Naar een Digitale Klas SCW. Overzicht  ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Mogelijkheden van ICT  Leermodel: de lerende centraal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties.
Een vernieuwde communicatieaanpak Werkgroep communicatie.
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
Wat komt er zoal bij kijken?
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Welkom.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
De pedagogische meerwaarde van ICT?
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
CONCEPT OPERATIE X.
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
Tweede Kamer Dienst Informatievoorziening een snelle blik vooruit
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Marchien Folkerts en Paul Westeneng Persoonlijk digitaal leren met
Tussenstand 19 mei 2011 De laatste hordes. Overzicht Stand van zaken werkpakketten Wat blijft er nog te doen Stadia van implementatie Vragen.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Inrichten van een dienst Weblectures
Een digitale leeromgeving met inhoud
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Evaluatie Leerlijnen.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Bijeenkomst September 2015
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Vaco’s
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Presentatie EduCheck SOML
Vaco’s
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Proeflokalen Vitalis (lopend onderzoek)
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Samenwerken en communicatie
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Examens met ICT komen er aan
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Samenwerken en communicatie
Examens met ICT komen er aan
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Werkveldbijeenkomst VZ 4 september 2018
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Werkveldbijeenkomst VZ 4 september 2018
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Naar een Digitale Klas SCW

Overzicht  ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Mogelijkheden van ICT  Leermodel: de lerende centraal  Voorwaarden  Besluit

ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Anders omgaan met informatie: van distributie naar consultatie > interactiviteit  Omgaan met nieuwe technologieën > multimedia  Onderwijskundige consequenties: zelfsturend leren > halfopen leerruimte

Mogelijkheden van ICT  Hypertekst en hypermedia  Koppelen van verschillende informatiebronnen  Ook foto’s, geluid, video  Visualiseren  Aanschouwelijke informatie  Schema’s, tabellen, grafieken  Presenteren en publiceren  Ontwikkeling presentatievaardigheden  Studenten dragen bij tot uitbouw en actualisering van de leerstof

Leermodel: Instructie via CBT  Leren volgens eigen tempo  Minder begeleiding vereist  Continue voortgangsbewaking via vragen en toetsentoetsen  Minder doceren, meer tijd voor andere vormen van begeleiding

Leermodel: de lerende centraal  Leren leren: actief opzoeken, ordenen en integreren van kennis  Voordelen:  Sluit aan bij manier van omgaan met kennis in de informatiemaatschappij  Aanloop tot andere onderwijsvormen als projectonderwijs  Niet enkel kennis verwerven, maar ook kennis genereren

Leermodel: halfopen leerruimte

Voorwaarde 1 : Aangepaste PC-klas(sen)  Minimum 25 PC’s  Multimedia: beeld + geluid  Hoofdtelefoontjes  Opstelling

Voorwaarde 2 : Inschakeling in lessenrooster  Geleidelijke ontwikkeling van externe naar interne structuur  Vlotte toegang

Voorwaarde 3 : Vertikale integratie van lessenpakket  Verslaggeving eerste jaar: literatuurlijsten, abstracts etc. > multimediale databasemultimediale database  Practicum tweede jaar: organisatiefiches  Media derde jaar: fotoreportages en video- interviewsfotoreportages

Besluit  ICT = aanvulling, geen vervanging  Stapsgewijs implementeren  Scholing studenten en docenten  Materiële voorzieningen  meerjarenplanning  vanuit duidelijke visie