderingsgedrag Invloed van levensstijl Aandacht voor werkplek (risico-inventarisatie) Verantwoordelijkheid van bedrijf en werknemer

Verplichtingen werknemer Werken Bevordering van arbeidsgeschiktheid Pro-actieve opstelling Verrichten van passende arbeid Het zijn van een “goede” werknemer

Ziek zijn is geen keuze! Verzuimen is gedrag.. Ziekteverzuim: De ziekteverschijnselen dienen in conflict te zijn met de eisen die het werk stelt en doorwerken tot schade leidt van de gezondheid Ziekteverlof (geen ziektewet / ziekteverzuim)

PDCU verzuimmanagement Verzuimsignaal Web-based verzuimprogramma - Flexibiliteit: - rol casemanager - rol werkgever - rol provider - communicatie

PDCU verzuimmanagement Verzuimprotocol PDCU Verzuimbegeleiding conform WVP Pro-actieve aanpak vanaf 1e ziektedag (triage) Demedicaliseren Ondersteunend / uitgevoerd professionals Bewaakt en gecoördineerd door casemanager

Verzuimprotocol PDCU week 1; 3e dag, telefonisch contact met opnemen met verzuimend werknemer volgens TRIAGE-model; kortdurend verzuim dreigend langdurig verzuim; fysieke klachten, psychische klachten, arbeidsconflict week 2; 10e dag telefonisch contact met opnemen met verzuimend werknemer volgens TRIAGE-model ………. week 4; advies bedrijfsarts /opstellen Probleemanalyse WIA week 6; opstellen concept Plan van Aanpak WIA door casemanager tbv wg en wn week 12; aanvraag WIA met verkorte wachttijd week 13; evalueren werkgever en werknemer PvA en PA , ev. bijstellen PA/PvA week 13; evalueren verzuimduur volgens TRIAGE-model week 13; evalueren reïntegratie casemanager/bedrijfsarts/interventionist week 19; evalueren werkgever en werknemer PvA en PA , ev. bijstellen PA/PvA week 25; evalueren werkgever en werknemer PvA en PA , ev. bijstellen PA/PvA week 26; evalueren reïntegratie casemanager/bedrijfsarts/interventionist week 31; evalueren werkgever en werknemer PvA en PA , ev. bijstellen PA/PvA week 37; evalueren werkgever en werknemer PvA en PA , ev. bijstellen PA/PvA week 39; evalueren reïntegratie casemanager/bedrijfsarts/interventionist week 41: aangifte langdurige ziekte [42 week melding] bij UWV week 43; evalueren werkgever en werknemer PvA en PA , ev. bijstellen PA/PvA week 49; evalueren werkgever en werknemer PvA en PA , ev. bijstellen PA/PvA week 49; 1e jaars evaluatie Plan van Aanpak werkgever/werknemer/casemanager week 52; poortwachter-audit: casemanager/arbeidsdeskundige evalueren dossier week 52; evalueren reïntegratie casemanager/bedrijfsarts/interventionist

Verzuimprotocol PDCU week 55; evalueren werkgever en werknemer PvA en PA , ev. bijstellen PA/PvA week 61; evalueren werkgever en werknemer PvA en PA , ev. bijstellen PA/PvA week 65; evalueren reïntegratie casemanager/bedrijfsarts/interventionist week 67; evalueren werkgever en werknemer PvA en PA , ev. bijstellen PA/PvA week 73; evalueren werkgever en werknemer PvA en PA , ev. bijstellen PA/PvA week 78; poortwachter-audit: casemanager/arbeidsdeskundige evalueren dossier week 78; evalueren reïntegratie casemanager/bedrijfsarts/interventionist week 79; evalueren werkgever en werknemer PvA en PA , ev. bijstellen PA/PvA week 84; opmaken medisch actueel oordeel door bedrijfsarst week 85; aanvraag verlenging loondoorbetaling week 85; samenstellen re-integratieverslag tbv WIA aanvraag week 86; aanvraagformulier WIA wordt door UWV aan werknemer gezonden week 86; opmaken eindevaluatie Plan van Aanpak door werknemer en werkgever week 89; verzenden WIA-aanvraag door werknemer week 91; evalueren reïntegratie casemanager/bedrijfsarts/interventionist week 91; evalueren werkgever en werknemer PvA en PA , ev. bijstellen PA/PvA week 103; controle ontvangst WIA beschikking UWV week 103; controle einde loondoorbetaling / beëindiging arbeidsovereenkomst week 104; beoordeling UWV door arbeidsdeskundige op med/arbeidsdeskundige visie UWV en financiële aspecten zoals uitkering aan werknemer en WGA.

UWV PDCU/P&O Casemanager Bedrijfsarts Psycholoog BMW Werkgever Fysiotherapeut PDCU/P&O Casemanager Werknemer - Jurist - Mediator Arbeidsdeskundige Keuringen Re-integratie

Waarom PDCU verzuimmanagement Adequate verzuimbegeleiding Tegen noodzakelijke kosten In de regio Met een team van deskundigen Direct beschikbaar Met bevlogen ondernemers uit de regio

Presentatie PDCU Medicum Consult Robert Wouthuis

Werkwijze bedrijfsarts Royale spreekuurtijden Luisteren op het spreekuur en goed onderzoek verrichten Duidelijke uitspraak over wel of niet geschikt voor het werk Gericht op terugkeer naar het werk (zonodig met aanpassingen) Terugkoppeling spreekuur verslag per mail

Werkwijze bedrijfsarts Op vaste locatie Samenwerking met case-mgr, fysiotherapeut, psycholoog, leiding Demedicaliseren waar mogelijk Overleg curatieve sector (met toestemming cliënt) Werkplek bezoeken op indicatie

Positie bedrijfsarts Continuiteit Maatschap: onafhankelijk en zelfstandig Professioneel en veel ervaring Betrokkenheid en verantwoordelijk voelen Continuïteit Onderling professioneel overleg Intercollegiale toetsing

Fysio- en manuele therapie – Presentatie PDCU Fysio- en manuele therapie – sportrevalidatie Bas Wolbert

Multidisciplinaire praktijk voor Fysiotherapie, Manuele Therapie, Sportfysiotherapie, Verzuimpreventie en Arbeidsreïntegratietrainingen

Interventies Arbocuratief Fysiotherapie (manuele therapie, sportfysiotherapie, geriatrische therapie, Diabetestraining, COPD-training) Reintegratietraining volgens het Graded Activity (Fordyce e.a.) voor: - Rug - RSI - Whiplash - e.a. blessures Werkplekscan Verzuiminterventiemoment Preventiecampagnes Gezond Lichaamsgebruik Reintegratie

Doelstelling Arbocuratie Snelle en verantwoorde terugkeer naar werkplek bij arbeidsrelevante en arbeidsgerelateerde klachten aan het houding- en bewegingsapparaat Snelle terugkoppeling van aanbeveling voor re-integratie (inzetbaarheid cliënt, welke termijn met daaraan gekoppeld stappenplan) Daardoor hoge klanttevredenheid bij werkgever en cliënt Eventueel bemiddeling in verder diagnostiek (ziekenhuis en/of kliniek)

Ontstaan vanuit een gezamenlijke behoefte Multi-disciplinaire aanpak en inventarisatie gezondheidsproblematiek door middel van psychologische hulpverlening en fysiotherapie (trainen/reactiveren) Ervaringen delen door middel van structureel overleg (MDO) teams

----------> Workflow Aanmelding via web door CM of BA Inplannen intake binnen 5 werkdagen Intakeverslag: fysiotherapeutische diagnose en belemmeringen voor herstel, behandelplan omschreven in doelstellingen en verrichtingen, prognose behandelfrequentie en tijd (in weken aangegeven) (< week) Outtakeverslag: resultaat behandelplan omschreven in behaalde doelstellingen aanbevelingen en aandachtspunten toekomst (< week). Indien noodzakelijk telefonisch overleg Bedrijfsarts (Robert Wouthuis) en Casemanager (Henry Nuijen) Nb. Medische geclassificeerde informatie komt alleen terecht bij BA

Voordelen Kostenbesparing door snelle interventie Signaalfunctie naar bedrijfsomgeving Voorkomen hoge kosten en langdurige reïntegratietrajecten Korte lijnen interdisciplinair  snel schakelen. Actie! Betrokkenheid cliënt is groot

Nadelen Cliënt zal hooguit moeten wennen aan snelle interventie Kan als bedreigend worden beschouwd Echter goede communicatie en erkenning klachtenpatroon cliënt voorkomt ruis Er zijn geen nadelen!

Praktijk voor psychologische Presentatie PDCU Praktijk voor psychologische hulpverlening Theo van Meer

Praktijk voor Psychologische Hulpverlening Uden Sinds start in 1992 enige psychologenpraktijk in Uden Eerstelijns-psychologie, psychotherapie, Arbeids- en Organisatiepsychologie, kinderen en jeugd, Remedial Teaching Kernwoorden: klachtgericht, kortdurend, professioneel, praktisch en humor Contract met nagenoeg alle ziektekostenverzekeraars 8 gesprekken vergoeding vanuit basisverzekering 9 hulpverleners: 130 gesprekken per week Sociaal netwerk voor verwijzing en samenwerking met andere disciplines (Melior, UMC St. Radboud, AMW, GGZ, PDCU)

Relativeringsvermogen

Psychologische interventie via PDCU Aanmelding en beoordeling door Marcel van Dijk / Henry Nuyen Eerste inventarisatie binnen 1 week Snelle terugkoppeling aan werkgever over werkinterventie Korte intakeprocedure (3 a 4 gesprekken) uurtarief Eventueel psychologische testdiagnostiek (offerte) Plan van aanpak binnen 4 a 5 weken (offerte) Start interventie direct na akkoord Werken volgens evidence-based modellen (toetsbaar) Monitoring via beveiligd digitaal werknemersdossier op autorisatie in te zien door werkgever, disciplines Kwaliteit van zorg gewaarborgd binnen B.I.G. / beroepsvereningingen

PDCU Tot ziens! Vliegenierstraat 14 Uden Telefoon: 0413.335207 PERSONEELSDIENSTEN Vliegenierstraat 14 Uden Telefoon: 0413.335207 mvandijk@pdcu.nl Tot ziens!