Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Advertisements

Marco Oving Projectleider
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Kennisagenda Transport & Logistiek
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
ITACA project Informatie uitwisseling Platform Verkeer en Vervoer 8 juli 2011.
Lean and Green Barge Regionale Verladers Samenwerking “Horizontal collaboration”
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV)
M ilieu en Duurzaamheid en Ruimtelijke Ordening M ilieu en Duurzaamheid en Ruimtelijke Ordening.
Inventarisatie mogelijke onderwerpen:
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
De energieneutrale stad visievorming met stakeholders Rob Folkert.
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft.
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
2030 Steden – wordt Dordrecht winnaar of verliezer? ECF gratefully acknowledges financial support from the European Commission.
 Multidisciplinaire verruiming en thematische inperking  Een complexe problematiek verdraagt geen manifest  Een kwestie van kosten en baten?  Een.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Met lokale handelsnetwerken een nieuwe economische orde ontwikkelen
Toekomstige mobiliteit
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
“Kijken, denken en doen met voor risico”
uitvoering Paul Wesemann 2 november 2005 De uitvoering Paul Wesemann.
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
DEBAT OVER REGIOSAMENWERKING Welkom Korte kennismaking met de regio door wethouder cultuur Laren Tijmen Smit en cultuurregisseur Yvonne van der Zee Drie.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Congres Ruimte voor Gelderland Nijkerk, 3 november 2015.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
1 functie G32 startconferentie Workshop ‘Energie en Duurzaamheid’ Leden van het Bestuurlijk Platform Duurzaamheid Berend de Vries (Tilburg) -1 Stephan.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Gezondheid & de Omgevingswet
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Aanjaagteam Verwarde Personen
Samenleving en overheid
Hoe toekomst bestendig ben jij
Ruimtelijke ordening Een kwestie van keuzes.
Van marktplaats naar MaaS
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Markconsultatiedag 29 november
Aanpak bedrijventerreinen Overbetuwe
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Onderzoek Duurzaam Duurzamer Produceren
Omgevingswet en Gezondheid
Markconsultatiedag 29 november
De Investeringsagenda’s: samen investeren in een bereikbare, leefbare
17 september 2018 Duurzame energie
Nationale Omgevingsvisie
Verbeterslag Aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag
Transcript van de presentatie:

Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies 3.Verbetering van de kwaliteit van de (groene) ruimte Opdracht: 1.Formuleer bouwstenen: combinatie van in te voeren (concrete) maatregelen & lange termijn investeringen in kennis, ruimte, infrastructuur etc. 2.Korte presentatie (5 min) :

Groep 1: Logistiek/goederenvervoer Top Down meets Bottom up 1. Knopen doorhakken 2. Experimenteerruimte 3. Deskundigheidsbevordering Bottom up:  Lean and green opschalen  Privileges bij duurzaam vervoer  Stadsdistributiecentra  Regionaal pps  Lokale ruimte voor overslagterminals Top down:  Kernnetwerk  Data uitwisseling  A-modaal boeken  Ketenregie

Groep 2: Elektrisch vervoer 1.Elektriciteitsnetwerk: capaciteit van het netwerk – hoe kunnen de pieken (tegelijkertijd opladen auto/fiets) worden opgevangen? 2.Gezondheid – afnemende geluidshinder, oplaadinfrastructuur E-bikes, veiligheidsvoorlichting E-bikes, etc. 3.Ruimte 3.1 Laadinfrastructuur – adaptiviteit in aanbieden van de infrastructuur 3.2Experimenten - informatie vergaren: wat zijn de wensen vd gebruiker? 3.3 Wegnemen institutionele barriers – bijv. aanschafsubsidie oplaadpunten

Groep 3: Openbaar vervoer 1.Voor- en na transport 1.1 Meer aandacht voor fietsen en lopen 1.2 Gebruiker centraal stellen: hoe ervaart hij/zij gebruik van o.a. fietsstallingen, P&R- stations, etc. 1.Ruimtelijke ontwikkeling 2.1 Concentreren van activiteiten door ontwikkelingen te sturen (bv. stationsgebieden) 2.2 Keuzes maken: welke plekken moeten goed bereikbaar zijn met OV? 3. Reizigersinformatie 3.1 Op locatie, actueel en multimodaal (fiets/ov/auto) 3.2 Innovaties op dit gebied moeten breder gedragen worden 4. Beprijzen als instrument 4.1 Beprijzen integraal gebruiken (prijs treinkaartje, parkeertarrieven, kilometerheffing etc.) 4.2 Vervolg geven aan experimenten zoals spitsmijden