Cultuurveranderingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Klantenservice 2.0: het lerend vermogen van de klantenservice als vliegwiel voor een optimale klantervaring Capgemini Nederland BV Consulting Services.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Introductiebijeenkomst
Teamleren, hoe werkt dat?
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Maatschappelijk netwerk en eenzijdig netwerk
SLA, een brug tussen vraag en aanbod
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Information Management
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Partner Supporter Cliënt Klant Prospect Ambassadeur.
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Informatiemanagement: ratio & gevoel
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Kansen voor Samenwerken
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Wie zijn wij? Welkom Wie ben ik en wat is mijn functie (diegene die de presentatie geeft) Wat doen wij in dit bedrijf? Waarom geef ik deze presentatie?
Identiteit en imago openbaar onderwijs
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Productflexibilisering en standaardisatie binnen Pensioen en Leven.
Onsight Managed Security Services
Ontwikkeling Gouden Standaard
Verdienmodel anno 2014 De gunst om de klant vraagt meer dan alleen het bieden van producten en diensten. Vanuit de visie van de klant leert de ervaring.
Samen sterk in verandering
Visie & Strategie.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Vormgeven van de HRM-functie
ArchiValue: de APG-Case
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
©2010 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice 1 Dick van Gaalen Program Manager.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Naar een optimaal HR - beleid
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Minor Project- en Programmamanagement
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
KNVI Congres Introductie BI.
Grip & Controle op digitalisering
Museum als Experience Centre Museum als Broedplaats
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Ontwikkeling, wij als EBS
Transcript van de presentatie:

Cultuurveranderingen “What we notice and experience as cultural change depends directly on how we conceptualize culture” auteur Baet 2004 “Strategy for cultural change”

Cultuur is alles omvattend Cultuur is pas in de jaren 80 een ontwerpvariabele geworden. Cultuur leeft tussen de medewerkers in een organiatie en gaat over het geven van betekenis aan gebeurtenissen. Daarmee wordt de strategie bijvoorbeeld bepaald door de cultuur, of op zijn minst beinvloed door de cultuur Je kan daar nog verder in gaan door je af te vragen of cultuur niet alles omvattend is en daarmee ook de strategie of de structuur ook onderdeel is van de cultuur. Evenwicht, elke element is even (gewichtig) Samenhangend, wijzigen van één element heeft gevolgen voor de anderen Heterogeen, elk element heeft formele en informele aspecten

Kenmerken van cultuur Fysieke inrichting, verhalen, rituelen, processen, structuren Artefacts/ Symbolen Bewuste strategieën, doelen en filosofieën, die de cultuur rechtvaardigen naar buiten toe Externe waarden Voorbeelden het HR instrument dat eerst horizontaal doorgegroeid wordt en dan verticaal, externe waarde is “kundig mgmt” en de onderliggende waarde is lange termijn relatie met de klant. Succesverhalen over een tevreden branchedirecteur, ICT draagt professioneel bij aan het primaire proces, de ICT organisatie vermijd conflicten met de klant De essentie van de cultuur en de sleutel tot begrip waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren Onderliggende normen en waarden auteur Edgar Schein “What is culture”

Case IST situatie IT bij een grote gemeente zit (historisch) verspreid over 10 diensten, iedere IT-afdeling werkt op zijn eigen manier en doet onbewust alles wat de klanten hen vragen; op geld wordt niet echt gestuurd; demand en supplyfuncties zitten bij elkaar; IT is (te?) duur Soll-situatie alle IT-supply wordt gecentraliseerd (ca 150 fte) in een Shared Service Center, producten en services worden beperkt (“geen exoten”), processen gestandaardiseerd (ITIL), er komen SLA’s, het moet allemaal goedkoper! Een rijk verhaal hierover

in feite een strategische herpositionering naar excellence operational van AH komt het thuisbrengen, betaling obv IRIS gekoppeld aan je rekeningnummer customer intimacy product leadership auteurs Treacey & Wiersema “The Discipline of Market Leaders”

Cultuur- consequenties cf T&W Cultuur/ waarden en normen gericht op gedisciplineerd werken in teams voorspelbaarheid directieve leiding processen zijn belangrijker dan producten mindset “one size fits all” (conformistisch) geen fouten maken Cultuur/ waarden en normen gericht op belang van een krachtige, zware front-office adaptief, flexibel, analyserend, responsief klantgedreven, gericht op in stand houden v/d relatie begrip voor en kennis van de business van de klant, denkend in klantoplossingen aanbieden van een breed producten/dienstenscala “wat wij niet hebben, heeft u niet nodig” excellence operational In customer intimacy product leadership

Opgave IST situatie Geef twee voorbeelden voor ieder van de drie niveau’s SOLL situatie Geef twee voorbeelden voor ieder van de drie niveau’s veranderen begint bij het onderste van de die niveau’s (onderliggende normen en waarden!) na invulling van IST en SOLL licht Barend de drie invalshoeken toe wat moet je allemaal doen om je organsatie de cultuurslag goed te laten maken tbv deze strategische herpositionering? is dat haalbaar en hoe lang denk je dat dat duurt? Waar zitten cruciale verschillen en is welke slag moet je maken voor zo’n herpositionering? gebruik je eigen fantasie

Opgave IST SOLL Artefacten / symbolen Externe waarden Onderliggende waarden

Opgave IST situatie Geef twee voorbeelden voor ieder van de drie niveau’s SOLL situatie Geef twee voorbeelden voor ieder van de drie niveau’s veranderen begint bij het onderste van de die niveau’s (onderliggende normen en waarden!) na invulling van IST en SOLL licht Barend de drie invalshoeken toe wat moet je allemaal doen om je organsatie de cultuurslag goed te laten maken tbv deze strategische herpositionering? is dat haalbaar en hoe lang denk je dat dat duurt? Waar zitten cruciale verschillen en is welke slag moet je maken voor zo’n herpositionering? gebruik je eigen fantasie

Nawoord Cultuur verblijft tussen medewerkers Verandering vraagt om interventie in de ruimte tussen medewerkers Waar zit de energie bij medewerkers voor de verandering zelf Optioneel, afhankelijk van de tijd

Opgave IST SOLL Artefacten / symbolen Externe waarden persoonlijke IT en IT-ers taal van de klant wordt gebruikt HR instrument als job rotatie bij klanten meerdere servicedesks en uitlever-punten (sturing op) KPI’s (nadruk op) SLA rapportages TCO als leading indicator een centrale helpdesk Externe waarden ICT is de enabler de klant is koning kennen de business van onze klant Alles loopt hier op rolletjes Wij werken marktconform (benchmarks) Onderliggende waarden belang persoonlijke relatie met klant geld is geen issue belang langdurige relatie met medewerkers trots op efficiency “the show must go on” uitwisselbaarheid van kennis

Drie invalshoeken om naar cultuur te kijken Integratie Differentiatie Fragmentatie Consensus Organisatiebreed Bewust van subculturen Geen consensus Relatie tot symbolen Consistent Inconsistent (tegenstrijdig) Niet duidelijk consistent of inconsistent Ambiguiteit (dubbelzinnig) Buitengesloten Geplaatst buiten subculturen Wordt omarmt Optioneel, afhankelijk van de tijd

Dank voor uw aandacht Bas Vermolen, Twynstra Gudde, bvm@tg.nl Barend Klickermann, Twynstra Gudde, bkc@tg.nl Optioneel, afhankelijk van de tijd