AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

PAVO Proces-Analyse, -Verbetering en -Ontwikkeling met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte.
Menno Karres Lead Auditor
Welkom !!! Stichting Lodewijk de Raet Geert Vansieleghem
fundamenteel, richtinggevend en samenhangend
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Workshopronde Woensdag 18 april
Een Jaarplan maken volgens de indeling van het INK Managementmodel met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte Van buiten naar binnen Van grof.
Realisatie kindcentrum
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Logical Framework Approach
COMPETENTIEONTWIKKELING
Deskundigheidsbevordering in de Palliatieve Zorg
Vergaderen en notuleren
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Wat is een communicatieplan?
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
AISHE, Keurmerk, kwaliteit en beleid
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Implementatie Normblad 8002
Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer.
© de vries business consultancy, 2008
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
Congres Appreciative Inquiry
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Informatiemanagement
Vergaderen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden

Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Gespreksvaardig-heden
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Social work Week 2.
Verpleegkundig redeneren
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Reflecteren.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale vergaderingen mei - juni 2003.
Communicatie met leden Taakverdeling bestuur Erick van der Schouw Henk Edgar Februari 2016.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Kwaliteitszorg Les 4.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Gesprekstechnieken Les 3.
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Samenwerken en communicatie
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Transcript van de presentatie:

AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink

Rollen AISHE auditor  Deskundig op het gebied van duurzame ontwikkeling  Onderwijskundige  Neutraal voorzitter  Auditor

3 Het wat en waarom van auditen?

Fasen AISHE auditproces (draaiboek AISHE assessment)  Aanvraag AISHE audit  Proces vaststellen  Voorbereiding audit  Uitvoering audit  Afronding audit  Follow-up Accent vandaag

5 Audit proces Voorbereiding Uitvoering Rapportage Follow-up

Voorbereiding als auditor  Context eigenmaken van de instelling en opleiding(en) − Wat doe je zoal? − Met wie contact? − Hoever moet je gaan?

Voorbereiding als auditor  Hoe pak je de ‘inleiding AISHE instrument’ aan zodat ie bij jou past? − Agenda van de dag − Duurzaamheid kunnen toelichten − AISHE methode kunnen uitleggen − Werkwijze kunnen uitleggen

Uitvoering audit  Tip: wees royaal op tijd  Tip: kleding  Afstemming met de notulist  Small talk met contactpersoon en management  Binnendruppelen deelnemers t/m start: take the lead

Uitvoering audit  Voorstellen − Jezelf en notulist − Dat je iets gaat vertellen over doel en werkwijze − Korte impressie programma van de dag  Achtergrond − AISHE in het algemeen

Uitvoering audit  Duurzaamheid − In hoeverre DO is geïmplementeerd in opleiding en organsiatie − Duurzaamheid niet alleen binnen eigen vakgebied, maar in brede zin − Begrip toelichten adhv de 3-4 P’s

Uitvoering audit  Methode − AISHE afkorting uitleggen − Duurzaamheidsonderwerpen en aspecten van de organisatie; blz 8 − PDCA − Groepering 20 onderwerpen in 5 groepen − Meting van fasen; blz 7 − Uitwerking per criterium

Uitvoering audit  Werkwijze individueel − lezen en beoordelen − Fasen opklimmend; toelichting score tussen 2 fasen − Formulier invullen; p 22

Uitvoering audit  Toelichten werkwijze gezamenlijk consensus − Toelichting intersubjectiviteit; vangnet; overeenstemming laagste fase − Per criterium consensus Rol voorzitter en deelnemers − Ideeën verbetering – doelen benoemen gewenste situatie (termijn gezamelijk vaststellen) − Prioriteiten toekomstig beleid − Verslag; plaatje toelichten

Uitvoering audit  Per criterium 1. Criterium noemen 2. Overzicht geven n.a.v. individuele scores 3. Discussie 4. Discussie gewenste situatie 5. Besluitvorming huidige situatie 6. Dan gaan we naar de volgende…

Uitvoering audit  Rol voorzitter tijdens discussie huidige fase − Vragen naar meningen / voorbeelden − Bij wie starten? − Wat is kenmerkend voor fase en waarom. Rol ondersteunende documenten. − Samenvatten / checken / besluiten op basis van consensus (anders laagste fase)  Rol voorzitter tijdens discussie gewenste situatie − Hoe in de toekomst tevreden; wie is daar bij betrokken? − Tip: discussie van groot belang voor de organisatie: wordt ahw hun actieplan − Concrete activiteiten

Afronding van de audit  Notulen in AISHE reporter − Redactie voeren − Checken dat relevante documenten ook inderdaad worden genoemd − Zorg dat lay-out er tip-top uitziet  Beoordeling voor keurmerk

 Welke rol heb je in de verschillende fasen van het AISHE audit proces?

Auditprincipes 1. Ethisch gedrag − Professionaliteit, vertrouwen wekken 2. Eerlijke verslaglegging − Juistheid 3. Gepaste beroepsmatige zorgvuldigheid − Toewijding en beoordelingsvermogen bij uitvoering 4. Onafhankelijkheid − Niet eigen werk auditen; bevindingen niet op basis van standpunten, maar op verkregen auditbewijs 5. Aanpak op grond van bewijs − Systematisch werken