Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

21 mei – ontmoetingsdag - sessie 2a - 13 uur tot uur - lokaal A (aula)
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Informatieavond 22 april 2013
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Realisatie kindcentrum
Leren in een ICT - context. een verhaal in beeld brengen…
Integrale opdrachten STW
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Een gewaarborgd ict-aanbod in de school voor de toekomst.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Eeklo-aalter filip dhaenens eeklo-aalter filip dhaenens zuid-west henk de reviere zuid-west henk de reviere gent hilde uvin gent hilde uvin aalst werner.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Het leermiddel centraal Aanbod en vraag. Het leermiddel centraal 2 Even voorstellen Roos Scharten Projectmanager Ontwikkelcentrum.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Welkom in het vierde leerjaar! vierde leerjaar OmerWattez.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Voortgangsgesprek fase 1
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Planborden en dag- /weektaken
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Workshop ‘visieversneller’
WELKOM.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
© 2015 Centre of Expertise Leren met ict Hogeschool van Arnhem en Nijmegen RESULTATEN BEGINMETING LEREN EN LESGEVEN MET ICT SPO DE LIEMERS SCHOOLJAAR
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Workshop 19 oktober 2016 CVO Antwerpen
Wat is coöperatief leren?
Workshop 2 24 november 2016 CVO Antwerpen
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Transcript van de presentatie:

een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes, twee blauwe, trapeziumvormige strepen twee kleine boogjes

SAVED BY THE BELL …

vaststellingen… bron: kennisnet (Vier in Balans Monitor, 2007) en wat bevestigd wordt door Buettner en Harrari en Baron 70% van de leraren de behoefte heeft aan bruikbaar lesmateriaal en content voor computergebruik… ontdekkend leren zelfstandig leren, differentiëren en remediëren diagnosticeren en evalueren inoefenen het is uit onderzoek gebleken dat voorbeeldmateriaal als losstaand aanbod heel moeizaam een continue verandering in gang zet als radertje in een groter geheel kan voorbeeldmateriaal (…) ertoe leiden dat leerkrachten zelf verder voortborduren op de ingeslagen weg

in de praktijk www.ict-platform.be

I-BORDEN

prikkels kansen kennis gedrag vaardigheid competentie leervermogen

leren … leren … leren ict als vervanging of aanvulling op traditionele leer- en hulpmiddelen? Substitutie … het oude Rome in 3D virtueel Groningen ICT en nieuwe media om “leren” aangenamer, efficiënter, gedifferentieerder te maken een beamer… vervangt … wandplaten een interactief whiteboard… vervangt … schoolborden online oefeningen … vervangen … tafelrijtjes ict-gebruik als onderdeel van de onderwijsvisie en instrument om het onderwijs te veranderen? Transitie … ICT en nieuwe media om het “leren” te verbeteren mindmapping… verbetert … taalverwerving en woordspinnen google earth ... verbetert ... werolessen ict als strategisch instrument voor leren op maat, samenwerking en communicatie? Transformatie … ICT en nieuwe media om “leren” te vernieuwen dropbox De leerlingen hebben een leerplek op internet waar ze zichzelf voor kunnen stellen, leerdoelen formuleren en samenwerken met andere kinderen aan een werkstuk … Echte verandering begint bij de visie op onderwijs … wiki web 1.0, 2.0, 3.0, … “layar”

leren … in een nieuwe context Informatie- en communicatietechnologische kennis leren E-leren pedagogisch-didactisch handelen inhoudelijke kennis TE-leren onderwijzen

competenties… in een doorstromingsmodel technische en instrumentele vaardigheden oefenen leren creatief vorm geven Inbreng van ideeën en kennis ontwikkelen van ideeën en kennis zoeken, verwerken en bewaren presenteren communiceren mediawijsheid construeren van nieuwe ideeën en kennis

werkpunten uit doorlichtingen groei- en leerlijnen Integratieritme eindtermen ICT evalueren en systematisch schriftelijk rapporteren en alternatieve evaluatievormen introduceren geen zicht op de output van het ICT-beleid ICT nog maar in beperkte mate gehanteerd om te communiceren registreren van de vorderingen van leerlingen op het rapport fasegewijze invoering van ICT zodat garanties betreffende het aanbod en een strategie voor leerlingenevaluatie tot de werking behoren

ICT i.v.m. een project rond “Roodkapje” Zet beeld- en geluidsmateriaal (filmpje of foto’s) van het optreden op de website van uw school. Mail ons een bericht zodra alles op de website van de school staat. Maak een powerpointpresentatie of een fotoreportage van ‘Variaties op Roodkapje’. Eventueel kunt u dit uitbreiden met ‘The making of Roodkapje’. Toon dit aan ouders en zet het op de website van de school. Wissel de informatie uit binnen de scholengemeenschap waartoe de school behoort. Dit veronderstelt competenties als “(op)zoeken”, “bewerken”, “bewaren”, “ontwerpen”, “presenteren”, “communiceren” Dit vraagt vaardigheden van omgaan met een digitaal fototoestel, een beamer, een website, powerpoint, een geluidsinstallatie, een brochure typen en printen, foto’s invoegen, e-mailen, … Dit impliceert evaluatie en zelfevaluatie en kan leiden tot een woordelijke rapportering.

een (gewaarborgd) aanbod op school. Hoe ?

kleuters: stap voor stap...

kleuters: voorbeelden horende bij BC’s

Gewaarborgd aanbod ict in een schoolloopbaan - aanvankelijk rekenen inoefenen - woordpakketten inoefenen - informatie zoeken via google - Franse woordenschat verwerven - tijdsaanduidingen leren - in- en aanzichten en berekening bij (ruimte)figuren - tafels leren - een tekst schrijven en creatief vormgeven - mijn gemeente in beeld brengen - een werothema voorstellen aan anderen - een tweetal muzische activiteiten - een presentatie bij een uitstap of bezoek - een tweetal webpaden bij een werothema - montage bij de verwerking van de openluchtklassen - virtuele verkenning in tijd en ruimte

ordeningskader communicatie coaching rapportering implementatie fasen vaardigheden leerling mediawijsheid fasen inspannings-verplichtingen evaluatie gewaarborgd aanbod doorstromingsmodel ICT in de basisschool klas competenties school bijv.via de ICT-ontwikkelingslijnen schoolleiding bouwstenen bewaking visie op onderwijs i-coach content doorlichting deskundigheid Bijv.: ICT-platform ICT-beleidsplan infrastructuur Bijv.: Pictos, ICT-beleidsplan,…