Het proces van resultaatafspraken maken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Medezeggenschapsraad
Jeugd en Onderwijs 6 februari 2014
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Presentatie van Ole Radelaar 11 maart
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Welkom bij de World Vision Quiz.
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Onderdelen: Waddenzee en Noordzeekustzone
Collecte Doelen 2013.
Gemeente Rotterdam Jeugd en Onderwijs 30 januari 2013 Informatiebijeenkomst PO Integrale beschikking
Lea-conferentie 12 januari 2010
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Locatie De Vaart Haagse Vereniging van Jeugdrecht Advocaten op bezoek in De Vaart
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen NAJAARSCONFERENTIE 23 November 2010 Hoe implementeer ik de Arbocatalogus SW?
Regio Haaglanden 10 Gemeenten UWV Bijna 1 miljoen inwoners Bijna bedrijven Ruim Niet werkende werkzoekenden 2.
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
VVE: een doorgaande lijn?
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Landelijke LEA-conferentie
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Bestuursafspraken VVE,
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Wat – en het keuzedeel Dag van de Beroepskolom 2012.
Samen komen we verder! Stimuleringsprogramma Mentorprojecten 13 november 2007 Niels van Zeben.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Resultaten inventarisatie opleidingsplannen & Toelichting op het programma Lambert de Bont Voorzitter Centrale Opleidingscommissie UMCG.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Participatiewet.
We lko m Van harte welkom!. 19:35 Presentatie resultaten Willem-Peter Kriek 19:30 Opening door Cees Meeuwis 19:00 Ontvangst Programma 20:00 Gastspreker.
Belangrijkste veranderingen in de beleidsregel onderwijs Rotterdam ROF 19 januari 2012.
Overgewicht in deelgemeente Feijenoord Gea Schouten Afdeling Monitoring en onderzoek 8 februari 2011.

Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
Informatiebijeenkomst Ambachtsschool 30 november 2009.
Stand van zaken en monitoring doelrealisatie Ervaringen en verwachtingen… 1 September 2015.
Woningwet - Prestatieafspraken Last en lust voor huurders.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Stand van zaken proces GOR bij GGD’en Resultaten inventarisatie april 2012 Laura Rust GGD Nederland
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Van AWBZ naar Wmo begeleiding Van AWBZ begeleiding naar Wmo ondersteuning 24 januari 2012.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Wegwijzer CJG Dr. Kees Verhaar - VNG. Wegwijzer CJG Het proces in vijf stappen: Waar staan we nu? Waar gaan we heen? Koffers pakken en reisgezelschap.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
Jaarverslag MR 2012 / 2013 De MR heeft het afgelopen schooljaar 8 keer vergaderd. In deze vergadering heeft de medezeggenschapsraad ingestemd met / of.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
<plaats en datum>
Stand van zaken bestuurlijke aanbestedingen
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Jeugdgezondheidszorg
Vaarweg Incident Management (VIM)
Prestatieafspraak PThU
Het opzetten van een VVE-monitor
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Innovaties VVE/OAB, zoals Innovatiecentra VVE en SterkVVE
GOAB ondersteuningstraject
<plaats en datum>
Doorlopende leerlijnen PCOU
Erik Gram Gemeente Westland.
Transcript van de presentatie:

Het proces van resultaatafspraken maken Stand van zaken in het land Komen tot resultaatafspraken: Hoe pak je het aan? En als je dan afspraken hebt, hoe verder?

Stand van zaken Landelijke VVE-monitor: Afspraken over de resultaten van vroegschoolse educatie G4 100% G32 11% >30.000 12% <30.000 23% TOTAAL 18% Lea monitor: De helft van de gemeenten is bezig met resultaatafspraken

Stand van zaken VVE-monitor: Scholen gaan opbrengsten VVE na met: Methodeonafhankelijke toetsen cognitief 89% Meth. Onafh. Toetsen sociaal emotioneel 56% Methodeafhankelijke toetsen 32% Observatielijsten 78% Niet 5% Zo goed als elke OAB-school met VVE onderwerpt leerlingen aan toetsen en/of observaties. Er is dus en goede basis om resultaatafspraken te maken. Vooral methodeonafhankelijke toetsen op cognitief gebied (bijv. Taal voor Kleuters en/of Ordenen) van het Cito-OLVS worden afgenomen. Voor sociaal emotioneel bijvoorbeeld SCOL of VISEON Ook observatielijsten als die van de Pravoo zijn populair. 5% houdt de opbrengsten van VVE niet bij

Hoe kies je je rol? Sobere aanpak: Scholen komen zelf met doelen/voorstellen voor afspraken, deze worden besproken. Gegevens blijven bij de scholen. Meer intensieve aanpak: Scholen komen met (toets)opbrengsten, op basis hiervan worden gezamenlijk doelen geformuleerd. Afweging: herkenbaarheid

Hoe pak je het aan? LEA, Werkgroep Doelen – indicatoren – meten/ monitoren Privacy Vastleggen afspraken

Hoe pak je het aan? LEA, Werkgroep Doelen – indicatoren – meten/ monitoren Privacy Vastleggen afspraken Je moet een gremium hebben waar je de afspraken formeel gaat maken, doorgaans is dat de LEA. Dit zal niet de club zijn om de afspraken mee voor te bereiden. Doorgaans gebeurt dat in een werkgroep.

Werkgroep Wie zet je in de werkgroep (ook voorschools?) Welke rol wil je zelf als gemeente? Insteek: nadruk op gezamenlijk belang (‘Onze gemeente, onze kinderen”) Hebben de werkgroepleden mandaat? Hoe en wanneer betrek je de overige partijen? Stel aantal bijeenkomsten vast en termijn Rond de bijeenkomsten af met concrete afspraken en “ huiswerk” /terugkoppeling Je moet een gremium hebben waar je de afspraken formeel gaat maken, doorgaans is dat de LEA. Dit zal niet de club zijn om de afspraken mee voor te bereiden. Doorgaans gebeurt dat in een werkgroep. Is er al een werkgroep VVE? Kan deze in zijn geheel of een subgroep hieruit (alleen basisscholen, of alleen basisscholen een voorschoolse educatie)

Voorbeeld: drie bijeenkomsten (alles in gezamenlijkheid, grote rol scholen) Uitleg, inventarisatie wat er al is, doelen formuleren Beschikbare gegevens bij elkaar leggen en tot keuzes komen Afspraken formuleren en bepalen hoe deze gevolgd worden

Voorbeeld: twee bijeenkomsten (grote rol gemeente, veel vertrouwen in gemeente) Vooraf: gemeente maakt discussiestuk met voorstellen 1: voorstellen bespreken, kiezen voor meest passende scenario, aanwijzingen voor nadere uitwerking 2: bijgestelde scenario bespreken en akkoord geven

Hoe pak je het aan? LEA, Werkgroep Doelen – indicatoren – meten/ monitoren Privacy Vastleggen afspraken

Doelen Gezamenlijk vaststellen van doelen van VVE Typen doelen: Outcome/output: Wat willen we met de kinderen bereiken? Proces: En wat gaan we daarvoor doen? Keuze: Afspraken over prestaties of ook de weg ernaar toe (het ‘hoe’)?

Vervolg doelen Inhoud: Resultaten VVE alleen op taal of breder? Rekenen? Sociaal emotioneel? Motoriek? Proces Professionaliteit leiding en borging daarvan Opbrengstgericht werken en kwaliteitscontrole Voorbeelden procesdoelen en -indicatoren: Professioneel niveau Het professionele niveau van beroepskrachten en management/staf vormt een belangrijk aandachtspunt. Hieronder een overzicht van de indicatoren, voor zowel voorschoolse als vroegschoolse educatie. We meten zowel indicatoren die kunnen worden gezien als basisvoorwaarde voor professionaliteit (initiële opleiding) als indicatoren voor gerichte, intensieve nascholing, die van belang zijn voor het succes van VVE.   Professioneel niveau beroepskrachten Niveau initiële opleiding beroepskrachten voor- en vroegscholen (MBO3/4 t/m Master) Certificering voor VVE-programma (jaartal) Taalbeheersing Nederlands voorscholen: welk referentieniveau (norm is 3F) Professioneel niveau management/staf Niveau initiële opleiding mangement (MBO3/4, t/m Master en Post-Master, specialisatie Het Jonge Kind) Deskundigheidsbevordering management (m.b.t. strategie & beleid, personeelsbeleid, professionele cultuur, kennis van Het Jonge Kind/VVE) Deskundigheidsbevordering VVE-coördinatoren/bouwcoördinatoren (m.b.t. uitvoering strategie & beleid, begeleiding en coaching beroepskrachten) Professionele cultuur Coaching on the job: aantal uren per leidster/leerkracht per jaar Voorbereidingstijd (indirecte uren): aantal uren per groep per week Functioneren van een lerend netwerk binnen voor- en vroegscholen: hoeveelheid tijd/aantal bijeenkomsten voor intervisie e.d. Doorgaande lijn voorschools-vroegschools Gezamenlijk pedagogisch klimaat voorschools-vroegschools Kwaliteitszorg Op grond van het genoemde onderzoek van de Universiteit Utrecht kunnen we concluderen dat de kwaliteit van uitvoering van VVE van groot belang is. De uitvoeringspraktijk van VVE varieert aanzienlijk; de effectiviteit van VVE is gediend met een goede kwaliteitszorg. Aspecten daarvan zijn het planmatig doorlopen van de kwaliteitscyclus (Plan Do Check Act), hetgeen o.m. van toepassing is op handelingsgericht werken (HGW), en het benutten van interne en externe kwaliteitscontrole. Ook deze criteria gelden voor zowel voorschoolse als vroegschoolse educatie. PDCA-cyclus Doelen stellen met betrekking tot de verwachte opbrengst van VVE Hanteren rooster met activiteiten (o.a. frequentie kleine kring) Meten van opbrengsten: toetsen/observeren kinderen volgens toetskalender Analyseren van (toets)resultaten op kind/leerlingniveau en groepsniveau, trendanalyse Relateren (toets)resultaten aan verwachte opbrengsten Kwaliteitscontrole Teambesprekingen over praktijk van en ervaringen met VVE; binnen voorschool en vroegschool en als koppel Interne kwaliteitscontrole: observaties van de leidster-kindinteractie door het management Externe kwaliteitscontrole: benutten toezicht door GGD en Inspectie van het Onderwijs; benutten andere kwaliteitstoetsingen (HKZ/UU).

Vervolg doelen Momenten Op welke momenten wil je effecten VVE zien, bijvoorbeeld eind groep 2, eind groep 4, ook voorschools? Eindprestaties of vooruitgang (verschil tussen voor- en nameting)?

Vervolg doelen Voor wie gelden de afspraken: Alleen gewichtenscholen of alle scholen? Alleen doelgroepleerlingen of alle leerlingen? Alleen voorschoolse deelnemers of alle doelgroepkinderen?

Hoe pak je het aan? LEA, Werkgroep Doelen – indicatoren – meten/ monitoren Privacy Vastleggen afspraken

Indicatoren Indicator bij doel zoeken Prestaties en/of procesresultaten Aansluiten bij wat er is: Inventarisatie van beschikbare gegevens (Cito-toetsen, monitorgegevens, bestandsopname inspectie)

Indicatoren Prestaties: toetsresultaten leerkrachtbeoordelingen geschiktheid leerlingen voor groep 3 observaties niveau leerling aansluiten bij SLO-doelen? Proces: vragenlijsten bestandsopname inspectie observatie door Vve-coordinator, audits Professioneel niveau Het professionele niveau van beroepskrachten en management/staf vormt een belangrijk aandachtspunt. Hieronder een overzicht van de indicatoren, voor zowel voorschoolse als vroegschoolse educatie. We meten zowel indicatoren die kunnen worden gezien als basisvoorwaarde voor professionaliteit (initiële opleiding) als indicatoren voor gerichte, intensieve nascholing, die van belang zijn voor het succes van VVE.   Professioneel niveau beroepskrachten Niveau initiële opleiding beroepskrachten voor- en vroegscholen (MBO3/4 t/m Master) Certificering voor VVE-programma (jaartal) Taalbeheersing Nederlands voorscholen: welk referentieniveau (norm is 3F) Professioneel niveau management/staf Niveau initiële opleiding mangement (MBO3/4, t/m Master en Post-Master, specialisatie Het Jonge Kind) Deskundigheidsbevordering management (m.b.t. strategie & beleid, personeelsbeleid, professionele cultuur, kennis van Het Jonge Kind/VVE) Deskundigheidsbevordering VVE-coördinatoren/bouwcoördinatoren (m.b.t. uitvoering strategie & beleid, begeleiding en coaching beroepskrachten) Professionele cultuur Coaching on the job: aantal uren per leidster/leerkracht per jaar Voorbereidingstijd (indirecte uren): aantal uren per groep per week Functioneren van een lerend netwerk binnen voor- en vroegscholen: hoeveelheid tijd/aantal bijeenkomsten voor intervisie e.d. Doorgaande lijn voorschools-vroegschools Gezamenlijk pedagogisch klimaat voorschools-vroegschools Kwaliteitszorg Op grond van het genoemde onderzoek van de Universiteit Utrecht kunnen we concluderen dat de kwaliteit van uitvoering van VVE van groot belang is. De uitvoeringspraktijk van VVE varieert aanzienlijk; de effectiviteit van VVE is gediend met een goede kwaliteitszorg. Aspecten daarvan zijn het planmatig doorlopen van de kwaliteitscyclus (Plan Do Check Act), hetgeen o.m. van toepassing is op handelingsgericht werken (HGW), en het benutten van interne en externe kwaliteitscontrole. Ook deze criteria gelden voor zowel voorschoolse als vroegschoolse educatie. PDCA-cyclus Doelen stellen met betrekking tot de verwachte opbrengst van VVE Hanteren rooster met activiteiten (o.a. frequentie kleine kring) Meten van opbrengsten: toetsen/observeren kinderen volgens toetskalender Analyseren van (toets)resultaten op kind/leerlingniveau en groepsniveau, trendanalyse Relateren (toets)resultaten aan verwachte opbrengsten Kwaliteitscontrole Teambesprekingen over praktijk van en ervaringen met VVE; binnen voorschool en vroegschool en als koppel Interne kwaliteitscontrole: observaties van de leidster-kindinteractie door het management Externe kwaliteitscontrole: benutten toezicht door GGD en Inspectie van het Onderwijs; benutten andere kwaliteitstoetsingen (HKZ/UU).

Indicatoren Norm vaststellen : pragmatisch op basis van gegevens van afzonderlijke scholen/besturen op basis van centraal verzamelde gegevens Pragmatische voorbeelden: Alle locaties op niveau 3 inspectiekader Met groep 2 als geheel scoren we op elke school volgens de landelijke verdeling op de citotoetsen

Hoe pak je het aan? LEA, Werkgroep Doelen – indicatoren – meten/ monitoren Privacy Vastleggen afspraken Resultaatafspraken vve

Meten Meten: monitor of anders, bijv. naast elkaar leggen, inspectietoezicht Meetmomenten Wanneer en hoe komen gegevens beschikbaar? Aggregatieniveau van de gegevens (bestuur, school, groep)

Meten Worden gegevens tot gemeenteplaatjes verwerkt? Is er capaciteit aanwezig voor gegevensverzameling? Is er kennis aanwezig om berekeningen te maken? Wie gaat dat doen: Gemeentelijk bureau Onderzoek & statistiek? Externe partij?

Hoe pak je het aan? LEA, Werkgroep Doelen – indicatoren – meten/ monitoren Privacy Vastleggen afspraken

Privacy Privacy op kindniveau (altijd) Privacy op schoolniveau Privacy op schoolbestuurlijk niveau Resultaten kunnen anoniem of herkenbaar worden gedeeld. Voorkeur heeft herkenbaarheid ivm kwaliteitsverbetering. Kan ook groeimodel zijn: eerst anoniem en later herkenbaar

Vastleggen afspraken VVE-convenant: Partijen tekenen samen voor de afspraken Tussendoelen en einddoelen? In 2013 en in 2015

En als je afspraken hebt, hoe dan verder? En dan: praten over resultaten, gezamenlijk interpreteren, bijstellen beleid Bijstellen afspraken?

Werkopdracht Ga je voor centrale gegevenslevering of een soberder invulling? Wie zou je in de werkgroep willen? Welke rol past het best: laat je input uit de partijen komen, of maak je zelf eerst een voorstel? Zie werkblad 2