De ondersteuning van Connect lezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
Preventieve instructiemethodiek
Interventies RALFI.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Informatie-avond Groep 2/3.
Connect Woordherkenning
Welkom in groep 3.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Welkom op de informatieavond
Vergoedingsregeling dyslexie
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Voortgezet technisch lezen
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
Informatie-avond Groep 3/4
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Informatieavond groep 3 WELKOM
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
ouderavond groep 3 - lezen
Voorlichtingsavond groep 3
Effectief leesonderwijs
Leerlijnen in relatie met de methode
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Infoavond groep 4.
Bouw!.
Structureel Coöperatief Leren
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
Onderwerpen van deze avond
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Basisschool Op De Horst
Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries. Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries.
Juf Miranda Molengraaf
Informatieavond 15 september  Ellen (ma-do-vr) en Nellie (di-wo)  Nellie ook MT (do)  Op dinsdag 1 e jaars studente Pabo: Elke  Anita en Ruud.
Informatieavond groep 3
Info avond groep 3 17 september 2015
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
ouderavond groep 3 - lezen
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Ouderavond groep 3 Lezen op school/thuis.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Informatieavond groep 3
Colette de Bruin Bron: Geef me de 5 Colette de Bruin Bron:
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Logomedia Logopediepraktijk te Dordrecht Chantal Mailly
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Transcript van de presentatie:

De ondersteuning van Connect lezen Hoe leert Anne lezen? De ondersteuning van Connect lezen

Praten met ondersteunig van gebaren

Leespraat

Letters aanleren

Op school Methode: Veilig leren lezen Veilig in stapjes Schrijfletters uit: Lezen moet je doen Schrijven met: Schrijven op maat

Connect Klanken en Letters Klankbewustzijn Klank-teken-koppeling Technisch lezen (decoderen)

Uitgangspunten: Aansluiten bij leesonderwijs in de groep (geen vervanging van leesinstructie) Eén letter centraal Drie sessies van 20-30 minuten Zone van de naaste ontwikkeling

Hoe ziet een sessie eruit? Fase 1: Rijmpje voorlezen Fase 2: Stoplichtletter Fase 3: Zoek de letter Fase 4: Woorden schrijven Fase 5: Woorden lezen Fase 6: Samen lezen

Aanpassingen voor Anne Stoplichtletter: magneetletters; later wel schrijven Woorden schrijven met magneetletters Extra auditieve oefeningen Spelletjes

Connect Woordherkenning Doel: verbetering van de woordherkenning met medeklinkerclusters, tweelettergrepige woorden en meerlettergrepige woorden Nauwkeurigheid (boven tempo)

Connect Vloeiend lezen Bedoeld voor kinderen die de aanvankelijke leeshandeling beheersen, maar niet komen tot automatiseren Doel: Maken van leeskilometers Komen tot vloeiendheid

Hoe ziet een sessie eruit? Fase 1: Oriëntatie Fase 2: Voorlezen en interactie Fase 3: Simultaan lezen Fase 4: Woorden schrijven en lezen Fase 5: (Duo) lezen Afsluiting

Overal kom je letters tegen…

Achtergrondinformatie: “Dyslectische kinderen leren lezen” Anneke Smits en Tom Braams www.dyslectischekinderen.nl

Tip: “Geef me de 5” Een praktisch houvast bij de opvoeding en begeleiding van kinderen met autisme Colette de Bruin Wat Wie Waar Wanneer Hoe