1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Passend onderwijs.
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Innoveren voor gezondheid
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
IB 1.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Veranderingen in de zorg
Zorg om Zorg Alliantiedagen 2011 – Verweer en Vernieuwing FNV vakcentrale.
Welkom 1.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Model Zorgstandaarden CONCEPT
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
Pastoraal op school.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
2C1’s Excellent Vision. Mission: 2C1’s Excellent Vision wil in de markt opvallen doordat onze klanten hogere rendementen behalen dan die bedrijven waarvoor.
Actief Burgerschap Plan Nederland.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Integrale aanpak Stilstaan bij concept ‘integraal’
Reflecties over een integraal veiligheidsbeleid
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
HAN Faculteit Educatie.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Inclusief onderwijs Geert Van Hove, Prof.Dr.
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 2 kwartaal 3: verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid Corstin Dieterich L
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Inclusie en Toegankelijkheid Wmo.Zo 3 december 2014 Gerry Vrielink Ruth Deddens.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Reiner Brink Regionaal Coördinatiepunt Fraudebestrijding Zuidoost Nederland.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Van object van zorg naar mensenrechten
Lokaal Sociaal Beleid.
Diversiteit & Inclusie
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Vermaatschappelijking van zorg
Medezeggenschap? Ook voor u!
B B O Probleem of uitdaging Besluit of oplossing beeld vorming
Werking IEM-consulenten
Wij komen centraal te staan !
In de vuurlinie van een pos
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert

2 Structuur presentatie  Inclusie: een complexe eenvoud?  Inclusie in hoger onderwijs: een contradictio in terminis?  Drie (voor)oordelen over inclusie.  Inclusie volgens het WNT.  Inclusie als relationeel concept.  Inclusie als beleidsconcept.  Een geïntegreerd beleid.  Een integraal beleid.  Een inclusief beleid.  Enkele beschouwingen tot slot …

3 Inclusie: een complexe eenvoud?  Is dit wel toe te lichten in 15 ‘?  Volgens het plan van aanpak (NL): Toegankelijke maatregelen voor eenieder waar het kan, bijzondere maatregelen waar het moet. Dus heel eenvoudig als principe!  Een impact op ALLE aspecten van het hoger onderwijs (cfr. Vlor-advies). Dus heel complex als realisatie!

4 Inclusie in hoger onderwijs: een contradictio in terminis?  Omwille van toelatingsvoorwaarden is hoger onderwijs per definitie excluderend!  Inclusie is dus hier te zien als includerend voor alle studenten die aan die voorwaarden voldoen.

5 Drie (voor)oordelen over inclusie.  Oordeel 1. Het voeren van een inclusief beleid kost veel geld.  Oordeel 2. Onze diensten staan open voor alle studenten, dus zijn we reeds inclusief.  Oordeel 3. Het voeren van een doelgroepenbeleid is in tegenspraak met een inclusief beleid.

6 Inclusie volgens het WNT.  Inclusie: insluiting, tegenover exclusie.  Inclusief: met inbegrip van, er mede onder gerekend, synoniem voor ingesloten.  Exclusie: uitsluiting, wering.  Exclusief: kan verwijzen naar het uitsluiten van mensen van een andere klasse.

7 Inclusie als relationeel concept.  Volgens Geert Van Hove (UGent) Inclusie is een permanent proces waarbij de dimensie ‘handicap’ steeds minder belangrijk wordt. Inclusie start bij het waarderen van diversiteit binnen een gemeenschap. Inclusie is een fundamenteel recht dat alles te maken heeft met ‘belonging’ (het erbij horen) en met ‘connectedness’ (verbondenheid). In een inclusieve omgeving participeren personen samen als gelijkwaardige leden. Er is dus geen ‘wij’ en ‘zij’ meer, er is enkel nog ‘wij’.

8 Inclusie als beleidsconcept.  Een beleid is inclusief als het beleid voor een bepaald domein zich ook bekommert om maatregelen die in de beleidsdomeinen met een andere finaliteit al of niet genomen worden. Het betreft hier zowel genomen maatregelen die de eigen finaliteit tegenwerken, als ontbrekende maatregelen die de eigen finaliteit zouden moeten ondersteunen.

9 Een geïntegreerd beleid.  Een geïntegreerd beleid wordt omschreven als het optimaliseren van de maatregelen die genomen worden in één of meer (sub)domeinen naar één of meer (nieuwe, hogere) globale doelstellingen.

10 Een integraal beleid.  Een integraal beleid heeft betrekking op alle aspecten van het functioneren van de persoon met een functiebeperking, waarbij men zich hierbij op het individu richt.

11 Een inclusief beleid.  Een inclusief beleid kan best omschreven worden als het afstemmen van de beleidsinitiatieven die in diverse domeinen genomen worden zoals bijvoorbeeld welzijn, huisvesting, voeding en onderwijs.  Een inclusief beleid is dus een afstemmingsbeleid.

12 Enkele beschouwingen tot slot …  Inclusie en gelijke kansen: de verhouding tussen middel en doel.  De salamitactiek van Notredame. De zelfbeschikkingsmacht en het beslissingsrecht van de hulpvrager. Ethisch verantwoord werken.  Inclusie en doelgroepenwerking.  Het hart van het gebeuren.