Werkconferentie Duurzaam vlees herkenbaar en betrouwbaar in het schap 21 september 2012
#transparantevleesketen Twitter #transparantevleesketen
Geld verdienen aan duurzaamheid!
Veel dynamiek… Veel initiatieven van producenten Supers en inkopende bedrijven stellen bovenwettelijke eisen Bestuurlijke Ontwikkeling Gewerkt aan verbeteren transparantie en kwaliteitsborging in de keten Dynamiek in logo’s, keurmerken, kenmerken en concepten
100% Duurzaam *** Tussensegment ** Gangbaar Plus * Wettelijk minimum
Strategie Door onderscheid te maken in markt wordt integrale verduurzaming beloond. Beweging zorgt voor kanteling, verduurzaming versnelt en wordt beloond. Echte achterblijvers vallen af.
Integrale verduurzaming
Wat vindt u zelf? Vrijwel alle respondenten gebruiken ken/keurmerken Ongeveer 1/3 heeft eigen merk of marktconcept Meer dan ½ wil keurmerk introduceren 48 respondenten (bijna 50%) 18 direct werkzaam in vleesketen
Enquête resultaten Meest genoemde voordelen van ken/keurmerken door alle 48 respondenten: ‘leidt tot verduurzaming keten’ (40%) en ‘helpt bij informeren klant’ (70%) Meest genoemde nadelen: kosten (30%) en ‘te weinig informatie voor goede borging’ (20%) Merendeel vindt ken – en keurmerken toegevoegde waarde (bijna 70%) Minderheid vindt ken – en keurmerken eerder een kostenpost (25%)
Intermezzo Wat maakt het vlees herkenbaar? Wat maakt het merk betrouwbaar? En wat vinden we (integraal) duurzaam? Marc Jansen Wat wil de supermarkt in het schap? Jan Kees Vis Certificering en kwaliteits- borging Vera Dalm Wat wil de consument? Hans Verhoeven Verduurzaming keten (praktijk- ervaringen) Maurits Steverink Keten- management Onno van Eijk Sterrensysteem Natuur & Milieu Vera Dalm Wat wil de consument? Maurits Steverink Keten- management
Geld verdienen aan duurzaamheid!