Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
De deelnemers over 16 stellingen
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Het taalbeleid van de K. U
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Huidige pagina.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Stages en praktijkonderzoek in de sociale economie
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
Netwerk Kwaliteit in de Vlaamse Overheid. Beleidsinitiatieven Nota Vlaamse Regering van 1 juli Integriteitsbeleid.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Jongeren Preventie Team
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Welkom. Programma Welkom Keynote Debat Project-resultaten Lunch Workshop 1,2,3 Slot Receptie.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VDAB in een veranderend landschap
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
European Charter, een kans voor implementatie?! Leonard van der Hout Bologna expert Amsterdam,4 juni 2015.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Studentenvoorzieningen – dienst Studieadvies
Transcript van de presentatie:

Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad

Transparant en kwaliteitsvol internationaliseringsbeleid voor onderwijs en onderzoek op hoog niveau 10% van afgestudeerden van de Universiteit Antwerpen heeft ervaring met semesterverblijf in buitenland 20% heeft ervaring met korter verblijf Jaarlijks 2 gastdocenten per faculteit Toename buitenlandse diplomastudenten met 10% Elke faculteit 1 actiedomein binnen Noord-Zuid samenwerking 15% van de externe VLIR-UOS financiering verwerven Jaarlijks één Europees land en één ontwikkelingsland als bevoorrechte partner

Taalregeling voor het Vlaams hoger onderwijs Anderstalige opleidingsonderdelen binnen Nederlandstalige opleidingen Vakken die een andere taal als voorwerp hebben of door een anderstalige gastdocent worden gegeven 10% van de bacheloropleiding(18SP) Maximum 50% van masteropleiding Volledig anderstalige opleidingen Ba en Ma opleidingen specifiek voor buitenlandse studenten op voorwaarde dat er een Nederlandstalig equivalente opleiding is binnen de instelling

Nota onderwijstaal Standpuntbepaling binnen het nieuwe Vlaamse beleidskader Leidraad voor toekomstige beslissingen, lijst van aandachtspunten om te zetten in interne regelgeving Stuurgroep internatonalisering onder leiding van vice rector, met advies van Onderwijsraad, Raad dienstverlening en Studentenraad Ter goedkeuring van Raad van Bestuur Universiteit Antwerpen

Nota onderwijstaal Aanbod van anderstalig onderwijs kan grote troeven bieden Onderwijskwaliteit is doel Omkadering door goede randvoorwaarden Principes Internationalisering is middel Positie Nederlands als taal voor onderwijs en onderzoek Toegankelijkheid van universitair onderwijs Evenwichtig, efficiënt en doelgericht beleid inzake gebruik van onderwijstalen

Internationalisering als middel Inschakelen internationale netwerken en consortia met als doel meer capaciteit en expertise ter realisatie van beter onderwijs en onderzoek Meertalligheid: competitief voordeel op de arbeidsmarkt Internationale competenties: kennis andere culturen, eigen cultuur doorgeven Instroom buitenlandse diploma-studenten Garanderen reciprociteit uitwisselingsstudenten

Belang Nederlandse taal voor academisch onderwijs en wetenschappelijk onderzoek Maximale toegankelijkheid, andere taal mag geen bijkomende drempel betekenen voor deelname studenten uit eigen regio Zo onvoldoende kwaliteit van taalkennis bij docenten en /of studenten dreigt kwaliteitsverlies van onderwijs Aard van de opleiding: beroepsuitoefening in lokale context Inhoud onlosmakelijk verbonden met de taal Toponderzoek in het Nederlands blijft streefdoel

Flankerende maatregelen Kwaliteitszorg: kennis van onderwijstaal door docent moet getoetst bij aanwerving Aanbod om onvoldoende talenkennis te verbeteren Permanente monitoring Gepaste communicatie Zorg voor inkomende studenten: huisvesting, administratieve ondersteuning….

Aandachtspunten Inhoud Welke onderwijstaal is meest aangewezen voor verwerven van competenties van de opleiding? Is het leermateriaal beschikbaar in de andere taal? Wordt wetenschappelijk onderzoek in Nederlands of in andere taal uitgevoerd? Inhoudelijke meerwaarde voor Nederlandstalige studenten Doelgroep Komt toegankelijkheid niet in gedrang Kwaliteit onderwijstaal bij studenten? Ondersteuning voor (bij)scholen Troeven om buitenlandse studenten aan te trekken Kenmerken van de « markt »

Aandachtspunten Uitstroom Welke taalcompetenties verwacht het afnemend veld Is bepaalde taal gangbaar/noodzakelijk voor specifiek beroep Maatschappelijke verankering en verbondenheid interculturaliteit speelt belangrijke rol in het vakgebied Professionele doelstellingen en maatschappelijke verbondenheid stellen specifieke taalvereisten