Naar een Digitale Klas SCW
Overzicht ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking Mogelijkheden van ICT Leermodel: de lerende centraal Voorwaarden Besluit
ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking Anders omgaan met informatie: van distributie naar consultatie > interactiviteit Omgaan met nieuwe technologieën > multimedia Onderwijskundige consequenties: zelfsturend leren > halfopen leerruimte
Mogelijkheden van ICT Hypertekst en hypermedia Koppelen van verschillende informatiebronnen Ook foto’s, geluid, video Visualiseren Aanschouwelijke informatie Schema’s, tabellen, grafieken Presenteren en publiceren Ontwikkeling presentatievaardigheden Studenten dragen bij tot uitbouw en actualisering van de leerstof
Leermodel: Instructie via CBT Leren volgens eigen tempo Minder begeleiding vereist Continue voortgangsbewaking via vragen en toetsentoetsen Minder doceren, meer tijd voor andere vormen van begeleiding
Leermodel: de lerende centraal Leren leren: actief opzoeken, ordenen en integreren van kennis Voordelen: Sluit aan bij manier van omgaan met kennis in de informatiemaatschappij Aanloop tot andere onderwijsvormen als projectonderwijs Niet enkel kennis verwerven, maar ook kennis genereren
Leermodel: halfopen leerruimte
Voorwaarde 1 : Aangepaste PC-klas(sen) Minimum 25 PC’s Multimedia: beeld + geluid Hoofdtelefoontjes Opstelling
Voorwaarde 2 : Inschakeling in lessenrooster Geleidelijke ontwikkeling van externe naar interne structuur Vlotte toegang
Voorwaarde 3 : Vertikale integratie van lessenpakket Verslaggeving eerste jaar: literatuurlijsten, abstracts etc. > multimediale databasemultimediale database Practicum tweede jaar: organisatiefiches Media derde jaar: fotoreportages en video- interviewsfotoreportages
Besluit ICT = aanvulling, geen vervanging Stapsgewijs implementeren Scholing studenten en docenten Materiële voorzieningen meerjarenplanning vanuit duidelijke visie