Faciliteren van het leren van hoogopgeleide (top)professionals Wat wil ik toevoegen aan mijn kennis en die van anderen? Werkgroep HOP’s d.d. 16 september.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
COMPETENTIEONTWIKKELING
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
Organisatiestructuur en
Functieprofiel en beoordeling
Opleiden van medewerkers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Kenniscoaches kennis + coaching Gert Dekker, Stichting RIONED.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
5S in Velsen.
Kansrijk Ondernemen 2 september 2010 Er is niets verkeerd aan verandering, zolang het maar in de goede richting is. - Winston Churchill.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Een project van de Korengroep
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Toon aan wat je waard bent
Leidinggeven H9 Opleidingsplan Logistiek supervisor.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord Derde regiobijeenkomst 15 oktober 2010 Interdisciplinair Opleidingsmodel Ouderenzorg Samen ontwikkelen Samen opleiden Samenwerken.
Aan de slag met vakmanschap
© Synovate Click to edit Master title style Click to edit Master subtitle style Hoe wordt je de favoriete werkgever van Nederland?! Highlights uit het.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Workshop verzuim Lucas Onderwijs – 2013.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Inesz van Benten – medewerker implementatie
Personeel vinden voor knelpuntjobs Hoe creëer je werk voor kortgeschoolden als oplossing voor je bedrijfsproblemen? Iko Kakes Manager Social Project Nuon.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Dinsdag 6 maart - Lamot Mechelen. Workshop 3: Rendement van Talent Erna Sterckx, business manager van Acerta Consult gaat in dialoog met San Cooreman,
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Samenwerken met vrijwilligers. Leerdoelen Je benoemt de verschillende motieven om vrijwilligerswerk te doen. Je benoemt de onderdelen van een goede communicatie.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Hoe leren professionals?
Aanbesteding jeugdteams
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
Missie statement Het ter beschikking stellen van kennis en expertise ter bevordering van de arbeidsparticipatie van mensen met een grote afstand tot.
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Werken in een woningcorporatie
Integrale Arbeidscoach
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Faciliteren van het leren van hoogopgeleide (top)professionals Wat wil ik toevoegen aan mijn kennis en die van anderen? Werkgroep HOP’s d.d. 16 september 2010 Esther Backbier, Adviseur Leren en Veranderen/Programmamanager Justitie Beleidsacademie, Ministerie van Justitie, Den Haag

Aanleiding Observaties in mijn werkomgeving Verzuchtingen in mijn werkomgeving Eigen ervaringen: – Opdrachtnemer/ontwikkelaar – Leerprocesbegeleider – Deelnemer/cursist Opmerkingen en actuele thema’s in vakliteratuur

(Hoe) kan het anders en beter? Wat is de essentie van medewerkers die leren en de organisaties die dat leren willen/moeten faciliteren?: Medewerkers die geschikt zijn voor hun huidige werk; toekomstige vacatures; toekomstige taken, toekomstige functies Dus: de dynamische ontwikkel-/leeressenties van de medewerkers in hun dagelijkse werkzaamheden en werkcontext centraal Én: ruimte om te leren en reflecteren!!!!!!!

Hoog opgeleide (top)Professionals (Koopmans, 2006) Professionals zijn werknemers die een complex takenpakket hebben waarvoor een hoog niveau van kennis en vaardigheden is vereist. – Verantwoordelijkheid dragen, zelf anticiperen op veranderingen, zelf instaat hun eigen ontwikkeling vorm te geven – Kennisintensief: leren maakt onderdeel uit van de functie van de professional – Kennisproductiviteit; kennis omzetten in gedrag(suitingen) (Kwakman, 2001) Professional: iemand die dienstverlenende en complexe werkzaamheden verricht – Adviseren, ontwerpen, doceren, begeleiden, ondersteunen, managen, leidinggeven of verzorgen staat centraal – Regelmatig problemen oplossen die niet op een standaardwijze – en dus niet routinematig- zijn op te lossen

Faciliteren van het leren Faciliteren: – Vergemakkelijken – Faciliteiten verlenen voor – Door het vervullen van randvoorwaarden mogelijk maken Leren – Leren (i.p.v. opleiden) – Lerende medewerkers/professionals (i.p.v. cursisten) – Leervermogen (leren te leren, leerblokkades en -belemmeringen wegnemen) – Leervoorwaarden (i.p.v. leerdoelen) – Leerrendement (i.p.v. toets of aanwezigheidsregistratie)) – Leermiddelen en leervormen – Leerlandschap i.p.v. opleidingsplan/opleidingsgids – Leerinterventies en leertrajecten (i.p.v. standaard een cursus, opleiding)

Hoe hiermee verder komen? 1.Interviews/gesprekken HOP’s over leerervaringen 2.Interviews/gesprekken leerprofessionals HOP’s 3.Literatuur onderzoek 4.Werkgroep Ingangen: Succesvolle en niet succesvolle leerervaringen Leerstrategieën/leerwegen Leren Leerblokkades Leervoorwaarden Methoden om het leren te faciliteren Ruimte om te leren

Welke producten/ambities? Artikel vakblad Boek voor vakgenoten (in opleiding) Bijdrage aan NVO2 werkgroep conferentie Bijdrage aan opleiding/bijscholing voor leerprofessionals Advisering eigen en andere organisaties

Vragen aan werkgroep 1.Wat herken je uit mijn verhaal? 2.Wat zie/ervaar je anders? 3.Toevoegingen? 4.Tips v.w.b. literatuur, invalshoeken, gesprekspartners, zoekrichtingen?