Hogescholen in Dialoog

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken
De ontwikkeling van de 7 competenties
….een korte presentatie
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Basiscursus Levensboeken
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Iedereen coach naar Jef Clement.
Arbeidsvreugde voor iedereen
Ervaringen Implementatie in Nederland
Deel anders, mijn organisatie
De oudere stagiaire.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Volksuniversiteit Zwolle
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
Lesgeven in en over diversiteit
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
Het perspectief van de oudere
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
ZESC – Situationeel leiderschap
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Passend onderwijs.
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Duurzame inzetbaarheid
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Duurzame inzetbaarheid
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Loopbaan en burgerschap les 3
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Hogescholen in Dialoog Op positieve wijze invloed nemen Hanneke Koopmans Hogeschool INHolland 19 januari 2010

Programma Welkom Inhoud workshop Introductie Eigen ervaringen Kort theorie Cases oefenen Nabespreken Afsluiten

Inhoud Workshop Hogescholen in dialoog Dialoog op microniveau Op positieve wijze invloed nemen Het creëren van invloed in gesprekken Met elkaar in ervaringen uitwisselen Eigen cases oefenen Hoe krijg ik mijn medewerker/ gesprekspartner in beweging? Hoe motiveer ik mijn gesprekspartner? Hoe ga ik om met weerstand in een gesprek?

Introductie Naam Functie Organisatie waar je werkt

Uitwisselen van eigen ervaringen Bespreek met elkaar een voorbeeld van een gesprek wat je lastig vond om te voeren. Waarom was dit lastig, waar liep je tegenaan? Uitwisselen met je buurman. 5 minuten Daarna bespreken we een aantal ervaringen in de groep

Theorie Professionals willen graag: gelijkwaardig in gesprek helderheid over de inhoud met begrip voor henzelf en hun emoties aansluiten bij eigen motivatoren weten waarom iets belangrijk is juiste inschatting van eigen niveau concrete afspraken maken

Hoe krijg ik de ander in beweging? Fase 1: Niet bewust van een probleem Fase 2: Wel bewust van een probleem, maar vindt actie nog niet nodig Fase 3: Wil actie, maar wat en hoe precies Fase 4: Onzekerheid Fase 5: Ik heb besloten wat ik precies wil en hoe ik het ga aanpakken

Vervolg: hoe krijg ik de ander in beweging? In fase 1: praten over het probleem In fase 2: knelpunten inventariseren, inclusief gevolgen, voordelen van bewegen noemen, nadelen van niet bewegen noemen In fase 3: Vragen stellen, wat zou je willen dat er gebeurd, evt. met wie, waarom zou je dit willen? In fase 4: helpen bij het nemen van een beslissing, erkennen emoties/ onzekerheid, voordelen benoemen. In fase 5: beslissing blijven bevestigen, helpen met het ongeduld en het leerproces.

Hoe motiveer ik mijn gesprekspartner? Voorbereiden, mate van motivatie en deskundigheid Contact maken en kader zetten Vragen stellen en actief luisteren Feedback en beïnvloeden. Concretiseren en commitment toetsen.

10 motivatoren en aspecten 1. Zelfstandigheid: autonomie en verantwoordelijkheid. 2. Beloning/waardering: geld, salaris, promotie, waardering en oog voor de persoon. 3. Ontwikkeling: ontplooiing, groei, promotiekansen, loopbaanperspectief, opleiding/training, coaching en mobiliteit. 4. Variatie: afwisseling en variatie in werkzaamheden. 5. Uitdaging: uitdagend werk, hoge doelen, avontuur en risico’s.

Vervolg 10 motivatoren en aspecten 6. Identiteit: respect voor anderen, zelfrespect, trots, gevoel van eigenwaarde (door invloed, status en erkenning) en match organisatie met eigen ideeën. 7. Sociaal contact: prettige omgeving, nauwe persoonlijke relaties, binding door betrokkenheid, genegenheid en erbij horen. 8. Zekerheid: veiligheid, regelmaat en orde en controle. 9. Invloed: macht, leiderschap en visie. 10. Overigen: rust, plezier, inspirerende manager, vestigingsplaats, betere werktijden, creativiteit en gelijkwaardigheid.

Omgaan met weerstand Pauze. Herhalen. Doorvragen. Begrip tonen. Weerstand weerleggen. Afsluiten.

Weerstand weerleggen Wedervragen. Verzachtend tegenspreken Ombuigen Isoleren Positief waarderen Negeren Parkeren ... Helderheid over de inhoud, met begrip voor de ander.

Zelf oefenen met eigen cases In tweetallen Per gesprek 8 minuten 2 minuten nabespreken Pak in jouw gesprek de rol die je wilt oefenen De ander, voel wat er gebeurd en reageer daarop. Loopt de ander vast, geef en time-out en bespreek wat je zou kunnen doen. Daarna ga je weer verder met het gesprek. In de groep nabespreken.

Bedankt voor jullie aandacht! Zijn er nog vragen of opmerkingen? Hanneke Koopmans Hanneke.Koopmans@inholland.nl 06-30626126