'Prinses Margriet …… Leesschool’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Welkom op de informatie- avond van groep 7
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Obs de Werkschuit Informatie avond Groep 1-2a en 1-2 b.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Pastoraal op school.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Kennismakingsavond Donderdag 13 september 2012 Welkom in groep 5.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
De Tweeklank Informatieavond Programma Algemene informatie op schoolniveau; profilering 1 e ronde praktische informatie in de groepen 2 e ronde.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Effectief leesonderwijs
Het werken met portfolio
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Welkom op deze informatieavond
Structureel Coöperatief Leren
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
De Leesmees.
Info-avond groepen 6.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
Informatieavond groep
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Welkom op de informatieavond van groep 5
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag Woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind!
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
Welkom op de informatieavond van groep 6. Diana Peters Maandag, dinsdag. Daniëlle Hendrix- Heuts Op woensdag, donderdag en vrijdag Leerkracht :
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Oudertevredenheidsonderzoek:
Voorlezen in de kinderopvang
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

'Prinses Margriet …… Leesschool’

Het belang van leesbevordering blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder 70.000 gezinnen. Kinderen die opgroeien in een huis met meer dan 500 boeken, volgen gemiddeld drie jaar langer onderwijs!

Ook heeft een kind van ouders met veel boeken, bijna 20% meer kans om de universiteit af te maken.

Een kind in een huis met 25 boeken gaat twee jaar langer naar school.

een stapel boeken in huis is niet genoeg: ‘Het emotionele aspect van boeken lezen is heel belangrijk. Door samen te lezen, creëer je een geborgen sfeer. Elke avond een verhaaltje voorlezen biedt structuur aan kinderen, wat heel belangrijk is voor hun ontwikkeling.’

ons profiel op twitter Kleinschalige PC Basisschool. Boeiend en bloeiend.Kinderopvang in eigen huis. Leesschool in ontwikkeling. Strevend naar excellentie. Brede School. VVE-status

Welk beeld hebben we van de leerling die onze school verlaat? Lezen graag.Zowel fictie als nonfictie. Hebben een goed leesniveau. Zowel technisch als begripsmatig en functioneel. Lenen regelmatig boeken bij de bieb. Zijn kritische lezers.

Op welke wijze bevordert de schoolcultuur de gewenste vorming van de leerling? Er is veel nadruk op leespromotie / leesbevordering. Lezen is belangrijk. Lezen is leuk. Een goede leesdidactiek is van groot belang. Het leesonderwijs is van hoge kwaliteit. Er is een doorgaande leeslijn. Van beginnende geletterdheid tot begrijpend en studerend lezen.

Alles ‘staat als een huis’. We maken van onze kinderen goede lezers Alles ‘staat als een huis’. We maken van onze kinderen goede lezers. Een voorwaarde voor hen om te komen tot ‘echt leesplezier’. De ouders hebben bij ons ook een belangrijke rol. Ze worden vanaf groep 1 op allerlei manieren betrokken bij de leesactiviteiten van hun kinderen.Thuis en op school. We vinden het belangrijk om de ouders daarin te ondersteunen.

Hoe is aan de inrichting van de school en de schoolomgeving het profiel te herkennen? Op verschillende plaatsen in de school zijn leeshoeken. (zitzakken, banken, stoelen) In gangen en gemeenschappelijke ruimten hangen wissellijsten met leesthema’s (collages, grote gedichten, kinderboekenkunst) Een grote boekenwurm is prominent aanwezig Goed gevulde boekenkasten. We lenen als school zelf boeken uit

We hebben een rijke sortering aan verhalende en informatieve boeken Vitrines met leesprodukten (verhaaltjes, gedichtjes, spreuken, illustraties) Bij de decoratie van de school is het lezen in enigerlei vorm één van de jaarlijkse thema’s Omgeving: lezen is zichtbaar in alle communicatiemiddelen (maandbrief, website, twitter, mail, etc.) Omgeving: bij naar buitengerichte PR & activiteiten zijn we alert op onze profilering

Welk buitenschoolse contacten hebben we nodig voor de realisatie van het schoolprofiel? CODA Brede School Schrijvers op school Netwerk leesscholen (indien bestaand) Boekhandel Benjamin (Margriet!)

Welke hoogtepunten in het schoolprogramma zijn kenmerkend voor het gekozen profiel, of kunnen dat gaan worden? De kinderboekenweek (okt) is in onze leesschool één van de grote jaarfeesten.Er wordt veel aandacht aan besteed De Nationale Voorleesdagen (jan) zijn een vast onderdeel op het jaarprogramma. Gasten van buiten bezoeken onze school We houden ons eigen voorleeskampioenschap en doen mee aan de plaatselijke wedstrijd Deze mag door CODA in onze school worden georganiseerd

2x (?) per jaar (winter-zomer) verschijnt het Leesmagazine van onze school. Deze krant wordt door de kinderen gemaakt en staat vol met eigen verhalen, gedichten, boekbesprekingen en boekillustraties 2x per jaar is er ‘Boekentheater’. Voor leerlingen en ouders. De invulling kan divers zijn. We doen als leesschool vanzelfsprekend mee aan de Apeldoornse Kinderjury Kinderen hebben een leespaspoort Projectweken met tentoonstellingen

Welke bijzondere kwaliteiten vraagt het beoogde profiel van de afzonderlijke leerkrachten?   Onze leerkrachten zijn op de hoogte van en geschoold in de actuele leesdidaktieken en leesstrategieën. (kennis en vaardigheden) Ze beschikken zelf over de nodige passie voor lezen in het algemeen en kinderliteratuur in het bijzonder (motivatie)

Zij verdiepen zich permanent in de ontwikkelingen binnen de kinderliteratuur (motivatie en houding) Zij committeren zich aan de leesprofilering van de school Binnen het team is minimaal één leerkracht geschoold tot leesspecialist

Er is al veel zichtbaar

En natuurlijk

Zijn er nog vragen???