Ja, ik communiceer naar de persoon toe (en familie) naar het korps toe en zelf soms naar de publieke opinie
De integriteit van je korps 'Niet volgens de regels' De Gentse korpschef Filip Rasschaert bevestigt dat een politieman een klap met een matrak heeft uitgedeeld. ‘De politie was op die kermis al tussenbeide gekomen voor vechtpartijtjes. Maar we onderzoeken of de politieman geweld heeft gebruikt dat niet in verhouding stond tot wat er is gebeurd. Een slag op het hoofd geven is in elk geval niet volgens de regels van de opleiding.' 'Ik betreur erg wat er is gebeurd. We gaan na of de politieman alcohol had gedronken er een verband is met de klap die hij heeft gegeven. In afspraak met de procureur is een gerechtelijk onderzoek opgestart. Ik heb een administratief en tuchtrechtelijk onderzoek bevolen. Ik ben wel blij dat de politie zelf onmiddellijk de zaak serieus heeft genomen en heel wat aanwezigen heeft ondervraagd. De politieman in kwestie mag alvast geen buitendienst meer doen en heeft zijn wapen in bewaring gegeven.’
Visie op medewerker 99% van onze medewerkers komen werken omdat ze de intentie hebben positief bij te dragen tot een groter geheel We hebben er ook een economisch belang bij om onze medewerkers “goed te bewerken” opdat ze met volle capaciteit komen werken Een ernstig incident of een fout heeft een diepe invloed op hen (individu en groep) en hoe je erover communiceert heeft een grote impact op hun toekomstige houding Interne en externe communicatie vloeien meer dan ooit door elkaar en ik wens dat alvast ook de stem van de korpsleiding gehoord wordt De meeste mensen aanvaarden een bijsturing als ze een fout hebben begaan en starten geen procedureslag
Visie op tucht We hebben volgens mij de laatste tien jaar veel te veel de nadruk gelegd hebben op regels en veel te weinig op het bespreken en bijsturen op niveau van het individu en van het team. Daarenboven hebben we ons bij het uitwerken van de geschreven procedures laten leiden door de wens om “om op zeker te spelen” voor die 1% moeilijke of oneerlijke medewerkers Tucht is een middel dat moet leiden tot een gewenst resultaat ; goed luisteren en communiceren maakt deel uit van dit middel
(Ver)oordeel niet te snel Ga er niet teveel van uit dat alles wat gebeurt kan voorspeld en gecontroleerd worden Een vrije keuze om iets te doen of niet te doen is één mogelijke verklaring voor een fout. Een minder vrije keuze door ongepaste collegialiteit of hiërarchie is ook een mogelijkheid Wat anderen deden of niet deden kan ook van invloed zijn op de fout Toevalligheden (samenloop van omstandigheden of opstapeling van organisatorische of context factoren) kunnen ook een invloed gehad hebben We zijn een mensenbedrijf
Visie op communicatie