Onderzoek naar Kennisproductiviteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Appreciative inquiry:
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Reflectievaardigheden en instrumenten
Aspecten van evaluatieonderzoek
De hoeden van Edward de Bono
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Leiderschap.
Ontwerpprojecten Competenties
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
[datum].
Het meetinstrument Prof. dr. Roland W.B. Blonk.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
H7: Productmanagement.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Schitterende Organisaties®
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Implementatie Normblad 8002
Congres Appreciative Inquiry
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Een theoretische verkenning
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Informatieve bijeenkomst INNOVEREN,
Besturen met Burgerkracht
Anders kijken, anders doen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Effectief innoveren = duurzaam vernieuwen
De Wever Zorg Innovatie Centra
Design Thinking Immo Dijkma
Ik ben een full stack consultant! TestNet najaarsevenement
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
The making of: Omgevingsvisie
Transcript van de presentatie:

Onderzoek naar Kennisproductiviteit de leerprocessen die nodig zijn voor innovatie Suzanne Verdonschot, 18 april 2007, leergang FCE

Kennisproductiviteit Kennisproductiviteit (Kessels, 2001) is het vermogen van organisaties teams en individuen tot: het signaleren, verzamelen en interpreteren van relevante informatie Het genereren van nieuwe kennis met behulp van deze informatie Het toepassen van deze kennis in het stapsgewijs verbeteren en radicaal vernieuwen van processen, producten en diensten Het is essentieel voor duurzaam succes Het gaat om leerprocessen waarin leren en werken samenvallen Het levert op: Innovaties Het vermogen tot innoveren

Waarom innovatie? Wat is innovatie? “Innovatie leidt tot beduidend hogere resultaten. Innovatieve organisaties behalen meer dan 25% hogere rentabiliteit, een 20% hogere omzetgroei en een 10% hogere winstgroei dan niet-innovatieve organisaties” (Volberda, Van den Bosch en Jansen, 2005, p.23) Wat is innovatie? “The intentional introduction and application within an organization of ideas, processes, products or procedures, new to the unit of adoption, designed to significantly benefit the organization or larger society” (West & Farr, 1990) Intentioneel Producten én processen Nieuw voor de mensen die het gebruiken

Verkorte wachttijd CT-scan Wachttijd verkort van 21 dagen naar 5! Verkorte wachttijd CT-scan One-stop- business-shop Burgerinitiatief Wagenwerkplaats 40% meer startende ondernemingen *grootse manifestatie *toezegging NS Poort

nieuw CT- scanapparaat Productinnovatie Procesinnovatie nieuw CT- scanapparaat verkorte wachttijden In de top-10 van innovatieve bedrijven zijn met name productgeorienteerde bedrijven te vinden (Twynstra the Bridge, 2006) Eenzijdige investering in nanotechnologie en biotechnologie (Volberda & van den Bosch, 2004) Wint aan belangstelling Innovatie is te verwachten van andere afdelingen dan onderzoek en ontwikkeling (Kanter, 2006) 25% van het innovatiesucces binnen Nl organisaties wordt bepaald door R&D-investeringen, 75% door slim managen en innovatief organiseren” (Volberda et.al., 2005)

Proces van innovatie: Schumpeter: Fases (van Poucke, 2005) vormen van neue Kombinationen das Durchsetzen Fases (van Poucke, 2005) Ideegeneratie Kristallisatie Evolutie Gebruikers, onderzoekers, ontwikkelaars en producenten interacteren met elkaar Open versus gesloten Leren speelt een rol

gesloten innovatie open innovatie

gesloten innovatie open innovatie 22800 hits (Google) www.openinnovatie.nl gesloten innovatie open innovatie 156 hits (Google) www.?????

Proces van innovatie Schumpeter: Fases (van Poucke, 2005) vormen van neue Kombinationen das Durchsetzen Fases (van Poucke, 2005) Ideegeneratie Kristallisatie Evolutie Gebruikers, onderzoekers, ontwikkelaars en producenten interacteren met elkaar Open versus gesloten Leren speelt een rol

Leren speelt een rol… Organisatieleren heeft directe positieve invloed op innovatie en prestatie van bedrijven. Onderzoek in 408 Spaanse bedrijven (Aragon-Correa, 2005) Innovatie wordt bevorderd als leerklimaat gunstig is Onderzoek in 35 manufacturing organisaties (Shipton et.al., 2005) De mate waarin organisatie georienteerd is op leren, heeft effect op innovativiteit (Calantone et.al., 2002)

Leren voor kennisproductiviteit Niet op commando maar vanuit drijfveren Niet met een vooraf opgesteld leerpad want de gewenste situatie is onbekend Als managen niet werkt, en het een onvoorspelbaar proces is, hoe kun je het dan toch stimuleren en faciliteren? Welke factoren helpen en belemmeren? Hoe kunnen we het gunstig beinvloeden?

Spoor een nog lopend verbeterings- of vernieuwinsgproject op in je eigen organisatie waar je zelf bij betrokken bent of iets mee wilt. Werk in duo’s

Spoor een nog lopend verbeterings- of vernieuwinsgproject op in je eigen organisatie waar je zelf bij betrokken bent of iets mee wilt. Werk in duo’s Wat is een innovatie? “The intentional introduction and application within an organization of ideas, processes, products or procedures, new to the unit of adoption, designed to significantly benefit the organization or larger society” (West & Farr, 1990) Vragen die helpen het op te sporen: - Een ontwikkeling in je organisatie waar je erg trots op bent… - Waarbij jullie echt iets nieuws doen… - Waarbij meer van hetzelfde niet meer genoeg was… - Er echt behoefte is aan iets nieuws… - Vanwege een urgent vraagstuk van buiten… - Of vanwege een gevoelde drive van binnen uit de organisatie…

Fases in het innovatieproces (Van Poucke, 2005) Ideegeneratie Output: basisideeen voor onderliggende kernconcept Betrokkenen: gatekeepers en innovators Proces: experimentele leerprocessen gericht op persoonlijke kennisopbouw Kristallisatie Output: gereificeerd concept Betrokkenen: boundary spanners en gatekeepers/innovators Proces: sociaal politieke processen Evolutie Output: continue stroom van innovaties Betrokkenen: boundaryspanners en kenniswerkers Proces: informatieverwerking

Leren Opsporen werkt niet zo…

… maar eerder zo:

Spoor een verbeterings- of vernieuwinsgproject op in je eigen organisatie Spoor een doorbraakmoment op bij elk van de fasen (idee-generatie, kristallisatie, evolutie) voor zover dat mogelijk is Werk in duo’s

Spoor een verbeterings- of vernieuwinsgproject op in je eigen organisatie Spoor een doorbraakmoment op bij elk van de fasen (idee-generatie, kristallisatie, evolutie) voor zover dat mogelijk is Werk in duo’s ideegeneratie kristallisatie evolutie Ga voor elke fase na: Wat was een doorbraakmoment? Een discontinuiteit in Personen, Denken, Doen, Tijd, Plaats, … Wat was de aanleiding hiervoor? Hoe ging het in zijn werk? (wat gebeurde er achtereenvolgens en wie deed hier iets in?) Wat waren de gevolgen? (wat leverde het op voor proces, voor inhoud, voor betrokkenen?) Wat waren de belangrijkste werkende bestanddelen? (waar zat de hefboom?)

Onderzoeksopzet Onderzoekactiviteit Methode Resultaat A B C D E Ontwikkelen conceptueel raamwerk Literatuuranalyse Definitie kernconcepten en samenhang ertussen B Testen conceptueel raamwerk 16 reconstructiestudies van vernieuwingspraktijken in verschillende organisaties Validering, bevestiging en concretisering van het kader C Exploratieve en inductieve studie naar bevorderende factoren voor kennisproductiviteit Volgen van 9 vernieuwinsgspraktijken bij Habiforum en literatuurstudie Ontwerpprincipes voor kennisproductiviteit D Validering van de ontwerpprincipes * Interviews met trekkers van Habiforumproeftuinen * Expertsessies * Bevestiging en aanscherping principes * … E Ontwerpen van innovatieve praktijken Ontwerpsessies met trekkers van Habiforumproeftuinen …

Onderzoeksopbrengst 11 ontwerpprincipes voor kennisproductiviteit Het formuleren van een urgent en intrigerend vraagstuk Vormgeven van een vernieuwend proces, een ontwikkelpad Werken vanuit individuele drijfveren Maken van ongewone combinaties van materiedeskundigheid Werken vanuit wederzijdse aantrekkelijkheid Het benoemen van successen en ieders bijdrage daaraan: werken vanuit kracht. Creërend leren: kennisontwikkeling door samen iets te maken Verleiden om nieuwe signalen te zien en nieuwe betekenissen te geven Het verbinden van contexten binnen en buiten het vernieuwingsproces Werken aan een sociaal communicatief proces Werken aan competentieontwikkeling

Spoor een verbeterings- of vernieuwinsgproject op in je eigen organisatie Spoor een doorbraakmoment op bij elk van de fasen (idee-generatie, kristallisatie, evolutie) voor zover dat mogelijk is Reflectie: Welke ontwerpprincipes komen in elk van de doorbraakmomenten sterk terug? En welke waren afwezig? Werk in duo’s

Spoor een verbeterings- of vernieuwinsgproject op in je eigen organisatie Spoor een doorbraakmoment op bij elk van de fasen (idee-generatie, kristallisatie, evolutie) voor zover dat mogelijk is Reflectie: Welke ontwerpprincipes komen in elk van de doorbraakmomenten sterk terug? Werk in duo’s De 11 ontwerpprincipes Het formuleren van een urgent en intrigerend vraagstuk Vormgeven van een vernieuwend proces, een ontwikkelpad Werken vanuit individuele drijfveren Maken van ongewone combinaties van materiedeskundigheid Werken vanuit wederzijdse aantrekkelijkheid Het benoemen van successen en ieders bijdrage daaraan: werken vanuit kracht. Creërend leren: kennisontwikkeling door samen iets te maken Verleiden om nieuwe signalen te zien en nieuwe betekenissen te geven Het verbinden van contexten binnen en buiten het vernieuwingsproces Werken aan een sociaal communicatief proces Werken aan competentieontwikkeling

Onderzoeksopzet Onderzoekactiviteit Methode Resultaat A B C D E Ontwikkelen conceptueel raamwerk Literatuuranalyse Definitie kernconcepten en samenhang ertussen B Testen conceptueel raamwerk 16 reconstructiestudies van vernieuwingspraktijken in verschillende organisaties Validering, bevestiging en concretisering van het kader C Exploratieve en inductieve studie naar bevorderende factoren voor kennisproductiviteit Volgen van 9 vernieuwinsgspraktijken bij Habiforum en literatuurstudie Ontwerpprincipes voor kennisproductiviteit D Validering van de ontwerpprincipes * Interviews met trekkers van Habiforumproeftuinen * Expertsessies * Bevestiging en aanscherping principes * … E Ontwerpen van innovatieve praktijken Ontwerpsessies met trekkers van Habiforumproeftuinen …

Spoor een verbeterings- of vernieuwinsgproject op in je eigen organisatie Spoor een doorbraakmoment op bij elk van de fasen (idee-generatie, kristallisatie, evolutie) voor zover dat mogelijk is Reflectie: Welke ontwerpprincipes komen in elk van de doorbraakmomenten sterk terug? Ontwerp: ontwerp de volgende stap die het vernieuwingsproces een stap verder brengt Werk in duo’s

Spoor een verbeterings- of vernieuwinsgproject op in je eigen organisatie Spoor een doorbraakmoment op bij elk van de fasen (idee-generatie, kristallisatie, evolutie) voor zover dat mogelijk is Reflectie: Welke ontwerpprincipes komen in elk van de doorbraakmomenten sterk terug? En welke waren afwezig? Ontwerp: ontwerp de volgende stap die het vernieuwingsproces een stap verder brengt ONTWERPSTAPPEN Wat is nu aan de orde? Welke aannames, vertrekpunten zijn er? Wat is de ontwerpvraag? Wat is het ontwerp?  met welke principes werk je?  welke interventies ga je doen? Wat verwacht je dat er gaat gebeuren? Wat is je hypothese?   Werk in duo’s

MEER INFO: www.knowledgeproductivity.com sverdonschot@kessels-smit.nl

FCE, april 2007 NAAM: herkennen en bevorderen van kennisproductiviteit 1. Spoor een verbeterings- of vernieuwinsgproject op in je eigen organisatie 2. Spoor een doorbraakmoment op bij elk van de fasen. * Wat was de aanleiding hiervoor? * Hoe ging het in zijn werk? * Wat waren de gevolgen? * Wat waren de werkende bestanddelen? 3. Reflectie: Welke ontwerpprincipes maakten dit mogelijk? Korte beschrijving van het project: Wat wil je tot stand brengen? Wie is er bij betrokken? Wat maakt dit juist nú zo belangrijk? Ideegeneratie Kristallisatie Evolutie Welk(e) principe(s) maakte(n) dit mogelijk? Welk(e) principe(s) maakte(n) dit mogelijk? Welk(e) principe(s) maakte(n) dit mogelijk? 4. Ontwerp: ontwerp de volgende stap die het vernieuwingsproces een stap verder brengt  Zie de hand-out voor ontwerpen