1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Differentiëren naar leerwegen
Drechtster College Onderwijsaanbod AGL
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Hoe organiseer ik een PvB?
Arrangementen Groen Proeven
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Hoe zet ik een goede praktijksituatie op voor een PvB?
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
De Groene Werkplek: praktisch materiaal voor competentieleren
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Landbouwbreed Floracollege.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
GKC-project Ruggengraat
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Welkom bij 30 oktober 2008.
23 april 2009 Wellantcollege wisselt uit Eric de Bruin en Elise van Vliet.
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
WELKOM Wat brengt je hier ? Wat verwacht je hier te horen ? Wat verwacht je hier te halen?
Workshop “Beoordelen”
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Help Selina’s eerste les
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008.
De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Kwalificatiestructuur bouw en infra
Loopbaancompetenties
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Visieontwikkeling Les
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Experimentele modevormgeving
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Transcript van de presentatie:

1

Reflecteren 2010-3-18 Bunschoten

Peter Siemerinck Jos Melgers

Wat gaan we doen? Reflectie op een uitgevoerde PvB, hoe pak je dat aan, wat wel en wat niet. (Jos 5 min.)   STARRT een luchtige uitleg (Peter 5 min.) Voorbeeld reflectie gesprek (Jos Peter 10 min.) Zelf oefenen. ( 3 personen) 1 assessor 1 Leerling 1 competentiezoeker. (10 min.) Conclusies / korte terugblik ahv vragen. 4

Wat kan er gebeuren! Reflecteren = Motiveren Reflecteren = Het leren leren stimuleren Beoordelen vervangen door reflecteren Door reflectie wordt de belevenis een ervaring Door reflectie krijgt men zicht op de situatie en de eigen rol Door reflectie ontstaat realiteitszin en identificatie

Wat wanneer? De reflectie is gericht op wat er werkelijk gebeurd is. Het gaat over een activiteit (competentie), een project, een opdracht een Groen Proeven, of een belangrijke ervaring. Intake / voortgangsgesprek / Groen Proeven als toets

wel Er zelf achterkomen dat het niet goed is / dat je het niet kunt. Er zelf achterkomen dat het wel goed ging / dat je dat onderdeel onder de knie hebt. Waarom je dat op die manier aangepakt hebt. Welke beslissingen / keuzes je gemaakt hebt. Wat lastig was.

Niet in een toets Wat ga je de volgende keer anders doen? Wat wil je gaan oefenen? Wat wil je er meer van weten?

STARRT Peter geeft uitleg! 9

oefenen Peter = leerling heeft meegedaan aan Pilot Groen Proeven contextveld Leefomgeving en recreatie (onderhoud tuinen). Jos = Assessor Wat valt op?

Zelf oefenen leerling heeft meegedaan aan Pilot Groen Proeven contextveld ? PVB ? Assessor (reflectie gesprek) Competentie zoeker (observeren) 11

Workshop vraag 1: Welke ervaring heeft het reflectie gesprek opgeleverd voor de leerling? Workshop vraag 2: Welke informatie heeft het reflectie gesprek opgeleverd voor de assessor? Workshop vraag 3: Welke competenties zijn het meest gehoord / bevraagd? Competenties: Beslissen en activiteiten initiëren Samenwerken en overleggen Ethisch en integer handelen Relaties bouwen en netwerken Presenteren Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Analyseren Onderzoeken Leren Plannen en organiseren Op de behoeften en verwachtingen van de 'klant' richten Kwaliteit leveren Instructies en procedures opvolgen Omgaan met verandering en aanpassen Met druk en tegenslag omgaan Bedrijfsmatig handelen