Op zoek naar een kennisbasis voor kennisontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Hoe ontstond dit initiatief ?
Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Wat is interactieve marketing?
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Maatschappelijk Aanbesteden
Cocreatie in de opsporing
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Leren in en door organisaties
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Gedrag in organisaties, 10e editie
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Begeleidingsplannen GGZ
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
1 Wie durft er nog in een vliegtuig, trein of auto te stappen? Over betrouwbaarheid van software Frits Vaandrager Institute for Computing and Information.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
Kennismanagement & Sociale media
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Professional Development Schools - Rijnmond
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
OPEN brainstorm.
If it doesn’t spread……it’s dead
Leiding geven aan school ontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Op zoek naar een kennisbasis voor kennisontwikkeling Velov studienamiddag Leuven 28-02-2007 Joost Lowyck

Conceptueel kader

Druk van ‘kennis’ maatschappij ‘raplex’ maatschappij: rapid & complex belang van informatie en innovatie mens als ‘kenniswerker’ het ‘nieuwe leren’ socio-constructivisme: ‘kennisarchitect’ Kennismanagement kennisontwikkeling en -deling toenemend gebruik van ICT informatie/kennismanagement tools

Kennis: definitie Kennis als diffuse term cyclische interactie data: geïsoleerde elementaire deeltjes getallen letters symbolen informatie: gecontextualiseerde betekenis text – co-text- context kennis: individueel verwerkte informatie cyclische interactie data-informatie-kennis-informatie

Kennis: types externe kennis (= informatie) interne kennis declaratieve kennis weten ‘dat’ procedurele kennis weten ‘hoe’ conditionele kennis weten ‘waarom’ en ‘wanneer’ expliciete kennis bewust, toegankelijk impliciete kennis verzwegen, verborgen, inerte kennis

Kennis: toenemende abstractie kennis ingebed in wetenschaps- en/of beroepsdomein inzicht in ‘discours’ van dat domein werkelijkheidsaspect en invalshoek (perspectief) conceptueel kader informatiestructuur kennis ontwikkelt naar steeds grotere ‘abstractie’ conceptuele schema’s samenhang kenniselementen slots (invulplaatsen) en relaties op diverse niveaus hiërarchisch of in ‘conceptmaps’ ontwikkelende kennisstructuur: ‘conceptual change’

Kennis expert-beginner omvangrijke domeinkennis specifieke concepten informatieverwerking strategieën multipele perspectieven en oplossingen beginner: gefragmenteerde kennis (bits) ‘dagelijkse’ begrippen beperkte informatieverwerking hiaten in voorkennis en misconcepties probleem: communicatie expert-beginner

Opvattingen over kennis: epistemologie aard van kennis: juist/onjuist zeker/onzeker eenvoudig/complex absoluut/tentatief aard van kennen: authoriteit vs. zichzelf als referentie ontvangen vs. zelf opgebouwd aanvaard vs. kritisch geëvalueerd formeel vs. contextueel

Kennis- of informatiemanagement?

Kennis in een organisatie Publications Validated knowledge Reports Training and education Information Consulting Documentation Individual Working knowledge Training and education Community of interest Competence centers Community of experts

Benaderingen informatiemanagement versus kennismanagement neerwaartse versus opwaartse informatiestroom of beide? standaardinformatie versus co-constructie van kennis bezit (‘ownership’) door elite of hele organisatie vaste, bevroren informatie versus dynamische kennisontwikkeling, -deling en evaluatie

Functies van ICT en informatiemanagement informatie-uitwisseling: documenten, boeken, video, dvd, software, video-conferencing, online-conferencing kennisopbouw door communicatie: e-mail, chat, listserv, MOO, MUD, (video)blogs, podcast… specifieke tools voor CSCL (computer-supported collaborative learning), zoals CSILE (Computer Supported Intentional Learning Environment) middelen voor informatie-organisatie (leerplatformen, informatiemanagement systemen,…)

ICT en (co)-constructie van kennis impact van ICT maar gemedieerd door actoren: tutor, coach, expert, peers percepties van /opvattingen over kennis aard van kennis (inhoud) aard van kennen (proces) behoefte aan digitale geletterdheid domeinkennis communicatiestrategie technologie middel tot kennisontwikkeling geen ‘technology push’

Kenniskringen, kennisgemeenschappen

Kennisontwikkeling als sociaal proces individuele kennis geleidelijke ‘internalisering’ van externe informatie uit omgevende cultuur sociale context als bron van kennis mens is sociaal wezen samenwerking is natuurlijk kennis is ‘verspreid’ over menselijke en culturele bronnen samenwerking stimuleert cognitie, motivatie, self-efficacy, volharding sociale vaardigheden (Vygotsky; Piaget)

Fasen in co-constructie van kennis delen/vergelijken van informatie ontdekken van frictie, dissonantie of inconsistentie onderhandelen over betekenis uittesten en wijzigen van synthese verwoorden van consensus en toepassing nieuwe kennis

Co-constructie van kennis in gemeenschappen open omgevingen eisen ondersteuning om ‘lost in hyperspace’ te vermijden kennisgemeenschappen zijn meer dan zelfhulpgroepen vermijden van ‘plafondeffect’ door input nieuwe informatie gemeenschappen van lerenden, kennisontwikkelaars en practici zijn doelgericht gemeenschappen delen niet alleen kennis, ze bouwen die ook op

Genetwerkte gemeenschappen leden van gemeenschappen creëren en delen doelen gemeenschappen zijn flexibel, meervoudig en natuurlijk functioneren niet in anonieme ruimte, wel in een plaats of plek die ze met symbolische betekenis vullen activiteiten van gemeenschappen zijn meerzijdig: cognitief, emotioneel, sociaal, ethisch, cultureel…

Kenniskringen ‘communities of practice’: kenmerken gemeenschap geborgenheid in sociale eenheid, ideeën uitwisselen, vragen stellen, zorgvuldig luisteren… kenniscreatie door kennisdeling kennisverspreiding handelingspraktijk standaarden voor uitvoeren van werk, communicatie, oplossen van problemen gemeenschappelijk domein algemene kennis, gespecialiseerde expertise, leden met zelfde beroep, functie of afnemend veld

Kenniskringen: onderzoek M. Kuijpers (1) kennisdeling en –creatie proces- of productgericht betrokkenheid, niet alleen belangstelling continuïteit (aanwezigheid) noodzakelijk ownership succesfactoren voor betrokkenheid: vrijwilligheid aandacht voor voor individueel leren gemeenschappelijke inhoud en resultaten samenstelling kenniskring verwachtingen verschillen in ervaring (weinig-veel): belemmerend anderssoortig: bevorderend

Kenniskringen: onderzoek M. Kuijpers (2) kennisverspreiding vooral intern, weinig extern afhankelijk van kennisproducten vooral visie als product wordt verspreid voorwaarden mensen uit meerdere organisatie-afdelingen afstemming ambitie kringleden-organisatie tijd voorzien voor kennisverspreiding kennisontwikkeling vooral kennis van kringleden, weinig gebruik van externe bronnen gevaar voor ‘heruitvinden van wiel’ te weinig gericht op handelingspraktijk en beroepsgroep

Aandachtspunten ontwikkeling van kenniskringen volop aan de gang grote diversiteit van doelen, inhoud, organisatie vaak nieuwe wijn in oude zakken individu behoort tot vele kringen en gemeenschappen behoefte aan betrokkenheid, engagement spanning m.b.t. opbrengst voor individu, groep, organisatie interne kring en externe input proces en product empirisch valideren van bestaande modellen op zoek naar evaluatie SWOT

Referenties Gunawardena, Lowe , C.A. & Anderson, T. (1997). Analysis of a Global Online Debate and the Development of an Interaction Analysis Model for Examining Social Construction of Knowledge in Computer Conferencing. Journal of Educational Computing Research, 17(4), 395-429. Heeren, E., Wit, D. de, Dijksta, J., & Verwijs, C. (1999). Kennismanagement en ICT. Opleiding & Ontwikkeling, 12(3), 23-26. Hofer, B.K., & Pintrich, P. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational research, 67(1), 88-140. Kessels, J. (2001). Verleiden tot kennisproductiviteit. Enschede: Universiteit Twente Kuijpers, M. (2005). Kenniswerk in kenniskringen. Onderzoek naar het fucntioneren van kenniskringen. CINOP. Lowyck, J. & Pöysä, J. (2003). Communities of learners: leergemeenschappen als context voor opleiding en ontwikkeling. Opleiding en ontwikkeling, 3, 9-12. Lowyck, J. (2003). Bouwen aan een leergemeenschap. Velon, Tijdschrift voor lerarenopleiders, 24(1), 34-35. Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-creating Company. New York/Oxford: Oxford University Press. Pieters, J. & de Vries, B. (2005). Kennisproductie en kennisdisseminatie in het Nederlandse onderwijsveld. Een voorstudie naar de rol van kennisgemeenschappen. Enschede: Universiteit Twente. Scardamalia,M. & Bereiter, C. (1991). Higher levels of agency for children in knowledge building: A challenge for the design of new knowledge media. Journal of the Learning Sciences, 1(1), 173-190. Simons, P.R.J., van der Linden, J., &. Duffy, T., (Red.). (2000) New learning. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Vanmaele, L. (2002). Leren schrijven van informatieve teksten. Leuven: Universitaire Pers Leuven. Vanmaele, L., Lowyck, J. & Wielemans, K. (1992). Vak- en taalstructuren: een verkenning van hun samenhang. Leuven: CIP & T. Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society. Camvridge, MA: Harvard University Press Weggeman, M. (2002). Verhogen van kennisproductiviteit. KWAPO netwerk, 15 maart