Rotterdam en de kracht van het achterland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toegevoegde waarde zeehavens (2009) Direct13 miljard euro Indirect27 miljard euro Werkgelegenheid zeehavens (2009) Direct227 duizend werknemers.
Advertisements

DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
'De trimodale aantrekkingskracht van Oss als vestigingsplaats en de positie die logistieke knooppunten moeten innemen op het internationale speelveld'
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Synchromodaal transport
Crisisberaad Branche Overleg Binnenvaart Wim van Sluis.
STRATEGISHE AGENDA WEST- BRABANT INFORMATIEBIJEENKOMST CONTACTAMBTENAREN WEST-BRABANT D.D. 9 JUNI 2O11, WEST-BRABANTHUIS, ETTEN-LEUR.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Havenvisie 2030 Auditorium Trivium, 19 april 2011, Etten Leur
Presentatie Henny Knechten
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Kansen in de Turkse havensector Marten van den Bossche.
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Duurzame mobiliteit en transport
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Met modellen breng je de boodschap goed over
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
Workshop Structuurfondsen
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Lean and Green Barge Regionale Verladers Samenwerking “Horizontal collaboration”
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Oxalis Oxalis know-how, network and experience in maritime, transport and logistics Uitdagingen van informatie-uitwisseling in de logistieke keten Seminar.
Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april 2013.
Doel middag Programma Actie A Actie J1 Actie J2 Nieuwe werkwijze Juni 2010 Actie A & J Voorlichting Nieuwe tijdvakken ESF Actie A & J.
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
Persconferentie.
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Transport en Infrastructuur
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
VNO NCW Rotterdam i.s.m Werkgevers Drechtsteden Prof.Dr.ir.Jos Vermunt Hoogleraar Distributielogistiek Universiteit van Tilburg Netwerk denken.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Owen Huisman - 14 maart
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Ketenautomatisering Ervaringen vanuit Douane
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Beter Benutten EVO 29 maart 2016 Diederik Jan Antvelink NedCargo International BV Alpherium BV / Van Uden Logistiek BV.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Betrouwbaar containerbinnenvaartproduct
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
Green Deal zeevaart, binnenvaart en havens
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Transcript van de presentatie:

Rotterdam en de kracht van het achterland Oss, 6 april 2011

Containerontwikkeling Rotterdam Logistiek knooppunten Inhoud Containerontwikkeling Rotterdam Achterlandstrategie Logistiek knooppunten

Ontwikkeling overslagvolume Containerontwikkeling Rotterdam Eenheid: x 1 mln ton (m) 3 3

Containerontwikkeling Rotterdam Containerterminals Rotterdam: ontwikkeling westwaarts Maasvlakte Contracten zeehaventerminals Containerontwikkeling Rotterdam

Totale capaciteit Maasvlakte > 30 mln TEU APMT ECT Delta Euromax (MV1) T2-APMT T1-RWG T3/T4(???) Euromax (MV2) Containerontwikkeling Rotterdam 5

Prognose landzijdige containeroverslag Deel zee-zee (40%) Investeringen zeehaventerminals: RWG – consortium DP world + rederijen, APMT Eenheid: TEU * mln. Containerontwikkeling Rotterdam 6

Modal split doelstelling binnenvaart 20% 35% Containers Maasvlakte 2009 2035 3,0 0,6 spoor 1,7 39% 45% 13,5% weg 5,0 2,1 47,5% 7,0 In aankondiging congres wat al te optimistisch maar nog altijd veel Unit: x 1 mln TEU Containerontwikkeling Rotterdam 7

Containerontwikkeling Rotterdam Trends in logistiek Globalisering en containerisatie Schaalvergroting en concentratie Logistiek cruciale enabler voor andere sectoren Groei en gedeeltelijke verschuiving handelsstromen Rotterdam blijft belangrijke internationale hub Logistiek = enabler voor energie, chemie, agro-food e.a. sectoren Rotterdam: hub en cluster - minerale oliestromen uit Rusland via R naar S’pore - ijzererts uit Afrika via R naar China Containerontwikkeling Rotterdam

Sterke positie haven Rotterdam ‘…de Rotterdamse haven zal als Europese hub een belangrijke rol blijven vervullen, zowel voor containervervoer als grondstoffen. De Rotterdamse haven profileert zich niet voor niets als de haven van Europa. En maakt ook het verschil ten opzichte van andere Europese havens… …Reden hiervoor is vooral de geboden kwaliteit. In Rotterdam kunnen de grootste schepen nog steeds goed geladen en gelost worden, er zijn goede terminals en de infrastructuur richting achterland staat op hoog niveau. Met de veranderende handelsstromen is het zaak om dit ook richting 2030 op hoog niveau te houden…’ Uit ‘Future of world trade: Top 25 sea and air freight routes in 2030’, onderzoek van PricewaterhouseCoopers, 22 maart 2011 Wat doet Rotterdam extra t.o.v. andere havens?  Wat heeft Rotterdam extra! Containerontwikkeling Rotterdam

Spoor- en binnenvaartprogramma Eisen aan groei: bereikbaarheid en duurzaamheid Hoofdlijnen Voldoende capaciteit Optimaal logistiek proces Groei volume In de haven, op de corridor en in het achterland Inzet portbase, cargocard Stimuleren vergroting huidige terminals, versnippering voorkomen Capaciteit voor intermodaal vervoer in Rotterdam in lijn met capaciteit in achterland Neutrale terminals Positief over hub-en-spoke systeem Doorgebruik container: we begrijpen de rederijen dat zij op die manier meer grip proberen te krijgen om de containervloot en mogelijk carrier haulage proberen te vergroten. HbR heeft echter geen macht om in te grijpen. Mogelijk kan er een oplossing gevonden worden door meer informatie met elkaar te delen. Daarnaast levert het niet altijd een efficiënt proces op waardoor je ook in het achterland dit op zou moeten kunnen vangen via de inland terminals. Zo’n functie bij inland terminals juichen wij natuurlijk alleen maar toe mede omdat het de A15 ontlast. Slotmanagement is met name in combinatie met RITS (reistijden informatie) van de verkeersonderneming interessant. Dit wordt voornamelijk ontwikkeld vanuit de terminals, maar ligt voor zover wij weten nog op de plank. De hele keten heeft belang bij een goed werkend slotmanagement systeem. Wanneer het grootste gedeelte doorgezet wordt naar de inlandterminals zal dit de druk aan de wegkant bij de terminals enigszins verlichten en hoeft voorlopig slotmanagement niet ingevoerd te worden. Achterlandstrategie

Spoor- en binnenvaartprogramma Rail terminals Rotterdam Haven Corridor Achterland Spoor Rail terminals Rotterdam Betere benutting van de capaciteit Verhogen van de kwaliteit Reductie van kosten Spoor: Havenspoorlijn en emplacementen (Calandbrug), Betuweroute, Terminals achterland Biva: Wacht- en ligplaatsen, vaarwegen; sluizen / bruggen / vaarwegklassen, terminals achterland Binnenvaart Achterlandstrategie

Spoor- en binnenvaartprogramma Haven Corridor Achterland Landlordpositie inland terminal Bundeling: common barge / rail terminal InlandLinks Spelregels ketenpartijen Planning en informatie-uitwisseling: port community systeem Portbase Capaciteit en benutting treinpaden: inzet Keyrail Regionale workshop binnenhavens Modal-split afspraken zeehaventerminals Niet alleen HbR, ook ECT met extended gate concept Inland Links: inzicht in kwaliteit en toegevoegde (dienstenpakket) waarde intermodale terminals voor verladers en LSP Regionale workshop binnenhavenontwikkeling voor ambtenaren en bestuurders Belang intermodale netwerkontwikkeling achterland Effecten en kansen modal-shift voor regio Meerwaarde binnenhavens en natte bedrijventerreinen: werkgelegenheid, toegevoegde waarde Ontwikkeling, beheer en financiering binnenhavens Show cases: ondersteuning door matchmaking en publiciteit Achterlandstrategie

Landlord positie in achterland Alphen a/d Rijn Alblasserdam Wanssum Achterlandstrategie

Logistieke knooppunten Case Alpherium Aantoonbaar potentieel: afspraken Heineken Versterking achterlandnetwerk Concurrerende logistieke keten Complexiteit ontwikkeling terrein en infra Havenbedrijf Rotterdam grondpositie Bij voorkeur door markt zelf. Proces van 15 jaar – inzet ervaring op het gebied van port en stakeholder management en ontwikkeling Alpherium – Heineken exportstroom: op jaarbasis levert de modal shift van weg naar water Heineken een besparing op van 100.000 truckbewegingen. Daardoor worden er zo’n zes miljoen minder kilometers per vrachtwagen gereden en vermindering CO2-uitstoot met 35 procent. Jaarlijks kunnen 60.000 containers verwerkt worden. Logistieke knooppunten

Logistieke knooppunten Condities Ladingpotentieel Strategische ligging Concentratie verladers, logistieke dienstverleners Kwaliteit Intermodale focus: capaciteit en ontsluiting Dienstenpakket Slimme concepten Ruimte Terreinen en beleid Raben opent nieuw distributiecentrum in Oss - 21 februari 2011 …Het nieuwe distributiecentrum verrijst op bedrijventerrein Vorstengrafdonk, op een kavel van 36.000 vierkante meter. Het krijgt directe aansluiting op de A50/A59. Raben Netherlands koos voor Oss onder meer wegens de centrale ligging binnen de Benelux. Het bedrijf maakt deel uit van de Raben Group, die met 5.200 medewerkers actief is in tien landen in Europa… Bottom-line: bijdrage aan concurrerende logistieke ketens Ligging: langs corridor, nabij productie- en/of consumptieconcentraties concentraties Bij voorkeur launching customer Intermodale focus = ook ontsluiting over weg Dienstenpakket = aanverwante logistieke diensten (VAL/VAS) Ruimte = ook milieuruimte Regionaal beleid; relatie wonen- werken- recreeren, is logistiek een speerpunt? Logistieke knooppunten

Condities Versterking achterlandnetwerk Geen cannibalisme: verstoring van bestaande netwerk Samenwerking Bundeling stromen, match continentaal Diensten, contacten en expertise voor netwerkontwikkeling Oss, regio en corridor Regionale samenwerking: bundeling, specialisatie i.p.v. overdosis, gemeenten waar logistiek géén speerpunt is, logistieke (keten)concepten Logistiek knooppunt

Hoe nu verder? Congres: bijdrage aan ‘Oss op de kaart’ Logistiek platform Oss belangrijke basis Wat zijn de volgende stappen? Logistiek knooppunt