Van probleemstelling naar doelstelling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
….een korte presentatie
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Hogescholen in Dialoog
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Verandering & Weerstand
Proces en Product.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Wenselijke preventie in het Onderwijs
Human Dynamics.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Een verpleegkundige interventie
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Werkvormen Dialoog Werkt!
Het wezen van ‘contact’
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
18 november 2011.
Emotie en gedrag SlowChangeMgt.nl.
Syncope hulpverlening.
Een theoretische verkenning
Betrokkenheid op de werkvloer
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Gespreksvaardigheden
Workshop evalueren Dcp
Weerstand kan je opvatten als feedback
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Solliciteren: wat wil ik?
Omgaan met de gevolgen van trombose
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Anders kijken, anders doen
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Onderhandelen: een kunst apart
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Communicatie 7e les.
Evaluatieonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Van probleemstelling naar doelstelling Nu we de probleemstelling helder hebben en vooraleer we verder plannen en doelen formuleren … Is het probleem wel oplosbaar? Hoe is het oplosbaar? Zijn de voorwaarden aanwezig?

Van probleemstelling naar doelstelling Het gaat om de verbinding tussen beide: Wat moet er finaal bereikt worden (Produkt) en hoe draagt dit dan bij tot de oplossing van het Probleem? Doelstellingen versus doelen, idealen, bedoelingen, motieven, …. Centrale doelstellingen, werkdoelstellingen en persoonlijke doelstellingen

Doelen concretiseren via het SPIRO model Specificity (specifiek zijn) Performance (in termen van gedrag) Involvement (betrokken zijn / eigen aandeel) Realism (werkelijkheidszin / realiseerbaarheid) Observability (observeerbaarheid)

Fase 4: Strategie en programmering Fase 5: Uitvoering Fase 6: Afsluiting en evaluatie produktevaluatie procesaevaluatie

Menselijke problemen oplossen: E = K x A (formule van Maier) Effectiviteit: vollediger t.a.v. het beoogde doel (gewenste impact) efficiënt tot stand gekomen (minder kost / E-verlies) Kwaliteit: het objectieve, inhoudelijke en materiële aspect van de oplossing is functie van expertise Acceptatie: het subjectieve aspect: aantrekkelijkheid / wenselijkheid is functie van betrokkenheid en participatie

3 soorten problemen = 3 soorten benaderingen / rollen Ka-probleem kA-probleem KA-probleem Zoek zelf een voorbeeld van elke type probleem Welke benadering / rol past bij welk type probleem?

zakelijke problematiek rationele benadering / expertenrol acceptatie betrokkenen centraal kwaliteit oplos- sing centraal emotionele benadering / coachende rol menselijke problematiek

Toepassing op organisatie-ontwikkeling fasering Proces- Strategieën Rationele strategieën Machts- Unfreezing Ik zie, zie jij ook, herken je dat, vind jij ook? Jij bent toch zeker met me eens dat … Dit is het probleem, het moet opgelost worden Moving Zoeken naar een oplossing: wat wil jij nu zelf? Als je verstandig bent pak je het zo aan Het moet zo opgelost worden Freezing (evaluatie) Ben je nu tevreden? Kijk nu eens hoe goed het gaat Zo is het goed!

Toepassing op organisatie-ontwikkeling Ka-situatie Rationele of machtsstrategieën kA-situatie Processtrategieën KA-situatie Beperkte processtrategie binnen duidelijke kaders (bijv. duidelijk stellen van criteria voor de oplossing)

Het fenomeen ‘weerstand’ Symptomen als: men ‘vergeet’ een afspraak of komt te laat men werkt niet mee men knikt braaf ja… Uitspraken als: ‘in theorie is dat gemakkkelijk, maar jij staat niet in de praktijk’ ‘wat is daar nu nieuw aan, dat doen we toch al jaren’ ‘wanneer gaan ze ons nu eens met rust laten’

Uitingsvormen van weerstand Vecht- en vluchtgedrag Kritiek, sarcasme, ‘ja maar’-reacties, tegenwerking, … Uitstellen, slachtoffer-gedrag, ontkennen, ja-knikken, … Weerstand = inhoud x emotie Verbaal en non-verbaal Weerstand = energie

Weerstand als feedback De reactie van de ontvanger op: mij mijn boodschap de wijze waarop ze gebracht werd de context waarin gans het gebeuren zich afspeelt derden Waar zoek ik de oorsprong van de weerstand?

Aanpassingsgedrag is nog geen veranderingsdynamiek Ontkenning “Ik doe gewoon verder” Engagement “Ik ben volledig mee” Weerstand “Niet met mij” Exploratie “Ik wil wel eens proberen” Gericht op Het verleden Gericht op de toekomst