Dynamische Modellen NLT-module vwo startmodule modelleren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

Excel in het voortgezet onderwijs
Wiskunde in de Tweede fase
Waarom is het weer zo moeilijk te voorspellen?
Dynamische Modellen NLT-module havo / vwo
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Samenhang Wiskunde - Natuurkunde
Bétapartnersconferentie
Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG
Welkom.
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
E-klassen als hulpmiddel bij Wiskunde D
Wiskunde D bij Moderne wiskunde
Verbinding tussen wiskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde,…..
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Werkgroep Dynamische modellen
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Veldraadpleging Wiskunde D
Elwin Savelsbergh Freudenthal Instituut voor Didactiek
Natuur, Leven en Technologie: de actuele stand van zaken
Junior College Utrecht
Willem de Zwijger Schoonhoven
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
Het (nieuwe) betavak NLT
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
Wiskunde in de Tweede fase G. Prevaas. Wiskunde in de Tweede Fase Kiezen uit……… C B A D Kiezen uit……… C B A D.
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Vernieuwde wiskunde programma’s
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Wiskunde C, A, B of B&D?.
HAVO Wiskunde D Toegepaste Analyse 2 12 juni 2006 Jan Blankespoor, Gert Treurniet Nelly Michon, Peter van der Velden.
NLT HAVO.
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006 Ton van der Valk Junior College Utrecht
Nieuwe mechanica? Woudschotenconferentie december 2007
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Samenvatting.
SaLVO Samenhangend en Actief Leren
Het nieuwe bètavak: NATUUR, LEVEN en TECHNOLOGIE.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie
Ontdekken Begrijpen Beheersen
Pré-NLT-module 3D-printen
NLT: een vak voor jou?.
Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding
2. Aan de slag met enkele activiteiten
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006
De kracht van eenvoud Woudschoten 2004
Numerieke modellen voor water kwaliteit model
Onderzoekend experimenteren met Coach
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
De didactiek van vandaag
Technasium op het GRC.
Wiskundige kunst Cathy Baars. Wiskundige kunst Cathy Baars.
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

Dynamische Modellen NLT-module vwo startmodule modelleren Kees Hooyman St. Bonifatiuscollege Utrecht

Dynamische Modellen NLT-module vwo Brede opzet past bij brede toepasbaarheid en bij de functie als startmodule: Biologie Wiskunde Modelleren Natuurkunde

Dynamische Modellen NLT-module vwo Opbouw van de module: Een voorbeeld van een model De relatie tussen toestand en verandering Leren modelleren Wiskunde in het model Toepassingen: mechanica en populatiedynamica

Dynamische Modellen NLT-module vwo Een voorbeeld van een model Nabootsen van een griepgolf (p14) Eenvoudig model: SimpelGriepmodel beginsituatie gezond 990 ziek 10 immuun 980 18 2 na 1 dag elke dag worden 10 mensen ziek elke dag geneest 20% van de zieken

Dynamische Modellen NLT-module vwo Een voorbeeld van een model Een beter model in Powersim: Griepepidemie2A (p23)

Dynamische Modellen NLT-module vwo Een realistisch model? (p28)

Dynamische Modellen NLT-module vwo Toestand en verandering Voorbeeld: jaarlijkse groei van de White Pine (p43)

Dynamische Modellen NLT-module vwo Toestand en verandering Een Excelmodel voor de jaarlijkse groei van de White Pine (p45) Een model in Powersim:

Dynamische Modellen NLT-module vwo Van groeikromme naar modelvergelijking (tulp p46)

Dynamische Modellen NLT-module vwo Leren modelleren Waterstromen als voorbeeld: emmer met kraan en gaatje Meerdere emmers achter elkaar (p57) Grafieken van de voorraad (of toestand) en de uitstroom.

Dynamische Modellen NLT-module vwo Wiskunde in het model Grafieken van de voorraad (of toestand) en de uitstroom (p69) Leeglopende emmer Uitstroomsnelheid

Dynamische Modellen NLT-module vwo Wiskunde in het model Het gedrag voorspellen aan de hand van de modelvergelijking (de instroom en uitstroom) Instroom constant of lineair (p78) Evenredige groei als voorbeeld

Dynamische Modellen NLT-module vwo Discrete evenredige groei (p85) b.v. Δh = 0,25h Tijdstap = 1 geeft h = h01,25t Model met continue evenredige groei : tijdstap verkleinen h’(t) = 0,25h(t)

Dynamische Modellen NLT-module vwo Toepassingen - Mechanica Situatie: vreugdeschoten (p102) Algemeen model mechanica Toepassingen van het algemeen model (p110) Keuzeopdrachten mechanica (p118)

Dynamische Modellen NLT-module vwo Toepassingen Biologen en modelleren (p134) Konijnen en predatoren Van simpel naar complex Open opdracht: lemmingen (p151)

Dynamische Modellen NLT-module vwo Lesmateriaal (leerlingen): www.betavak-nlt.nl/ Powersim, info en ander materiaal: www.cdbeta.uu.nl/vo/modelleren/