Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Advertisements

Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Aspecten van evaluatieonderzoek
Gezondheid, versterkt in eigen hand
in de transitie naar een
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Zelforganisaties aan zet “Preventief Verbinden: Meer Gezondheid voor je Geld” Juan Walter Cluster EDG 24 januari 2013.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Ine Berkelmans Conferentie Kennispoort 12 december 2006
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
De school en het onderwijs
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Programma 9.30u – 9.40u Opening 9.40u – 10u RIS Noord-Nederland 10u – 12u Workshop 10u – 10.45u Reacties op de hoofdvragen, mindmapping u pauze.
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
ICT in een dynamische context
RSV op school Jan Van Parijs.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Dr. Willy De Haes GGD Rotterdam
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Reactie op rapport Kerken Armoede in Nederland 2010 Herman Kaiser burgemeester van Doetinchem.
Begeleiding door de SPV
Sociaal-economische gezondheidsverschillen:
Optimale Parkinsonzorg
Een bewegingsbeleid op school
De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug
De rol van de fysieke en sociale leefomgeving. 1. GLOBE studie (vragenlijst) - Kern : verschillen in gezondheid - Onderzoek in 2 deelpopulaties - Resultaat:
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Competentiegericht leren vmbo
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Curacao Telebario “wij in de wijk”. Inleiding Maandag 26 april jl is een bijeenkomst georganiseerd met diverse instanties en instellingen/deskundigen.
Hoe ongelijk is Nederland? Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid.
Instroom klas 3 vmbo.
Dossier Empowerment.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
 Eindrapportage project gezondheidsbevordering bij Cliënten Traverse Stichting maatschappelijk opvang Traverse GGD Hart voor Brabant.
Van cijfers naar kennis
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Facetbeleid in Den Haag Presentatie door Annamarike Boersma.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
COLLECTIEF WONEN IN ZELFBEHEER
Plaatsbepaling in de gemeenschap
Werk en privé: regie en zeggenschap
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
De buitenruimte als centrum voor ontmoeting.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Vluchtelingen en asielzoekers
Van Human capital management naar inclusief HR Prof. Dr
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Auteur: Werner De Wael – finaal document – 18/02/2013
Transcript van de presentatie:

Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0) Het nieuwe Refka 2.0 Wat kan ik ermee?

Het Referentiekader 2.0 is: 1. Model /kwaliteitsinstrument 2. Analyseert achterliggende factoren en omstandigheden van gezondheidsbevordering 3. Om keuzes te onderbouwen en te verantwoorden 4. → Verhoging van de planmatigheid en systematiek van programma’s

Opbouw van het referentiekader Veld 1 Proces Veld 2 Resultaat D I E O N G T R T E E G E Z R C A R O M I V N O I S E D N N E N H A T R T E N E I I E T N E D X E S N T Veld 3 Onderzoek & Feedback

Opbouw van het referentiekader Veld 1 Proces Veld 2 Resultaat Interventieuitkomsten: welk succes hebben de interventies? Organiseren: wat is er nodig? G E Z O N D H E I Context: waarmee rekening te houden? Interventies: wat ga je concreet doen? D Hoe verder? Invloed op programma Veld 3 Onderzoek en Feedback 5

Organiseren in Context INTERVENTIES (zichtbaar) D E T R M I N A G E Z O N D H I 3.resultaten 2. proces CONTEXT (onder water) Interventies zijn als een black box, als een ijsberg: er zit meer in dan verwacht. Zichtbaar zijn meestal resultaten, zij het in de vorm van concrete producten, zij het in veranderd gedrag. Maar het proces wat daaraan ten grondslag ligt is vaak verborgen En naar de randvoorwaarden die je moet organiseren om het proces te laten lopen moet je vaak raden En hoe de samenleving op dat moment eruit zag wordt ook zelden gerapporteerd. In veel OZ is tot nu toe is te weinig over de context, het organiseren en en het proces gerapporteerd. Verder duiden we dit aan als 123 1.organiseren 6

Refka 2.0 PROCESSEN RESULTATEN 1 Organiseren 2 Interventies 3a Interventie- uitkomsten 3b Deter- minanten 3c Gezond- heid Informatie voorlichting educatie Gezondheids- vaardigheden Kennis Humane Biologie: Erfelijkheid Vitaliteit Menskracht deskundigheid Gezondheid - somatisch psychisch sociaal spiritueel Kwaliteit van leven Community- Setting- ontwikkeling Gezonde leefstijl Methoden Empowerment Investering tijd geld goodwill maatschappelijke context: historie actualiteit trends demografie economie politiek cultuur etc Organisatie ontwikkeling Sociale cohesie (Soc. capital) Sociaal draagvlak Intersectorale actie Gelijke kansen SEGV Voorzieningen Beleid In- en extern netwerk Pleitbezorgen beleids- ontwikkeling Gezonde omgeving en milieu Beleid: wet, regels, financiering Leiderschap Publiciteit ONDERZOEK EN FEEDBACK Organisatie- onderzoek Actie- begeleidend onderzoek Verantwoordend onderzoek Determinanten- patroon Gezondheids- profiel

Welke kwaliteit van leven? Gelijke kansen? PROCESSEN RESULTATEN 3c Gezond- heid Gezondheid: Om welke vormen van gezondheid gaat het? Welke kwaliteit van leven? Gelijke kansen? Verminderen van SEGV? Gezondheid - somatisch psychisch sociaal spiritueel Kwaliteit van leven Gelijke kansen SEGV ONDERZOEK EN FEEDBACK

Speelt humane biologie een rol? Gezonde leefstijl? PROCESSEN RESULTATEN Determinanten: Speelt humane biologie een rol? Gezonde leefstijl? Sociale cohesie / sociaal kapitaal? Voorzieningen? Gezonde omgeving en milieu? 3b Deter- minanten 3c Gezond- heid Humane Biologie: Erfelijkheid Vitaliteit Gezonde leefstijl Sociale cohesie (Soc. capital) Voorzieningen Gezonde omgeving en milieu ONDERZOEK EN FEEDBACK

Interventieuitkomsten: gezondheidsvaardigheden? empwerment? PROCESSEN RESULTATEN Interventieuitkomsten: gezondheidsvaardigheden? empwerment? sociaal draagvlak beleid, wet, regels, financiering? 3a Interventie- uitkomsten 3b Deter- minanten 3c Gezond- heid Gezondheids- vaardigheden Empowerment Sociaal draagvlak Beleid: wet, regels, financiering ONDERZOEK EN FEEDBACK

informatie/ voorlichting educatie? community-setting- ontwikkeling PROCESSEN RESULTATEN Interventies: informatie/ voorlichting educatie? community-setting- ontwikkeling organisatieontwikkeling intersectorale actie pleitbezorgen – beleidsontwikkeling publiciteit 2 Interventies 3a Interventie- uitkomsten 3b Deter- minanten 3c Gezond- heid Informatie voorlichting educatie Community- Setting- ontwikkeling Organisatie ontwikkeling Intersectorale actie Pleitbezorgen beleids- ontwikkeling Publiciteit ONDERZOEK EN FEEDBACK

PROCESSEN RESULTATEN Organiseren: kennis menskracht methoden investering beleid in- en extern netwerk leiderschap 1 Organiseren 2 Interventies 3a Interventie- uitkomsten 3b Deter- minanten 3c Gezond- heid Kennis Menskracht deskundigheid Methoden Investering tijd geld goodwill Beleid In- en extern netwerk Leiderschap ONDERZOEK EN FEEDBACK

PROCESSEN RESULTATEN ONDERZOEK EN FEEDBACK maatschappelijke context: 1 Organiseren 2 Interventies 3a Interventie- uitkomsten 3b Deter- minanten 3c Gezond- heid maatschappelijke context: historie actualiteit trends demografie economie politiek cultuur etc ONDERZOEK EN FEEDBACK

PROCESSEN RESULTATEN ONDERZOEK EN FEEDBACK 1 Organiseren 2 Interventies 3a Interventie- uitkomsten 3b Deter- minanten 3c Gezond- heid ONDERZOEK EN FEEDBACK Organisatie- onderzoek Actie- begeleidend onderzoek Verantwoordend onderzoek Determinanten- patroon Gezondheids- profiel

PROCESSEN RESULTATEN ONDERZOEK EN FEEDBACK 1 Organiseren 2 Interventies 3a Interventie- uitkomsten 3b Deter- minanten 3c Gezond- heid Informatie voorlichting educatie Gezondheids- vaardigheden Kennis Humane Biologie: Erfelijkheid Vitaliteit Menskracht deskundigheid Gezondheid - somatisch psychisch sociaal spiritueel Kwaliteit van leven Community- Setting- ontwikkeling Gezonde leefstijl Methoden Empowerment Investering tijd geld goodwill maatschappelijke context: historie actualiteit trends demografie economie politiek cultuur etc Organisatie ontwikkeling Sociale cohesie (Soc. capital) Sociaal draagvlak Intersectorale actie Gelijke kansen SEGV Voorzieningen Beleid In- en extern netwerk Pleitbezorgen beleids- ontwikkeling Gezonde omgeving en milieu Beleid: wet, regels, financiering Leiderschap Publiciteit ONDERZOEK EN FEEDBACK Organisatie- onderzoek Actie- begeleidend onderzoek Verantwoordend onderzoek Determinanten- patroon Gezondheids- profiel