Inleiding Cultuurmecenaat en het 8 Stappenplan Peter Inklaar, programmaleider Programma Cultuurmecenaat 2 oktober 2009 Kunstraad Groningen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW Erfgoedhuis Den Wolsack Oude Beurs 27 | 2000 A NTWERPEN T: 03/ | F: 03/
Advertisements

10 tips voor een gouden start Groeitips
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Motivatie van de professional Willy Limpens
Een startersgids voor innovatie
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Wie geef jij een glimlach?
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
De kulturhus-methode samenwerken vanuit een sociaal-maatschappelijke missie Jeroen Geerdink, senior adviseur Variya 18 februari 2010 Werkconferentie Regionaal.
Van Barometer naar Netwerken Mr. Peter E. ter Horst Lector Innovatief Ondernemen.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Betrokkenheid op de werkvloer
Het kruisbestuivingsspel Ervaar de kracht van netwerken
Aan de slag met de BETERapp
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking ?
De Zilvervloot crowdfunding
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Online marketing Expert (in een week)
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Van eenmalige bezoeker naar structurele donateur Hans Broodman en Balt Leenman Congres Podiumkunsten, Dordrecht dinsdag 19 mei 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Hoe kan je > voor KiKa ophalen? ●Plan van aanpak. ●Begin zo vroeg mogelijk. ●Welke acties passen bij jou? ●Blijf dicht bij jezelf!!! ●Commitment.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Congres Podiumkunsten 2016 “Het aangaan en versterken van relaties met grote gevers” Hans Broodman en Niels Kattenberg 23 mei 2016.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Inbound marketing en bloggen
Congres Podia & Festivals 13 september 2017
Cursus vrijwilligers werven
Cursus vrijwilligers werven
Crowdfunding.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
5 valkuilen & Tips.
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Nederland Filantropieland
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Inleiding Cultuurmecenaat en het 8 Stappenplan Peter Inklaar, programmaleider Programma Cultuurmecenaat 2 oktober 2009 Kunstraad Groningen

Waar gaat het over vandaag  Wat is cultuurmecenaat?  Wat zijn de ervaringen?  Hoe pak je het aan?

Wat is cultuurmecenaat?  Belangeloos schenken aan kunst en cultuur.  Motivatie niet alleen economisch van aard.  Mecenaat is als een vriendschap, niet vastgelegd wat en wanneer je iets terugkrijgt.  Vandaag gaat het over particulier mecenaat. Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Verschillen tussen sponsoring en mecenaat (Bedrijfs)sponsoring  Cultuur als middel  Doelgroep bereiken  Marketing en relaties  Zakelijk  Tegenprestaties Cultuurmecenaat  Cultuur als doel  Cultuur stimuleren  Passie, betrokkenheid  Persoonlijk  Erkenning Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Cultuurmecenaat in Nederland en buitenland  Nederland: lange traditie mecenaat en opdrachtgeverschap.  Na WO II werd deze rol overgenomen door overheid.  USA: mentaliteit anders, rijk zijn is geen schande, vragen ook niet, wordt met paplepel ingegoten.  UK: Jaren ’80 geldkraan dicht tegelijkertijd stimulans voor doneren via belastingvoordeel. Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Motieven voor geven  Persoonlijke motieven: betrokkenheid, goed gevoel.  Maatschappelijke motieven: iets (terug) doen, verantwoordelijkheid openbaar kunstbezit.  Culturele motieven: aanbod vergroten, kwaliteit verbeteren, iets mogelijk maken.  Leeftijd, geslacht, klasse, sociale factor, … Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Voorwaarden voor geven  Betrouwbare organisatie, transparantie, goed management.  Betrokkenheid bij artistiek product en identificatie met de organisatie (missie).  Overtuiging dat geld echt nodig is, het verschil maken (value for money). Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Redenen waarom iemand niet geeft  Persoonlijk: wantrouwen over motieven organisatie, gebrek aan kennis over de mogelijkheden van geven.  Over de organisatie: wantrouwen over de organisatie en slechte ervaring met geven in verleden.  Over de maatschappij: overheidstaak, charitatieve doelen belangrijker, idee dat geld niet nodig is.  De persoonlijke ‘klik’ ontstaat niet. Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Fiscale mogelijkheden Nederland heeft fiscaal gunstig klimaat voor geven:  Een eenmalige schenking is aftrekbaar van de inkomstenbelasting, met drempel en maximum.  Periodieke schenkingen zijn onbeperkt aftrekbaar, als minimaal 5 jaar hetzelfde bedrag wordt geschonken.  Culturele instellingen betalen geen schenkingsrecht (ANBI!).  Brochure ‘Geven aan cultuur, de fiscale voordelen van uw gift’ voor iedereen beschikbaar. Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Het 8 Stappenplan (Bron: Individual Giving Manual, Arts & Business, Philip Spedding) 1.Bereid je voor 2.Identificeer je doelgroep 3.Doe onderzoek 4.Plan je aanpak 5.Creëer betrokkenheid 6.Stel de vraag 7.Sluit de afspraak 8.Houd contact Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Stap 1: Bereid je voor  Geld: budget, doelstelling, planning  Mensen: bestuur, raad, vrijwilligers  Middelen: administratie, database Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Stap 2: Identificeer je doelgroep  Doelgroep identificeren en segmenteren –Bezoekers: bekend en betrokken –Kennissen: bekend maar nog niet betrokken –Aspiranten: niet bekend, mogelijk betrokken  Focus op potentiële begunstigers en laat de rest voor wat het is! Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Stap 3: Zoek uit wat de doelgroep interesseert  Individuen en groepen: geschiedenis, rijkdom, interessegebieden, achtergrond, verbintenissen, netwerk etc.  Zoek persoonlijke klik-factor  Onderzoek betekent opbouwen van netwerk  Continue bezigheid Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Stap 4: Plan je aanpak  Middelen  Tegenprestaties  Case for support: berichtgeving  Ambassadeurs, intern en extern  Timing van aanpak  Cash flow en targets Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Stap 5: Creëer betrokkenheid  Waarom vindt de potentiële begunstiger de organisatie interessant  Huidige betrokkenheid  Toekomstige (gewenste) betrokkenheid  Koppelen aan passende activiteiten Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Stap 6: Stel de vraag  Hoe, wanneer en door wie?  Impuls vraag, overdachte vraag  Via drukwerk of een ontmoeting  Vijf elementen van iedere vraag: - duidelijk; - specifiek; - directe noodzaak; - doelgericht; - makkelijk. Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Stap 7: Rond de afspraak af  Belofte omzetten in een gift  Bepaal dankbetuiging  Pas op voor ‘kopers spijt’  Elementen dankbetuiging: - bedank; - benadruk verschil; - benoem voordeel begunstiger; - hoe begunstiger contact op kan nemen. Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Stap 8: Houd contact  Contact houden: banden aanhalen  Op de hoogte houden van alles dat speelt  Opnieuw begunstiger vragen om te steunen! Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Stap voor stap Voorbereiden van je organisatie Doelgroep, wie ga je benaderen? Onderzoek, wat interesseert hen? Plan je aanpak, details uitwerken Betrek de doelgroep Vraag om steun Seal the Deal Houd contact! Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

Kunst & Zaken Programma Cultuurmecenaat

uitdagingen  Wat heeft jouw instelling te bieden aan een mogelijke mecenas?  Waarvoor kun jij morgen iemand uitnodigen om aan bij te dragen?  Wie kun je het beste benaderen? Cultuurmecenaat