Geneeskunde Onderwijs in Nederland 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde
(potentiële) belangenverstrengelingGeen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Bedrijfsnamen  Sponsoring of onderzoeksgeld  Honorarium.
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
De Huisartsopleiding in Nederland
Opleidingen bedrijfsgeneeskunde
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Voorlichting Master geneeskunde
Louise C. Urlings-Strop
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Voorzitters Prof.dr. E.J.Th. Rutgers NKI-AVL, Amsterdam
“Krijgt mijn kind overal de beste behandeling?”
Het inzetten van verloskundigen bij het medisch onderwijs Opleiden voor de zorg van morgen Fedde Scheele & Joyce Kors.
Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven
Integreren van onderzoek in onderwijs
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie
Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal.
W. Peetermans DH-D Interne Geneeskunde UZ Leuven
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Wetenschappelijke stage
Dr. Hester Daelmans en Drs. Aphrodite Jacobs
Samenwerking werkveld - HAN
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
KEIHARDE KENNISQUIZ DvdB Vraag 1 Hoeveel Ad’s draaien er nu?
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Van Docentprofessionalisering naar Scholarship of Teaching: - op weg naar een volwaardige plaats van onderwijs / opleiding in de organisatie en - naar.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
UMCG University Medical Center Groningen Welkom bij:
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
M2 Pico-CAT (KDO 17 juni 2010) E.A.van Hell 17 juni 2010.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Erkenning buitenlandse artsdiploma’s
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Minor. MINOR Semester Minor van 24 EC Bachelorthesis van 6 EC Relatie minor met bachelorthesis.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum
1 Voorlichting instroom jaar 3 bachelor Dr. I.E. Thunnissen Opleidingscoördinator Bachelor GNK M. Kraan Onderwijszaken.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Conceptuele denker Anne
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Vakmanschap & de arts M&G van de toekomst Prof. Dr. Marie-Louise Essink-Bot Afd Sociale Geneeskunde AMC-UvA 21 april 2016.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Titel, gelegenheid, datum
Werkconferentie Leren in de zorg
Correspondentie: Petra Habets,
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Geneeskunde Onderwijs in Nederland 2012 Visitatiecommissie Geneeskunde 2011/2012

Accreditatie Procedure Zelfevaluatierapport kritische reflectie Externe kwaliteitsbeoordeling WHW (1992) art.1.18 Accreditatie opgenomen in WHW (2002) NVAO Diplomarecht Financiering opleiding Studiefinanciering Procedure Zelfevaluatierapport kritische reflectie Visitatie NVAO besluit accreditatie: eindkwalificaties Raamplan 2009 onderwijsleeromgeving toetsing, gerealiseerde niveau

Visitatiecommissie Geneeskunde 2011/2012 prof. dr. G. Blijham emeritus hoogleraar Interne Geneeskunde, UMCU mw.prof.dr.D.D.M. Braat hoogleraar Verloskunde, Gynaecologie , UMC St Radboud prof. dr. Th.J. ten Cate hoogleraar Medical Education, UMCU mw. prof. dr. J. Denekens hoogleraar Huisartsgeneeskunde, Universiteit Antwerpen prof. dr. H.F.P. Hillen (voorzitter) emeritus hoogleraar Interne Geneeskunde, MUMC+ dhr. C. von Kriegenbergh BSc student geneeskunde, Erasmus Universiteit Rotterdam drs. J. Kropff student geneeskunde, Universiteit van Amsterdam prof. dr. G.P. Mannaerts hoogleraar Farmacologie en Moleculaire Biologie, KU Leuven prof. dr. H.A.J. Struijker Boudier hoogleraar Farmacologie, MUMC+ mw. prof. dr. M. de Visser hoogleraar Neuromusculaire Ziekten, AMC prof. dr. R.P. Zwierstra (vice-voorzitter) emeritus hoogleraar Medisch O&O,UMCG .

“Ik zal behandelingen voorschrijven om de patiënt te helpen volgens mijn oordeel en mijn bekwaamheid – en ik zal ervoor zorgen dat ik aan patiënten geen schade toebreng of verkeerd doe.” Hippocrates 460 v.C.

Herman Boerhaave (1688-1738) Communis Europae Preceptor

Geschiedenis accreditatie 1974 Raamplan Artsenopleiding nieuwe stijl 1992 Onderwijsvisitatie VSNU 1994 Raamplan 1994; eindtermen van de artsopleiding 1997 Onderwijsvisitatie VSNU 2001 Raamplan artsopleiding 2001 2003 NVAO Accreditatie kaders Onderwijsvisitatie NVAO Overgangsregeling BaMa Tussentijdse onderwijsvisitatie BaMa Raamplan Artsopleiding 2009 NFU

Visitaties opleiding geneeskunde 1992-2012 Competentiegericht Studentgeoriënteerd Lifelong learning Multidisciplinaire thematische blokken Blokoverstijgende longitudinale lijnen Academische wetenschappelijk vorming Professionele vorming Onderwijsinstituut organisatie curriculum toetssysteem

Geneeskunde onderwijs in Nederland 2012 State of the art rapport en benchmark rapport Kenmerkende profielen Sterke en zwakke punten per opleiding good practices Best practices Benchmarks Toekomstig en internationaal perspectief

Kenmerkende profielen UMCU SUMMA UMCG UMCN MUMC AKO Vumc AMC EUR LUMC    Generalistische visie x x x x  Basisvakken x x x x x x  Kleinschalig onderwijs x x x x  Directief leerproces x x x  Wetensch. vorming x x x x x x x x  Profession. vorming x x x x x x x x Internationalisering x x x x x x   ICT x x x  Vroege pat.contacten x x x x   Klinisch onderwijs x x x x

Aandachtspunten voor verbetering Onderwijskundige vernieuwing - kleinschalig onderwijs - team based learning medical teacher 2012 - transformative system based learning lancet 2010 - digitale leeromgeving nejm 2012 Huisartsgeneeskunde - Sociale Geneeskunde Onderwijsconcept en toetsing in de klinische fase - longitudinale integratie coschappen med. teacher 2012 - programmatic assessment :‘constructive alignment’ onderwijs en toetsing med. teacher 2011

Aandachtspunten voor verbetering Academische vorming Professionele vorming Portfolio “For many hold ‘twould be so hard Through Heaven’s gate to wheedle A doctor as to drive a camel through The eye of a hypodermic needle” William Snowden Battles ‘The doctors dream”1852 Medical humanities

Best Practices EUR: Mechanismen van ziekten als leidend principe voor de programmering van de bachelor VUmc : De parate kennis toetstoets PAK UMCG : Professionele ontwikkeling en beroepsvoorbereiding UMCN: ‘Just in time learning’ in het sandwichmodel van de coassistentschappen UMCU : Wetenschappelijk onderwijs in de onderzoeksmasters MUMC:

Benchmark curriculum studielast 36-40 uur per week voor de bachelor bachelor 30% contacturen en 70% gestructureerde zelfstudie onderwijsconcept bachelor 60-70% van de contacturen als kleinschalig onderwijs (12-15 studenten) flexibiliteit en keuzeruimte in het programma van 20% maximale studielast van 46 uur in de coassistentschappen staf student ratio 1:16 tot 1:18

Benchmark curriculum Bachelorprogramma: combinatie van onderwijsblokken en longitudinaal lijnonderwijs met toenemende complexiteit blokoverschrijdend lijnonderwijs met academische vorming, wetenschappelijke methodologie van de geneeskunde en de psychosociale aspecten van de geneeskunde mastercurriculum gebaseerd op ‘just in time learning’, voor- en naweken coschappen Onderwijs en mentorsysteem professioneel gedrag Toepassing van een portfolio voor de longitudinale beoordeling en feedback over te bereiken competenties.

(inter)nationaal en toekomstig perspectief Niveau van kennis Totaal aantal deelnemers en percentage geslaagden voor de eerste poging van drie USMLE-tests over de periode 2001-2011 USMLE Step 1: Step 2: Step 2: Basic Sciences Clinical knowledge Clinical Skills*   N slaag% N slaag% N slaag% Alle Nederlandse deelnemers 193 61,1 110 85,5 96 89,6 Alle Noord-Europese deelnemers 4206 75,9 3560 86,6 3153 87,9 Alle EU-deelnemers 12379 69,1 9878 80,8 9610 82,3 Alle deelnemers 137757 69,5 111555 80,0 112749 78,6 Internationaal vergelijkend basisartsexamen Europees examen (European Board of Medical Assessors)

(inter)nationaal en toekomstig perspectief Massaliteit van de opleiding - community based learning Duur van de medische opleiding - opleidingscontinuüm - flexibilisering Structuur van de basisopleiding - graduate entry master - pre-med college 4 jaar geneeskunde

internationaal en toekomstig perspectief Flexner 2010: Educating Physicians: A Call for Reform of Medical School and Residency . Academic medicine . 2010;85:220-227. - standaardisering en individualisering - integratie kliniek en basisvakken - habits of inquiry and improvement - professionalisme Lancet Commission 2010: Health professionals for a new century Lancet 2010;376:1923-58. -

Geneeskunde Onderwijs in Nederland 2012 State of the Art rapport en Benchmark rapport van de visitatiecommissie Geneeskunde 2011/2012