De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world” Seminarie “Paradoxen mondialisering” karel.uyttendaele@pandora.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM op de Netwerkborrel 21 januari 2003 Goede ICT- voornemens?
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Transport en Infrastructuur
DE WERELD VAN HET WERK IN DE XXIste EEUW Op de golven van de informatiemaatschappij Blanpain.com.
(Maatschappelijk) Crowdfunding Landelijk Congres Openbare Ruimte
Hoofdstuk 1A: Europeanen
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
ABB, Alfa Laval, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, H&M, Husqvarna, Ikea, Mönlycke, Saab, Sandvik, Scania, SKF, Stena Line, Tetra Pak, Volvo,
IN BRUGGE Gezien door een marketingbril Brugge Donderdag 08/09/2011 Georges Van Nevel CEO DVN & Calidat.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Nederland in de 20ste eeuw
Welkom bij 100% Ondernemend, workshop 8
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
3. Het sociaal-economisch systeem
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
LA CONTRIBUTION DU PROJET EXPERTS DU VÉCU AU SEIN DES SERVICES PUBLICS FÉDÉRAUX Project Ervaringsdeskundigen binnen de federale overheid Middagatelier.
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Visie op ons loopbaanbeleid
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Joke Schauvliege Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Export Vlaamse milieutechnologie.
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
Patrick Stoop 1MCTa Projectwerking. ICT Webdesign Audio en video Creativiteit.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
1.2 De grens gaat open Mexico had vroeger een gesloten economie kenmerken: - hoge invoerrechten - quota - importsubstitutie - uitvoer van landbouwproducten.
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
1. Grensgebied tussen Mexico en de VS
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Armoede treft 1 op 5 ouderen
De vierde pijler van de ontwikkelingssamenwerking Daphné Holvoet 1BASWc Academiejaar
Welkom Outdoor Furniture Nederland (OFN) Strategie OFN
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Migratie , Het Grote Menselijke Verhaal. Voor miljoenen mensen uit heel Europa waren de loodsen van de Red Star Line op het Antwerpse Eilandje de.
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
VRC-Raad 13 november Programma voormiddag 9h30 Het Vlaams regeerakkoord Gewikt en gewogen 10h30 Professor Luc Huyse over “De democratie.
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
Toekomst van de industrie in de Vlaamse economie Prof. dr. ir. Jef Roos KU Leuven Emeriti Forum
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Marc Van den Bosch Voka Kenniscentrum September 2011.
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
Internationale marketing
SO terug.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
1 Persconferentie - 28/06/2006 Lessen uit de internationalisering van de technologische industrie Klein binnenland heeft veel buitenland nodig.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
24/06/ Vlaamse technologiebedrijven met buitenlandse filialen groeien sneller.
Introductie Specialist: Exchange vzw
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
Internationale marketing
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Circulaire migratie ‘alle’ bachelors
Koen Rapstok senior adviseur ERAC Veghel, 12 oktober 2017
A H1 Samenhang & verscheidenheid P3 Wereldbeeld 2000 (overzichtelijkheid weg) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
CO Stand van zaken beleidsdossiers Werk naar aanleiding van de 6de staatshervorming Fabio Contipelli Peter Cousaert OCMW Centrumsteden, 09/06/2015.
Transcript van de presentatie:

De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world” Seminarie “Paradoxen mondialisering” karel.uyttendaele@pandora.be

ABB, Alfa Laval, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, H&M, Husqvarna, Ikea, Mönlycke, Saab, Sandvik, Scania, SKF, Stena Line, Tetra Pak, Volvo, ... www.dewereldaanjevoeten.be 4/04/2017

Mondialisering, ethiek & economie Paradoxen Vlaanderen: opgepast zelfgenoegzaamheid kwetsbaar exportland nood nieuwe competenties (‘meer’ wereldburgers, ‘meer’ W&T) De wereld aan je voeten! www.eentoekomstvooruwkinderen.be

Paradoxen mondialisering Geen hard sociaal model cfr USA Nieuwe jobs in ‘industrie’ ondanks hoge kosten welvaartsstaat De ‘vloek’ van onze centrale ligging Mega-multinationals: niet naar W-Europa ‘Meer’ delokalisering! (‘meer’ wereldburgers) Kenniseconomie: niet enkel ICT & biotech! Pragmatische vakbonden Werk zat, ook voor laaggeschoolden: attitudes! Maatschappelijk bewogen jeugd  samen Noord-Zuid kloof indijken (meer W&T)

- ‘Geen’ hard sociaal model 1.- Ethisch ondernemen: conditio sine qua non - ‘Geen’ hard sociaal model Transparantie: iedereen toegang tot alle informatie niet-ethisch ondernemen wordt snel door de consument afgestraft “Iedereen moet meedenken” Ze creëert welvaart – in Noord én Zuid – om een degelijk sociaal systeem in stand te houden of te creëren (Vlaamse ondernemers die ‘investeren’ in lageloonlanden betalen er hogere salarissen) De mondialisering veroordeelt ons niet tot een hard sociaal model zoals in de VS (zie Zweden) Paradoxen Mondialisering

2. Nieuwe jobs in ‘industrie’ ondanks hoge kosten welvaartstaat ABB, Alfa Laval, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, H&M, Husqvarna, Ikea, Mönlycke, Saab, Sandvik, Scania, SKF, Stena Line, Tetra Pak, Volvo, ... Nokia, Kone (liften), Wilson (tennisrackets), Atomic (ski-uitrusting), Stora Enso (papier), Neste Oil (chemie), Sanoma (magazines), Kemira (pulp & paper chemicals), Akers Datex (medische elektronica), Elcoteq (elektronica), Aker Yards (scheepsbouw), ... .. Paradoxen Mondialisering

3. ‘Vloek’ centrale ligging: verwend geweest? Renault-Vilvoorde, Philips-Hasselt-Brugge, Alcatel-Antwerpen, DHL-Zaventem, VW-Vorst, Opel-Antwerpen... Paradoxen Mondialisering

4. Mega-multinationals: niet meer naar W-Europa Renault-Vilvoorde, Philips-Hasselt-Brugge, Alcatel-Antwerpen, DHL-Zaventem, VW-Vorst, ‘Opel’-Antwerpen...  Meer Vlaamse ondernemers die touwtjes in handen nemen van int’l netwerken Droom: paar 100 doorgroeiers à la Jan De Nul, LMS, Reynaers Aluminium, Melexis, Europower, Melotte, DescleeClama, Van de Velde, Picanol, Barco, Option, BEST, Alpro, ... De netwerkeconomie (& internet) maakt de KMO groter dan zij is. Paradoxen Mondialisering

5. ‘Meer’ delokalisering Zonder delokalisering en int’l partnerschappen, zouden Bekaert, Barco, Picanol, DesleeClama, lingerie Van de Velde ... niet meer bestaan Het OOSTEN: GODSGESCHENK Koopkracht op binnenlandse Vlaamse markt gerealiseerd: onvoldoende om behoeften Vlaamse economie te dekken (energiefactuur) Zaken doen alleen in Europa rendeert niet Delokalisering door Vlaamse bedrijven: behoudt/creëert jobs bij ons Paradoxen Mondialisering

niet enkel ICT en biotech! 6. Kenniseconomie: niet enkel ICT en biotech! Paradoxen Mondialisering

Kenniseconomie ‘Traditionele’ sectoren niet enkel ICT en biotech! Kenniseconomie ‘Traditionele’ sectoren (W&T ingebed)

Kenniseconomie ‘Traditionele’ sectoren Paradoxen Mondialisering

‘Traditionele sectoren’ Kenniseconomie ‘Traditionele sectoren’ “Wij Vlamingen durven veel te weinig onze dromen delen met partners” (B. Deryckere, Alpro) Paradoxen Mondialisering

De genetwerkte onderneming Kenniseconomie Starten: nooit zo eenvoudig De genetwerkte onderneming Paradoxen Mondialisering

Kenniseconomie: wereldwijde export diensten Paradoxen Mondialisering

7. Pragmatische vakbonden Als vakbond kunnen we de internationalisering en de uitbestedingen niet stoppen. Vroeger was het vooral onze strategie er voor te zorgen dat herstructureringen en ontslagen zo duur mogelijk werden; nu moeten we ageren voor middelen voor de begeleiding van mensen die zonder werk vallen” “You should never stop change” zeggen onze Nordic collega’s Guido Nelissen, ACV “Jeugd: forget 9 to 5” Luc Logge, ACV Paradoxen Mondialisering

ook voor lagergeschoolden Vlaanderen: kwetsbaar exportland 8. Werk zat, ook voor lagergeschoolden Vlaanderen: kwetsbaar exportland ‘Meer’ wereldburgers (ondernemers, kaderleden) vs. Vlaamse ‘kerktorenmentaliteit’ Meer ‘open’ partnerschappen vs. ‘wat we in ons eentje doen doen we niet beter’ Competenties: kennis (meer W&T) + attitudes (betrokkenheid, permanente vorming, ...) + interculturele sociale vaardigheden (teamwerking, talen, ...’wereldburgerschap’)  aanjagen lokale economie  jobcreatie lagergeschoolden Paradoxen Mondialisering

9. Oost-West tegenstellingen  gemeenschappelijke kracht Oosten: 5x meer W&T-ers (doorbraak W&T  vooruitgang welvaart) Westen: W&T met sociale accenten (meisjes, allochtonen)  ‘samen’ zorgen voor nieuwe algemene economische groei (ginder en hier) ‘samen’ armoede 3de wereld indijken (Afrika) Maatschappelijk bewogen jeugd  ‘meer’ W&T Paradoxen Mondialisering

Bestendiging van welvaart: ‘meer’ wereld-ondernemers die mondiale samenwerkingsverbanden aansturen, ‘meer’ W&T ‘Gat’ in de markt? als eerste à toekomstige noden voldoen? 1. 2. Competente partners verspreid over gans de wereld (W&T !) Voldoen aan materiele en maatschappelijke verwachtingen van partners 3. Mondialisering = economie + ethiek