Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Den Haag 25 januari 2011 Ron Bormans Hogeschool Arnhem en Nijmegen Commissie Veerman HO naar de top
Essentie Veerman is kwaliteitsagenda Plaatst hoger onderwijs in een functioneel perspectief Zoekt internationaal referentie met landen die het economisch goed doen! Beslecht nutteloze interne HO-debatten, zoals ‘binariteit’ en ‘titulatuur’ Blijkt krachtig vehikel voor consensus te zijn Den Haag 25 januari 2011
Wat is profilering? Meervoudig begrip: inhoud, marktsegment, aanbod en ‘waarden’ Verschillende systeemlagen Profilering is krachtig als interne kracht en extern belang elkaar treffen Den Haag 25 januari 2011
Profilering is kwaliteit Bij kwaliteitsdefinitie moeten we externe behoeften meenemen Profilering biedt enorme kans krachtig samengaan tussen kracht / drive docenten, wensen afnemend veld, voorkeuren studenten Ruimte houden bij universiteiten voor het gegeven dat de academische wereld zijn eigen buitenwereld is Den Haag 25 januari 2011
Hoe organiseer je dat? Instellingen moeten zelf die handschoen oppakken; wil voorzien in behoeften samenleving én studenten Overheid en samenleving: gesprekspartner Stimuleren: organiseer de competitie Niet te planmatig willen doen / wel sectoraal zichtbaar maken wat gebeurt Den Haag 25 januari 2011
Differentiatie in drievoud: binariteit Betekenisvol onderscheid Niet opheffen, maar optimaliseren Universiteiten toestaan nog sterkere researchuniversiteiten te worden Hogescholen toestaan plek in te nemen in wereld van Universities of Apllied Sciences Den Haag 25 januari 2011
Basiskwaliteit moet op orde NVAO: basiskwaliteit op orde Zorgvuldigheid in het gesprek Wat niet goed is moet beter, wat goed is hoort gerespecteerd te worden Den Haag 25 januari 2011
Effecten op onderwijsgebouw Andere verhouding WO / HBO Zorgvuldig omgaan met MBO / HBO Professionele masters: aansluiten bij inernationale standaard, maar ontwerpen op basis van behoefte Associate degree’s: idem Niet sociale partners in het spel brengen, maar (regionaal) maatschappelijk veld / bedrijven Den Haag 25 januari 2011
Leven lang leren Nederland triest jongetje van de mondiale klas Krijgen we nooit vanuit aanbod aan de praat Is een keuze die sociale partners moeten maken Den Haag 25 januari 2011
Profilering en student Individuele keuze van 17 / 18 jarige bepaalt ‘workforce’ van de toekomst Alle reden om te optimaliseren / niet om te sturen Minder vrijblijvend ‘voor de poort’ Den Haag 25 januari 2011
Hoe komen we tot implementatie? Creëer een coalitie! Den Haag 25 januari 2011