Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Ondernemen in de praktijk
Zorg Beter mét Vrijwilligers
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Veranderingen in de zorg
Van visie naar actie.
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
Veranderingsvermogen
Cocreatie in de opsporing
Tien lessen uit het Noorden
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Onderbescherming en proactief handelen geduid
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.
Begeleidingsplannen GGZ
John P. Kotter Harvard Business School
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Succes- en faalfactoren
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Maatschappelijk Vastgoed over 10 jaar…. if you can't stand the heat, get out of the kitchen Hans Mommaas Tilburg University – NHTV Breda Amersfoort, 17.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Dossier Empowerment.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Kwaliteit en beleid
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
ViaVia Info-presentatie
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Integraal sociaal werk
Sociaal werk in een veranderende samenleving
HELP! Beren op de omgevingsweg
A+O project Co-creatie in de praktijk
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
VN-verdrag vraagt anders-om-gaan
POSITIE VAN DE GGD - SPEERPUNTEN - Terugduwen en toeleiden. - Samenwerken in de wijk. - Coördinator in de ketens. - Informatie is je kracht.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Geïntegreerd breed onthaal
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
Infosessie: attesten inkomenstarief 11, 18 en 20 januari 2016 Sofie Delcourt – VVSG Stafmedewerker Kinderopvang
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
JEUGDzorg - voor wie?.
Werken aan een buurt voor iedereen
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Integrale Arbeidscoach
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Transcript van de presentatie:

Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren dr. Hans Kröber Bestuurder Pameijer:hans.krober@pameijer.nl Adviseur Vilans: h.krober@vilans.nl

1926 gescheidenis gat lang terug / 1926 dr. J.Hh. Pameijer was de grondlegger / verhaal buitendienst ertc toelichting bij de plaatjes die je hier ziet

Inhoud Doel van de presentatie Sociale inclusie in Europa en Nederland Naar een sociaal model Kwaliteit van leven en sociale inclusie Wat vinden mensen er zelf van? Drie strategieën om te werken aan inclusie Een conceptueel model: succes- en faalfactoren Perspectieven

Sociale Inclusie Europa en Nederland Ongelijkwaardige participatie (Eurostat) 1.2 miljoen in instituten Nederland: geen trendsetter inclusie Beperkte invloed overheid Verzuilde structuur Inzichten wijzigen langzaam Voor en tegenstanders Wet van de remmende voorsprong

Naar een sociaal model Filmpje omgekeerde wereld -

Kwaliteit van bestaan en inclusie in en met de samenleving Schalock and Verdugo John O’Brien Instituuts- en support paradigma Deïnstitutionaliseren als voorwaarde voor inclusie

Mensen zelf aan het woord

Drie strategieën op weg naar sociale inclusie

Succes en faalfactoren bevindingen vanuit perspectief zorgorganisatie

Perspectieven Verschillende invalshoeken Sociaal Politieke Omgeving ‘Proactiviteit draagt bij tot succes’ Beïnvloed wet- en regelgeving (VN) en benoem vrijmoedig knelpunten Realiseer en maak gebruik van goede voorbeelden. Ontwikkel praktijken los van bestaande settingen Beïnvloed externe stakeholders (ABCD,PFP,Kwartiermaken) Deel kennis op verschillende niveaus Faciliteer pleitbezorgers (Coalitie voor Inclusie) Organisaties ‘ Complex maar beïnvloedbaar ’ Leef waardegeoriënteerd en faciliterend leiderschap voor Organiseer discretionaire ruimte voor professionals Creëer en maak gebruik van goede voorbeelden, leefwereld van mensen als uitgangspunt Bevorder open cultuur, presentie, wederzijds ondersteunend, leergemeenschappen

Perspectieven Verschillende invalshoeken Werknemers ‘Werken aan een nieuwe professionaliteit’ Waardeoriëntatie op kwaliteit van bestaan Investeer in waardeoriëntatie, toerusting en werkwijzen (PFP,ABCD, kwartiermaken) Geef ervaringskennis een duidelijke plek Leer omgaan met botstende logica’s Werk samen met opleidingsinstellingen rond ontwikkeling nieuwe professionaliteit. Personen die kwetsbaar zijn ‘ belang sociale netwerk’ Waardeoriëntatie op kwaliteit van bestaan, leefwereld. Investeer in werk (jobcoaching) Ondersteun regulier vrije tijdswerk, deelname . Ondersteun opbouw & onderhoud sociale netwerken Inkomensbeheer en armoedebestrijding Passende info over mogelijkheden participatie

Perspectieven Verschillende invalshoeken Implementatie strategie ‘inzicht in succes en faalfactoren’ Maak inschatting van verschillende succes en faalfactoren Ontwikkel op basis dit inzicht op interactief dynamische wijze plan Ondersteun vanuit de top Benadruk sense of urgence Ontwikkel bij veel faalfactoren los van de staande organisatie nieuwe inclusiepraktijken

Bestuurlijke opgaven ‘ Als het er echt op aankomt is je visie het enige stuur dat je in handen hebt’ Maatschappelijke legitimiteit Waardeoriëntatie Positie kiezen Kwartiermaken Transformative leiderschap Behoefte aan organisaties die gaan voor kwaliteit van bestaan Ondersteuningsparadigma als dominante rationaliteit Kunnen omgaan met verschillende logica’s Bestuurder als kwartiermaker, coalities facilitering primair proces Op een interactieve manier vormgeven uitgangspunten ondersteuningsparadigma