Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Welkom.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
KANSEN EN UITDAGINGEN IN DE NIEUWE WETGEVING ONDERWIJSDAG 2011 TOM MULDER.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Edukans 4 april 2017.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Belangenbehartiging door de VELON
Onze missie Wij willen een: Brug slaan tussen mensen die willen geven en mensen die hulp nodig hebben.
Mijke Henstra Decaan 3-6 Vwo LOB Tweede Fase
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Realistische dromen Margo Trappenburg 11 oktober 2010.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Enkele vragen vooraf Wie van u werkt in het MBO ?
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Transdisciplinaire projecten
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Jurgen Geelhoed Projectleider Techniekpact 14 maart 2014.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Hoe pedagogisch handelen?
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
De kracht van het pedagogische verhaal Theodoor van Baars en Marja Liefaard 15 oktober 2015.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Eindexamen gehaald en dan?
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Informatie profielkeuze
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Transcript van de presentatie:

Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Den Haag 25 januari 2011 Ron Bormans Hogeschool Arnhem en Nijmegen Commissie Veerman HO naar de top

Essentie Veerman is kwaliteitsagenda Plaatst hoger onderwijs in een functioneel perspectief Zoekt internationaal referentie met landen die het economisch goed doen! Beslecht nutteloze interne HO-debatten, zoals ‘binariteit’ en ‘titulatuur’ Blijkt krachtig vehikel voor consensus te zijn Den Haag 25 januari 2011

Wat is profilering? Meervoudig begrip: inhoud, marktsegment, aanbod en ‘waarden’ Verschillende systeemlagen Profilering is krachtig als interne kracht en extern belang elkaar treffen Den Haag 25 januari 2011

Profilering is kwaliteit Bij kwaliteitsdefinitie moeten we externe behoeften meenemen Profilering biedt enorme kans krachtig samengaan tussen kracht / drive docenten, wensen afnemend veld, voorkeuren studenten Ruimte houden bij universiteiten voor het gegeven dat de academische wereld zijn eigen buitenwereld is Den Haag 25 januari 2011

Hoe organiseer je dat? Instellingen moeten zelf die handschoen oppakken; wil voorzien in behoeften samenleving én studenten Overheid en samenleving: gesprekspartner Stimuleren: organiseer de competitie Niet te planmatig willen doen / wel sectoraal zichtbaar maken wat gebeurt Den Haag 25 januari 2011

Differentiatie in drievoud: binariteit Betekenisvol onderscheid Niet opheffen, maar optimaliseren Universiteiten toestaan nog sterkere researchuniversiteiten te worden Hogescholen toestaan plek in te nemen in wereld van Universities of Apllied Sciences Den Haag 25 januari 2011

Basiskwaliteit moet op orde NVAO: basiskwaliteit op orde Zorgvuldigheid in het gesprek Wat niet goed is moet beter, wat goed is hoort gerespecteerd te worden Den Haag 25 januari 2011

Effecten op onderwijsgebouw Andere verhouding WO / HBO Zorgvuldig omgaan met MBO / HBO Professionele masters: aansluiten bij inernationale standaard, maar ontwerpen op basis van behoefte Associate degree’s: idem Niet sociale partners in het spel brengen, maar (regionaal) maatschappelijk veld / bedrijven Den Haag 25 januari 2011

Leven lang leren Nederland triest jongetje van de mondiale klas Krijgen we nooit vanuit aanbod aan de praat Is een keuze die sociale partners moeten maken Den Haag 25 januari 2011

Profilering en student Individuele keuze van 17 / 18 jarige bepaalt ‘workforce’ van de toekomst Alle reden om te optimaliseren / niet om te sturen Minder vrijblijvend ‘voor de poort’ Den Haag 25 januari 2011

Hoe komen we tot implementatie? Creëer een coalitie! Den Haag 25 januari 2011