GMR 26 april 2010 Passend Onderwijs
InleidingInleiding DebatDebat InformatieInformatie -Passend Onderwijs: waar gaat het over? -Stand van zaken binnen de SKPO -Rol G(MR)
Passend Onderwijs: waarom? -Ambitie, mensbeeld, samenleving -Geld / bezuinigingen
Stand van zaken Nieuwe koers; notitie Sharon Dijksma ZorgplichtZorgplicht Proces in de klasProces in de klas Ouders en leerkrachtenOuders en leerkrachten
Bekostiging Einde open-eind financieringEinde open-eind financiering Verandering in indicatiestellingVerandering in indicatiestelling Rol samenwerkingsverbandRol samenwerkingsverband
Zorgprofiel NetwerkschoolNetwerkschool De smalle zorgschoolDe smalle zorgschool De brede zorgschoolDe brede zorgschool De inclusieve schoolDe inclusieve school
Referentiekader Passend Onderwijs en opbrengstgericht werken
Ambitie SKPO: Stichting voor Kwalitatief Passend Onderwijs Op een SKPO-school wordt altijd passend onderwijs geboden. Gedifferentieerd veelzijdig onderwijs! Passend Onderwijs: omgaan met verschillen tussen leerlingen, leerkracht, team en scholen. Onze school past bij de leerling. We waarderen verschillen. Visie op schoolniveau.
Extern
Algemeen Pro-actief op niveau van regio – SKPO – schoolPro-actief op niveau van regio – SKPO – school Alles ten dienste van leerling / leerkrachtAlles ten dienste van leerling / leerkracht Ontwikkeling zorg / school is eenheidOntwikkeling zorg / school is eenheidOnderwijs Grenzen van de leerkracht / schoolGrenzen van de leerkracht / school
SKPO-niveau: inhoudelijke overwegingen S.O. School / extern Groep / IB Groep in groep Groep Directeur A B
Risicovolle ontwikkelingen van de afgelopen jaren A: Veelheid van individuele handelingsplannen overbelasting leerkrachtoverbelasting leerkracht "papieren" plannen"papieren" plannen zorg ten koste van de groepzorg ten koste van de groep B: Voorbeeld ontwikkelingen in Cluster 4
SKPO-niveau AlgemeenEr moet méérAlgemeenEr moet méér Samenwerking op uitvoerend niveauSamenwerking op uitvoerend niveau Externe dienstExterne dienst Vraaggestuurd / praktischVraaggestuurd / praktisch Eigen zorgmiddelenEigen zorgmiddelen Risico: heeft het een positief effect op niveau van het schoolsysteemRisico: heeft het een positief effect op niveau van het schoolsysteem Ontwikkeling schoolOntwikkeling school
Versterken niveau 1 en 2 met als ingang IB Aansturing directiesAansturing directies SKPO "netwerk" IBSKPO "netwerk" IB Inhoudelijke doelenInhoudelijke doelen Opbrengstgericht werken en passend onderwijsOpbrengstgericht werken en passend onderwijs
Vervolg Voortgang IB NetwerkVoortgang IB Netwerk Samenwerking externe dienstSamenwerking externe dienst Schoolprofielen opstellenSchoolprofielen opstellen MR - GMRMR - GMR