22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers Conferentie Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Introductie rekenen Mijzelf voorstellen Besluit Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen De referentieniveaus 1F en 2F zijn van toepassing voor de opleidingen Nederlandse taal en rekenen, gericht op alfabetisering en het ingangsniveau van het beroepsonderwijs. Werkgroep rekenen: Monica Wijers, Vincent Jonker, Irma Romme, Rinske Stelwagen, Annelies Jacobs, Ina den Hollander, Frederike Bos 22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Introductie rekenen 10.55 – 11.10 11.10– 11.20 3. 11.20– 11.40 3. 11.20– 11.40 4. 10.45– 10.55 5. 11.40– 12.10 6. 12.10– 12.15 Kennismaking Standaarden en eindtermen rekenen Opbouw handreiking Voorbeeldopgaven Voortgang Tot slot Kennismaking van elkaar Hoe zien de standaarden en eindtermen eruit Bekijken: gezamenlijk een voorbeeld bekijken Voorbeelden zelf indelen op niveau Voortgang
deel 1 kennismaking
Kennismaken Wie geeft er rekenen in de volwasseneneducatie? Wie geeft er rekenen in het mbo o.a. steunlessen? Wie wil er rekenen gaan geven?
Standaarden en eindtermen rekenen educatie deel 2 Standaarden en eindtermen rekenen educatie
Standaarden en eindtermeen rekenen Volgt de referentieniveaus Meijerink (VO en MBO) Niveaus: Instroomniveau Niveau 1F Niveau 2F Domeinen = geen ‘losse’ vaardigheden (wel bij taal) Getallen, verhoudingen, Meten en meetkunde en verbanden Rekenen functioneel gebruiken in situaties vaak meer dan 1 domein domein Getallen ondersteunend (vgl taalverzorging) Extra niveau instroomniveau Voor VE niveau 2F eindniveau (burgerschapsniveau)
Kenmerken context en hulp Kenmerkend voor VE . Dit is herhaald bij alle voortgangshcema’s. Rekenen is sociaal ingebed. Kenmerken context en hulp
Domein Getallen Basiskennis volwassenen anders dan bij kinderen Niet (opnieuw) aanleren vanaf basis Begrip ipv specifieke technieken Rekenen leren gebruiken en toepassen Getallen is ondersteunend aan functioneel rekenen in de domeinen: Verhoudingen; Meten en Meetkunde; Verbanden
deel 3 Opbouw handreiking
Opbouw handreiking Handreiking Taal Handreiking rekenen (laatste twee tabbladen) Voorbeeldopgaven Voortgang Overzicht eindtermen Voortgangsschema’s van 7 leerlijnen voor 3 domeinen Overzicht voortgang De handreiking is er vooral op gericht om de standaarden en eindtermen ve een levend en nuttig instrument te laten zijn voor de docenten en studenten in de VE. Voortgang: De voortgangschema’s zijn gebaseeerd op 7 leerlijnen. Er zijn er meer dan domeinen, omdat domeinen gebieden beslaan en leerlijnen volgordelijk zijn en dus specifieker. De voortgangsschema’s zijn vooral ontwikkelingsgericht. De student kan zien hoe hij vooruit gaat zonder direct een in een reguliere testsituatie te komen. Hiermee kan hij worden gestimuleerd in zijn rekenen. Van belang De voorbeeldopgaven op de drie nievaus Met overzicht eindtermen is snel te zien welke eindtermen de voortgangschema’s
deel 4 Voorbeeldopgaven Voorbeeldopgaven: op eenvoudige wijze snel bepalen op welk niveau de aangeboden leerstof is. Dit in verband met eigen ontwikkelde leerstof, of methodes die niet gebaseerd zijn op heet referentiekader.
Bekijk bij een domein een voorbeeldopgave Voorbeeldopgaven Ga naar het een na laatste tabblad “voorbeelden” Lees het stappenplan Bekijk bij een domein een voorbeeldopgave Bepaal samen met je buren het niveau van de volgende opgave. Gebruik de standaarden en eindtermen ve.
Voorbeeldopgave 1 Het reuzenrad Dit reuzenrad is 135 meter hoog. Een schaalmodel hiervan is 1:1.000. Hoe hoog is het schaalmodel? ..... , ..... cm
deel 5 voortgang
Samenvattend overzicht voortgang Samen even door de map gaan Indeling Voortgang Overzicht eindtermen Voortgangsschema’s Samenvattend overzicht voortgang Samen even door de map gaan Informatie niet door uitleggen, maar door te doen. Voortgang: De voortgangschema’s zijn gebaseeerd op 7 leerlijnen. Er zijn er meer dan domeinen, omdat domeinen gebieden beslaan en leerlijnen volgordelijk zijn en dus specifieker. De voortgangsschema’s zijn vooral ontwikkelingsgericht. De student kan zien hoe hij vooruit gaat zonder direct een in een reguliere testsituatie te komen. Hiermee kan hij worden gestimuleerd in zijn rekenen. Er zijn vijf ijkpunten die richting geven aan de niveaubepaling op de continulijn. De voorbeeldopgaven op de drie niveaus Instroom, 1F en 2F zijn onvoldoende. Je kunt het beste het wek van de deelnemer gebruiken. Met overzicht eindtermen is snel te zien welke eindtermen de voortgangschema’s bedekken Het samenvattend overzicht laat op alle leerlijnen zien waar de student staat.
Voortgangschema’s Verhoudingsproblemen oplossen Procentproblemen oplossen Meetinstrumenten gebruiken Metriek stelsel en tijd Meetkunde: begrippen en ruimt. Oriëntatie Meetkunde: rekenen in de meetkunde Grafieken, diagrammen, tabellen en formules
Kies samen met je buren een Voortgangsschema Bespreek met je buren welke werkvorm optimaal is bij het gebruik van het voortgangsschema. Welke informatie op het voortgangsschema is cruciaal om het niveau van de deelnemer te bepalen?
deel 6 Tot slot
Vragen?? Vragen in de toekomst http://www.steunpuntve.nl