De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction
Aanleiding Invoering kwalificatiestructuur Meer behoefte aan flexibiliteit/maatwerk Nieuw ontwerp van processen/taken binnen ROC’s Middelen zijn schaars Op alle niveaus binnen ROC’s behoefte aan meer inzicht in kosten Financiële effecten van keuzes in beeld brengen
De essentie van de Onderwijscalculator Activity-based-costing Primaire proces én alle relevante ondersteunende processen/activiteiten Op verschillende niveaus kosten van activiteiten in beeld brengen Reality-check Geld is keuzemiddel Keep it simple Gratis beschikbaar voor alle ROC´s, AOC´s, vakscholen
Voldoende tijd voor alles?
Keuzes maken
Het ontwikkelen van een gemeenschappelijke taal
Het dilemma van transparantie
Cv College van Bestuur Sectoren en staf Team Opleidingen Activiteiten en kosten op verschillende niveaus
De Onderwijscalculator
Gebruikersnaam: Demo_gebruiker Wachtwoord: Demo123
De case Bekijk samen met iemand anders als leden van het Toekomst Team van de sector CvB het origineel van de “Variant 1 - BOL 4” opleiding. Per deelnemer ontvangt het ROC ongeveer € 4500,- aan bekostiging. Daar komt nog ongeveer € 1.000,- bij als een deelnemer zijn diploma haalt. Stel: een opleiding mag per deelnemer € 4.000,- kosten aan uitvoering van onderwijs, inclusief huisvesting en faciliteiten/ict.
De opdracht Wat valt jullie in financiële zin op aan de “Variant 1 - BOL 4” opleiding? Hoe kan de opleiding anders georganiseerd worden, met behoud van de (onderwijskundige) kwaliteit? Welke keuzes maken jullie hierbij en waarom? Waar kun je bij het maken van deze keuzes op sturen? Maak bij het herontwerpen van de “Variant 1 - BOL 4” opleiding gebruik van kopie X.
Voorlopige begroting Definitieve begroting BegrotingstrajectOnderwijstraject Ontwikkelen OER Team activiteitenplan Check: Is het betaalbaar gegeven de financiële kaders en het gewenste OER? Verdeling werkzaamheden Check: Is het betaalbaar gegeven de financiële kaders en de geplande activiteiten?